Stylowy MINI Cabrio Cooper S
2018-10-23 10:18
MINI Cabrio Cooper S © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rasowy MINI Cooper S
Karoseria
Trudno o bardziej charakterystyczny samochód. Aktualne MINI, choć urosło w porównaniu do protoplasty, bardzo skutecznie nawiązuje do swych designerskich korzeni. Mają na to wpływ nie tylko proporcje, ale też detale, wśród których znajdziemy okrągłe reflektory, tylne lampy z motywem brytyjskiej flagi, charakterystyczne felgi oraz szeroki grill. Wrażenie robią także masywne zderzaki z chromowanymi wstawkami i centralnie umieszczone końcówki wydechu. Chciałbym również zwrócić uwagę na materiałowy dach. Nie chowa się on w całości w bagażniku tylko "składa" tuż nad nim. Dzięki temu MINI Cabrio ma jeszcze więcej uroku.
Wnętrze
Kokpit ma swój styl - jest jedyny w swoim rodzaju. Na konsoli centralnej znajdziemy dotykowy ekran multimedialny znany z BMW, który został otoczony czymś w rodzaju świetlnego berła (może ono zmieniać kolor w zależności od trybu pracy czy ustawień). Niżej umieszczono pokrętła automatycznej klimatyzacji i kilka fajnie narysowanych przełączników. Większość funkcji jest kompatybilna z panelem iDrive umieszczonym pomiędzy fotelami. Do dziś nikt w tej dziedzinie nikt nie wymyślił niczego bardziej ergonomicznego. Tuż przed oczami kierowcy znajduje się natomiast dobrze leżąca w dłoniach kierownica, której kolumnę zintegrowano z analogowymi zegarami. To oznacza, że bez względu na jej ustawienie, wszystkie wskazania będą widoczne.
fot. mat. prasowe
MINI Cabrio Cooper S - z tyłu
Nie można pominąć tematu jakości - dostrzegam tu spory postęp. Widać to nie tylko po miękkich materiałach, ale też naprawdę starannym montażu. Choć w takich zabawkach trudno mówić o praktyczności, nie zabrakło cup holderów, kieszeni czy schowków (te ostatnie znajdziemy w podłokietniku i przed przednim pasażerem), które umożliwiają położenie puszki z napojem czy telefonu. Przyjemnym dodatkiem jest również oświetlenie ambientowe dostępne w wielu barwach.
fot. mat. prasowe
MINI Cabrio Cooper S - deska rozdzielcza
Fotele nie są takie mini. Przynajmniej te przednie... Swoją wielkością nie powinny rozczarować nawet wyższych osób. Ich zakres regulacji również zasługuje na uznanie - szczególnie cieszy możliwość zwiększenia długości siedziska. Z kolei dostanie się do drugiego rzędu nie jest trudne, gdy... dach jest złożony. Ciężko jednak mówić o komforcie, co ma związek z brakiem przestrzeni na nogi i niewielkim kątem pochylenia oparcia. Z tyłu powinien więc najczęściej podróżować windshot.
fot. mat. prasowe
MINI Cabrio Cooper S - fotele
W tym aucie nawet klapa bagażnika jest urocza. Ze względu na składany dach, otwiera się "w dół". Utrzymują ją specjalne linki. Wygląda to naprawdę fajnie i pasuje do ogromnych pokładów indywidualizmu, które znajdziemy w MINI. Pojemność kufra nie jest oczywiście imponująca - od 160 do 215 litrów. Zmieści się tu jedna większa torba lub dwie mniejsze - najlepiej miękkie, bo otwór załadunku jest bardzo wąski.
fot. mat. prasowe
MINI Cabrio Cooper S - z przodu
Technologia
Biżuteryjny wygląd skrywa naprawdę charakterny zespół napędowy. Jego fundamentem jest 2-litrowa jednostka benzynowa generująca 192 KM (5000-6000 obr./min.) i 280 Nm (1350-4600 obr./min.). Uzupełnia ją skrzynia automatyczna, która kieruje wszystkie argumenty na przednie koła. Czy te liczby są gwarantem dobrych osiągów? A i owszem, sprint do pierwszej setki zajmuje mniej niż 7 sekund, a wskazówka prędkościomierza kończy spacerować dopiero przy 230 km/h. Co ciekawe, ten stylowy sprzęt potrafi być także oszczędny. Średnia z testu wyniosła 7,7 litra, ale pozwalałem sobie na dynamiczną jazdę. Kierowcy o spokojnym usposobieniu będą mogli bez problemu zejść o przynajmniej litr więcej.
