Sprzedaż nowych samochodów III 2019
2019-04-26 09:03
![Sprzedaż nowych samochodów III 2019 [© Photographee.eu - Fotolia.com] Sprzedaż nowych samochodów III 2019](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/branza-motoryzacyjna/Sprzedaz-nowych-samochodow-III-2019-217913-200x133crop.jpg)
Salon samochodowy © Photographee.eu - Fotolia.com
Przeczytaj także: Sprzedaż nowych samochodów II 2019
Marki premium z 10% wzrostem
W marcu br. Centralna Ewidencja Pojazdów powiększyła się o 50 118 sztuk nowych samochodów osobowych, co względem minionego roku oznacza wprawdzie 3-procentowy spadek, ale jednocześnie również drugi najwyższy wynik w tym stuleciu. Jeżeli przyjrzeć się strukturze zakupów, to nadal wyraźnie zaznacza się przewaga zakupów firmowych (69,1%) nad indywidualnymi. Żadnych przetasowań nie widać również w pierwszej trójce najchętniej kupowanych marek, gdzie na pierwszym miejscu nadal króluje Skoda, na drugim widzimy Toyotę, a na trzecim Volkswagena. Na uwagę zasługuje pokaźny skok Dacii (+33% r/r), który pozwolił jej zamknąć pierwszą piątkę zestawienia. Milczeniem nie można pominąć również ponadrynkowego wzrostu w segmencie premium (+10,2% r/r.).
Na przestrzeni trzech pierwszych miesięcy br. Polacy zarejestrowali 139 809 nowych samochodów osobowych, a więc o zaledwie 76 sztuk mniej (-0,1%) niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
– W porównaniu do państw Europy Zachodniej sytuacja na rynku motoryzacyjnym w Polsce jest stabilna. Potwierdzają to wyniki z kolejnych miesięcy 2019 r. Mimo że nasz rynek szczyt koniunktury ma już raczej za sobą i w tej chwili notuje minimalnie ujemną dynamikę w stosunku do zeszłego roku, to pod względem wolumenu sprzedaży jest to drugi najlepszy wynik w XXI wieku. To cieszy i wiele wskazuje na to, że w dalszej części roku również będziemy mieć do czynienia z wysokim popytem na nowe samochody osobowe. Oprócz sytuacji w największych państwach UE, warto także obserwować rynek norweski, który w marcu pobił kolejny rekord. Właśnie tam, po raz pierwszy w historii motoryzacji, sprzedano więcej aut elektrycznych niż tych z napędem tradycyjnym. Ten wynik wytrąca elektrosceptykom kolejny argument z ręki i urzeczywistnia wizję elektromobilności jako dominującego trendu w branży automotive w niezbyt odległej przyszłości – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.
fot. Photographee.eu - Fotolia.com
Salon samochodowy
Na przestrzeni trzech pierwszych miesięcy br. Polacy zarejestrowali 139 809 nowych samochodów osobowych.
Auta elektryczne ze znacznym wzrostem, hybrydy i diesle ze spadkiem
Z danych PZPM wynika, że w marcu z salonów w Polsce wyjechało niemal 1 500 hybryd (-21,4% r/r) oraz 387 aut z napędem elektrycznym (+186,7% r/r). W porównaniu z ubiegłym rokiem zmniejszył się udział diesli (z 24,1% do 22,5%), a zwiększył silników benzynowych (z 70,6% do 72%).
Od początku roku, w Polsce zostało zarejestrowanych 4 900 hybryd (-10,1% r/r) oraz 615 samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in (+78,3% r/r). Samochody z silnikami benzynowymi mają 72,9% udziału w rynku, a diesle 21,6% (I-III 2018: odpowiednio 71,1% i 23,2%).
W 2019 roku 500+
Z szacunków Exact Systems wynika, że roczna sprzedaż nowych samochodów osobowych w 2019 r. ponowie przekroczy 500 tys. sztuk. Jednakże wyniki za I kwartał skłaniają ekspertów do bardziej zachowawczych prognoz niż na początku roku.
- W styczniu przewidywaliśmy, że dynamika sprzedaży w 2019 r. wyniesie 5-9%. Niestety będzie ona prawdopodobnie niższa. Liczba rejestracji powinna utrzymywać się na poziomie podobnym do ubiegłorocznego, ale obecnie liczymy na jednocyfrowy wzrost dynamiki w granicach 3-5%, co powinno dać wynik na poziomie 540-560 tys. sprzedanych aut – podsumowuje Paweł Gos.
W UE kwartał na minusie
Kiepska passa nadal trwa w Europie. Z danych ACEA wynika, że w marcu br. Europejczycy kupili ponad 1,72 mln nowych osobówek (-3,9% r/r). W trzecim miesiącu 2019 r. spadki odnotowały wszystkie największe rynki: Włochy (‐9.6%), Hiszpania (‐4.3% r/r), Wielka Brytania (‐3.4% r/r), Francja (‐2.3% r/r) i Niemcy (‐0.5% r/r). Pozycją numer 1 w całej Unii Europejskiej ze wzrostem na poziomie 2,2% r/r może pochwalić się marka Volkswagen.
W I kwartale popyt na nowe samochody spadł w Unii o 3,3% r/r, do nieco ponad 4 mln sztuk. W Niemczech rejestracje pozostały na prawie niezmiennym poziomie (+0.2% r/r), ale inne kluczowe rynki pogorszyły swoje wyniki, zwłaszcza Hiszpania (‐6.9% r/r) i Włochy (‐6.5% r/r).
![Sprzedaż nowych samochodów V 2019 [© Deklofenak - Fotolia.com] Sprzedaż nowych samochodów V 2019](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/branza-motoryzacyjna/Sprzedaz-nowych-samochodow-V-2019-220082-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)