Sprzedaż nowych samochodów I 2019
2019-02-22 09:43
Salon samochodowy © Photographee.eu - Fotolia.com
Przeczytaj także: Sprzedaż nowych samochodów 2018
Polacy nadal chętnie kupują
W styczniu br. Centralna Ewidencja Pojazdów powiększyła się o 45 927 sztuk nowych samochodów osobowych, czyli o zaledwie 154 auta mniej (-0,3% r/r) aniżeli w rekordowym w tym stuleciu styczniu 2018 roku. Jeżeli przyjrzeć się strukturze zakupów, to nadal wyraźnie zaznacza się przewaga zakupów firmowych (62%) nad indywidualnymi. Pewne przetasowania widoczne są natomiast w pierwszej trójce najchętniej kupowanych marek, gdzie na pierwszym miejscu nadal wprawdzie króluje Skoda, ale już na drugim widzimy Volkswagena, który dzięki dynamice rzędu +24,4% r/r, zdołał zepchnąć Toyotę na ostatnie miejsce podium. Jeżeli chodzi o konkretne modele, to w styczniu najpopularniejsza okazała się Skoda Octavia, która wyprzedziła Toyotę Yaris i Skodę Fabię. W zestawieniu rejestracji obserwujemy spadek zainteresowania autami klasy premium, których sprzedało się mniej o 1,9% r/r. Było to spowodowane głównie 45% zmniejszeniem popytu na markę Audi.
- Nowy rok zaczynamy od bardzo dobrego wyniku pod względem liczby sprzedanych aut. Co prawda, dynamika sprzedaży rok do roku nieznacznie zmalała, ale jest to efekt bardzo wysokiej bazy ze stycznia ubiegłego roku oraz zmniejszenia popytu na najdroższe auta. Marki premium zanotowały spadek o 1,9% r/r i aż o 34,1% w porównaniu do grudnia. Nabywcy tylko do końca roku mieli możliwość skorzystania z pełnej amortyzacji kosztów nowych pojazdów leasingowych, więc nie zwlekali z zakupami. Natomiast niepokoić może nagłe załamanie popytu na auta elektryczne, których w styczniu sprzedały się tylko 73 sztuki, czyli o 38,7% mniej r/r. Najwyraźniej zwolnienie z akcyzy wynoszącej około 3% to zbyt mały bodziec, w stosunku do całości kosztów, aby przekonać Polaków do kupowania elektryków - mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.
fot. Photographee.eu - Fotolia.com
Salon samochodowy
Europejski rynek spowalnia
Z danych ACEA wynika, że w styczniu br. Europejczycy kupili prawie 1,2 mln nowych osobówek, czyli o 4,6% mniej niż w analogicznym okresie 2018 roku. Jest to i tak drugi najlepszy styczniowy wynik od 2009 r. W pierwszym miesiącu tego roku popyt na auta spadł w prawie całej Unii Europejskiej, łącznie z 5 głównymi rynkami. Największe spadki odnotowano w Holandii -18,8% r/r oraz w Czechach -17% r/r, a najwyższy wzrost na Litwie, aż +49% r/r. Wśród marek pozycję nr 1 w całej Unii Europejskiej, pomimo spadku na poziomie -3,8% r/r, utrzymał Volkswagen, wyprzedzając Peugeot (-2,1% r/r) i Forda (-6,5 r/r).
2019 rokiem stabilizacji
- Sytuacja na rynku motoryzacyjnym jest odbiciem stanu całej gospodarki. Rekordowe wzrosty sprzedaży aut w ostatnich latach wiązały się z rosnącym PKB, coraz wyższymi pensjami i wprowadzeniem programu 500+, co napędzało konsumpcję w naszym kraju. W 2019 roku szczyt koniunktury mamy już prawdopodobnie za sobą, więc teraz czeka nas okres stabilizacji rynku. Liczba rejestracji powinna utrzymywać się na poziomie podobnym do ubiegłorocznego, ale liczymy na jednocyfrowy wzrost dynamiki sprzedaży, w granicach 5-9% - podsumowuje Paweł Gos.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)