fot. mat. prasowe
MINI Cabrio Cooper S - z tyłu, złożony dach
Wrażenia z jazdy
Prowadzenie tego samochodu jest czystą frajdą - i nie ma związku jedynie z otwartym dachem. MINI świetnie wpisuje się w zakręty, co jest zasługą wydajnego zawieszenia i precyzyjnego układu kierowniczego. Prowadzący doskonale wie, w jakim położeniu znajdują się koła przedniej osi. Gwałtowne zmiany tory jazdy nie wywołują ani nad- ani podsterowności, co znacznie poprawia bezpieczeństwo w skrajnych sytuacjach. Nadwozie cabrio jest oczywiście nieco mniej sztywne, niż w hatchbacku, ale i tak nie sposób narzekać.
fot. mat. prasowe
MINI Cabrio Cooper S - tył
Czy ten brytyjski sprzęt to ukłon w stronę komfortu? Jasne, że nie. Auta tej marki nigdy nie były miękkie i ten wariant nie jest wyjątkiem. Tłumienie nierówności nie jest tu aksamitne, co oczywiście należy wpisać do kosztów powstałych w wyniku genialnych właściwości jezdnych. No cóż, coś za coś. Zastosowanie materiałowego dachu oznacza również gorsze wyciszenie kabiny. Ale kto by się tym przejmował, skoro wydech gra bardzo przyjemną melodię...
fot. mat. prasowe
MINI Cabrio Cooper S - przód
Widoczność z perspektywy kierowcy jest całkiem niezła - szczególnie do przodu i na boki (nie ma środkowych słupków). Podczas cofania może być nieco gorzej. Wbrew pozorom, większą trudność sprawia ten manewr, gdy dach jest złożony - tak jak mówiłem, nie chowa się w całości. Aczkolwiek gabaryty samochodu są na tyle skromne, dlatego nie powinno być problemów, tym bardziej że z pomocą przychodzą czujniki parkowania i kamera cofania.
fot. mat. prasowe
MINI Cabrio Cooper S - bok
Okiem przedsiębiorcy
MINI jest pełnoprawną marką premium dla tych, którzy zwracają uwagę na najmniejsze detale i lubią wyróżniać się z tłumu. A to oznacza dowartościowany cennik... Za bazowe Cabrio klient musi zapłacić 106 000 zł. Tyle wystarczy na egzemplarz z 3-cylindrowym, 136-konnym silnikiem i manualną skrzynią biegów. Za Coopera S trzeba natomiast zapłacić 127 600 zł (bez dodatków, rzecz jasna). Najwięcej kosztuje 170-konny diesel z automatem (141 100 zł), ale kto w takim aucie chciałby mieć jednostkę wysokoprężną...? No właśnie.
Polski oddział tej marki oferuje oczywiście różne warianty finansowania. W przypadku kredytu, okres umowy może trwać nawet do 120 miesięcy. Oprocentowanie jest oczywiście uzależnione od wielu innych parametrów. W wachlarzu możliwości jest także leasing - zarówno finansowy (umowa od 6 do 60 miesięcy), jak i konsumencki (od 24 do 60 miesięcy). W obu przypadkach wartość wykupu, wysokość rat i wpłata własna dostosowywane są indywidualnie, dlatego o szczegóły należy pytać u dealerów.
Podsumowanie
MINI Cabrio jest niezmiennie atrakcyjnym samochodem. Poza urzekającym designem oferuje bardzo stylowe, dobrze wykonane i wygodne wnętrze (dla dwóch osób!) oraz świetne właściwości jezdne, które mają związek z kluczowymi podzespołami auta. Bonusem w przypadku wersji Cooper S są też bardzo dobre osiągi. Jeśli więc ktoś szuka atrakcyjnego, niewielkiego auta uzupełnionego godną trakcją i cena nie jest dla niego problemem, to powinien odwiedzić salon MINI.
oprac. : Wojciech Krzemiński / NaMasce.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)