Awaria silnika - jak zapobiegać, aby nie leczyć?
2018-12-28 10:07
Silnik © mko61 - Fotolia.com
Przeczytaj także: 5 najczęstszych błędów podczas samodzielnej naprawy samochodu
Uszkodzona turbosprężarka
Turbosprężarki pojawiają się w coraz większej liczbie aut. Odpowiadają one za wtłaczanie jak największej, dodatkowej ilości powietrza do komory spalania silnika. Efektem tego jest większa moc jednostki napędowej. Jeśli awarię turbosprężarki uda nam się dostrzec w miarę wcześnie, to przeważnie sprawa zakończy się jej naprawą. Niejednokrotnie jednak turbina może wymagać wymiany. Jak o nią dbać, by jak najdłużej zachowała swoją żywotność? Przede wszystkim należy pamiętać, aby nie gasić silnika tuż po zakończeniu szybkiej jazdy. W przeciwnym razie znajdziemy się na prostej drodze do takich usterek jak luzy na łożyskowaniu wirnika, nieszczelność czy zaolejenie układu ssącego. Podczas jazdy z zimnym silnikiem warto z kolei pamiętać o nieprzekraczaniu obrotów, przy których turbosprężarka osiąga optymalną prędkość pracy. Zanim uzyskamy maksymalne osiągi, zadbajmy o odpowiednie rozgrzanie oleju silnikowego (optymalna temperatura pracy tego środka smarnego to 95-105 ⁰C), ponieważ to właśnie od odpowiada za smarowanie i chłodzenie tego podzespołu. Dlatego warto postawić na olej silnikowy najwyższej jakości – a także regularnie sprawdzać jego poziom i wymieniać go zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.
fot. mko61 - Fotolia.com
Silnik
Najbezpieczniejszym rozwiązaniem w przypadku silników z turbosprężarką jest używanie olejów syntetycznych najwyższej jakości, na przykład Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30. Takie produkty cechuje odporność na utlenianie w wysokich temperaturach pracy i zdolność do przeciwdziałania tworzeniu się osadów na najważniejszych częściach turbosprężarki oraz silniku. Nie dziwi zatem fakt, że coraz większa grupa konsumentów stawia na syntetyki. Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat ich udział w rynku wzrósł z 5,5% w 2007 do 16,29% w 2017 roku. Trend ten potwierdza badanie „Drogowa Dżungla, czyli Polak za kierownicą” przeprowadzone na zlecenie Shell, które pokazuje, że polscy kierowcy najczęściej wybierają właśnie oleje syntetyczne mówi Robert Gałkowski, ekspert techniczny Shell Polska.
Awaria koła dwumasowego
Przyczyny uszkodzenia tego podzespołu zazwyczaj związane są z niewłaściwą eksploatacją samochodu. Na przyspieszenie zużycia koła dwumasowego może wpływać częsta jazda na zbyt niskich obrotach, wadliwa praca układu zapłonowego i wtryskowego czy pozostawianie samochodu na biegu jałowym np. w celu niewyłączania klimatyzacji. Ruszając z miejsca, warto zwrócić uwagę na płynność jazdy, bez zbędnych przyspieszeń, zrywów i tzw. palenia gumy.
fot. mko61 - Fotolia.com
Silnik
Kłopotliwe cewki zapłonowe
Do często spotykanych usterek należą także problemy z układem zapłonowym, a zwłaszcza cewkami. Efektem awarii cewki zapłonowej jest przede wszystkim wypadanie zapłonów lub całkowity brak iskry na którymś z cylindrów. Takie usterki zdarzają się szczególnie często w samochodach z instalacjami LPG. Wynika to z tego, że świece zapłonowe przy zasilaniu gazowym wypalają się szybciej niż podczas jazdy na benzynie czy oleju napędowym. Należy jednak zaznaczyć, że zaniedbanie wymiany świec zapłonowych w samochodach zasilanych benzyną również prowadzi do awarii cewek. Na uszkodzenie cewek zapłonowych mogą wskazywać problemy z uruchomieniem jednostki napędowej, szarpanie silnika, spadek mocy czy wyższe zużycie paliwa.
Niesprawne wtryskiwacze
Awaria tego elementu objawia się przede wszystkim poprzez spadek mocy jednostki napędowej, zwiększenie zużycie paliwa, szarpanie lub specyficzne stukanie silnika. Bywa także tak, że silnik gaśnie po nagrzaniu lub pojawiają się trudności z jego odpaleniem. Najczęstszą przyczyną awarii wtryskiwaczy jest złej jakości paliwo. Dlatego chcąc utrzymać silnik w dobrym stanie, należy tankować na sprawdzonych stacjach, a także regularnie wymieniać filtry i olej silnikowy – zgodnie z zaleceniami producenta danego pojazdu.
Podczas jazdy silnik samochodu poddawany jest ekstremalnym obciążeniom. W ciągu 1 sekundy dochodzi w nim do ponad 30 zapłonów mieszanki paliwowej, a każdy zapłon wytwarza temperaturę przekraczającą nawet 2000 stopni Celsjusza. Przy spokojnej jeździe, tłok w cylindrze porusza się około 100 razy na sekundę, a wał korbowy obraca się z prędkością kilku tysięcy obrotów na minutę. To wszystko sprawia, że jednostka napędowa wymaga szczególnej dbałości. Regularne przeglądy mogą przedłużyć „życie” silnika i jego najważniejszych elementów, zwiększyć jego sprawność, a co najważniejsze pozwolą uniknąć nieprzewidzianych i kosztownych napraw.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)