Jak dbać o opony samochodowe?
2019-02-21 13:40

Ciśnienie w oponach © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Dobre opony, czyli jakie?
Ciśnienie pod kontrolą
Podstawą dbałości o ogumienie naszego samochodu jest regularne sprawdzenie ciśnienia w oponach. Zbyt wysokie niekorzystnie przekłada się zarówno na komfort jazdy, jak i na stabilność kierunkową, właściwości jezdne (zwłaszcza przy wchodzeniu w zakręty z dużą prędkością) oraz nierównomierne zużycie bieżnika.
O wiele częstszym problemem jest jednak zbyt niskie ciśnienie w oponach. Zupełnie powszechnym zjawiskiem jest ubytek powietrza rzędu 0,1-0,2 bara na miesiąc. Może być to następstwo przepuszczalności gumy, niedokładnego połączenia opony z felgą czy zużycia zaworka.
Optymalny poziomy ciśnienia w oponach jest zawsze dokładnie określony przez producenta danego samochodu. Wartości ciśnienia zalecane dla poszczególnych rozmiarów ogumienia można znaleźć w instrukcji obsługi auta, pod klapką wlewu paliwa lub na słupku przy drzwiach kierowcy. Rekomendujemy, aby ciśnienie sprawdzać i korygować co 2 tygodnie, a także przed wyruszeniem w długą trasę lub wyjazdem na urlop. - mówi Łukasz Kusiak, Product Manager w Continental Opony Polska.
Nierównomierne zużycie
Ścieranie się bieżnika podczas użytkowania opon jest naturalnym zjawiskiem. Co może nas zaniepokoić? Sygnałem ostrzegawczym jest nierównomierne zużycie gumy, które może również być symptomem poważnej usterki. Jeśli podczas jazdy na prostym odcinku drogi samochód ściąga na bok, z opóźnieniem reaguje na ruchy kierownicą czy też podczas wchodzenia w zakręty piszczą opony, to może być znak, że należy skontrolować i ustawić zawieszenie.
fot. mat. prasowe
Ciśnienie w oponach
Regularne sprawdzanie ciśnienie w oponach to konieczność
Continental zaleca, aby dokonywać kontroli ustawienia geometrii zawieszenia profilaktycznie raz w roku. Najlepiej wykonywać ten zabieg w wyspecjalizowanym serwisie ogumienia, np. BestDrive. Warto o tym pamiętać, ponieważ jeśli już widać, że jedna z opon zamontowanych w aucie ma bieżnik wyraźnie bardziej zużyty od pozostałych, to z reguły nadaje się ona do wymiany. Warto wiedzieć, że ścieranie się opon jest uzależnione od zastosowanego w aucie napędu. W autach przednionapędowych szybciej zużywają się opony na przedniej osi – są bardziej obciążone podczas przyspieszania i hamowania. Rozwiązaniem jest rotowanie ogumienia, czyli planowa zmiana ich położenia co sezon - mówi Łukasz Kusiak, Product Manager w Continental Opony Polska.
Utrata ciśnienia? Nie jedź dalej!
Opony są szczególnie narażone na uszkodzenia zimą – dziury ukryte pod warstwą śniegu i błota, nawet przy ostrożnej jeźdźcie mogą zniszczyć oponę. Jeśli kierowca widzi na desce rozdzielczej auta komunikat informujący o utracie ciśnienia lub czuje, że z jednym kołem jest „coś nie tak”, powinien się zatrzymać w najbliższym bezpiecznym miejscu i wezwać pomoc. Czasami nawet pokonanie kilkuset metrów na „kapciu” przesądza o tym, czy opona będzie nadawała się do naprawy.
Continental, producent opon i wiodący dostawca rozwiązań dla branży motoryzacyjnej, przypomina, że ogumienie trzeba bezwzględnie wymienić na nowe po 10 latach od daty produkcji. Jest to niezależnie od stopnia zużycia bieżnika czy ogólnej kondycji opony. Guma starzeje się wraz z wiekiem, zmieniając swoje właściwości zarówno fizyczne, jak i chemiczne.

oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)