viaTOLL w 2018 r.
2018-07-10 00:36
Autostrada © monticellllo - Fotolia.com
Przeczytaj także: viaTOLL w 2017 r.
Wpływy i koszty
1 lipca bieżącego roku viaTOLL obchodził 7. rocznicę swojej działalności. Jest zatem okazja do podsumowań. I tak np. okazuje się, że przez ten czas elektroniczny system poboru opłat drogowych zebrał na modernizację i budowę nowych dróg w Polsce aż 10,05 mld zł.
– Rosnące wpływy z systemu są wynikiem kilku czynników. Jednym z podstawowych jest stale rozwijana sieć dróg płatnych – powiedział Marek Cywiński, Dyrektor Zarządzający firmy Kapsch Telematic Services, będącej operatorem systemu viaTOLL. – Kolejnym ważnym czynnikiem jest sytuacja makroekonomiczna, która wpływa na popyt na drogowe usługi transportowe, a tym samym na zwiększoną liczbę przejazdów – dodał Cywiński.
Na budowę oraz uruchomienie viaTOLL na sięgającej 1560 km) sieci podstawowej Skarb Państwa przeznaczył 963,2 mln zł. Wszystkie rozszerzenia (do 3660 km), których dokonano do końca czerwca 2018 r. kosztowały z kolei 299,4 mln zł. Koszty operacyjne liczone dla całego okresu funkcjonowania systemu sięgnęły 1,6 mld zł.
– Każda złotówka zebrana od przewoźników poruszających się po polskich drogach trafia bezpośrednio do Krajowego Funduszu Drogowego. W ten sposób kierowcy i przedsiębiorcy współuczestniczą w budowie infrastruktury, z której korzystają. Pieniądze, które Kapsch dostaje za obsługę systemu, też zostają w Polsce. Z nich opłacamy pensje, rachunki za prąd i przesył danych oraz faktury naszych podwykonawców m. in.: budujących bramownice – powiedział Marek Cywiński. Proszę zauważyć, że procentowy udział kosztów operacyjnych cały czas maleje wraz z włączaniem kolejnych odcinków do sieci dróg płatnych – dodał Cywiński.
System w liczbach
Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanych jest ponad 1,175 tys. pojazdów oraz 754 tys. firm. Niezmiennie największy udział mają wśród nich przewoźnicy z Polski (61,6%), a wśród najliczniej reprezentowanych obcokrajowców są Niemcy (5,8%), Litwini (4,1%) i Ukraińcy (3%).
Pojazdy o emisji spalin w klasie EURO 4, 5 i 6 stanowią prawie 70% wszystkich zarejestrowanych w systemie viaTOLL, a 17,4% to ciężarówki z najbardziej rygorystyczną normą EURO 6. Najmniej ekologiczne pojazdy (EURO 0, 1 i 2) stanowią już niewiele ponad 15% wszystkich rejestracji w systemie.
Użytkownicy zarejestrowani z systemie viaTOLL w przeważającej większości (blisko 82%) rozliczają się za pomocą kont przedpłaconych (pre-pay). Mniej niż co piąty (17,3%) korzysta z kont z odroczoną płatnością (post-pay).
fot. mat. prasowe
Przychody, koszty, nakłady
Manualny pobór opłat oraz usługa viaAUTO
Na odcinkach autostrady A2 (Konin – Stryków) oraz A4 (Bielany Wrocławskie – Sośnica) działa zarówno manualny, jak i elektroniczny pobór opłat dla pojazdów lekkich. Od uruchomienia systemu, na tych odcinkach, dzięki opłacie manualnej zebrano 1,26 mld zł.
W ramach usługi viaAUTO, od jej wprowadzenia, do KFD wpłynęło ok. 55 mln zł. Oprócz zwykłych użytkowników z usługi korzysta m.in. wielu mieszkańców aglomeracji gliwickiej zastępując tzw. bilet zerowy urządzeniem elektronicznym. 27 kwietnia 2018 r. został pobity rekord wszechczasów na gliwicko-wrocławskim odcinku autostrady A4. Po raz pierwszy w historii dobowy ruch na tym odcinku przekroczył barierę 105 000 pojazdów. 36% kierowców skorzystało z płatności elektronicznej w systemie viaTOLL, w tym aż 12,5% w ramach usługi viaAUTO, pozostałe 64% kierowców dokonało transakcji manualnej. Dzięki tak dużemu udziałowi transakcji elektronicznych, które pięciokrotnie skracają czas dokonywania opłaty, udało się uniknąć wielokilometrowych zatorów przez placami poboru opłat.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)