Coraz łatwiej o wypadek na autostradzie
2018-05-07 12:17
Autostrada © fot. mat. prasowe
Komenda Główna Policji podsumowała tegoroczną, wyjątkowo długą majówkę. Jak podaje serwis tvn24.pl, od 27 kwietnia do 6 maja doszło na naszych drogach do aż 850 wypadków, w których śmierć poniosły 72 osoby, a 1081 zostało rannych. Okazuje się zatem, że zwiększony ruch na drogach ciągle zbiera swoje śmiertelne żniwo. Wyjątkiem nie są tu również autostrady.
Przeczytaj także: Kultura na drodze. Savoir-vivre, który chroni życie i portfel
Statystyki dotyczące autostrad również nie napawają optymizmem. W minionym roku odnotowano na nich 478 wypadków drogowych, w których zginęło 70 osób, 697 odniosło obrażenia. To dość sporo, biorąc pod uwagę, że łączna długość polskich autostrad to niewiele ponad 1,6 tys. km. Co więcej, z bezpieczeństwem na drogach nie jest wcale coraz lepiej. Ubiegłoroczne statystyki są gorsze od niż te z poprzedniego roku - liczba wypadków i rannych wzrosła o 15%, a liczba zabitych - aż o 40%.Podczas zeszłorocznej majówki (między 28 kwietnia a 7 maja) na polskich autostradach doszło do 11 wypadków i 236 kolizji, na skutek których jedna osoba poniosła śmierć, a 20 zostało rannych. Najgorzej było na autostradzie A4, gdzie doszło do niemal połowy wszystkich zdarzeń. Dlaczego statystyki są tak niepokojące?
- Kierowcy często nie dbają o zachowanie ostrożności, zapominając, że podróżowanie z dużą prędkością, bez wyobraźni może mieć naprawdę fatalne skutki. Wystarczy spojrzeć na policyjną listę przyczyn wypadków na autostradach, żeby dowiedzieć się, jakie błędy z reguły prowadzą do nieszczęść. To jednocześnie wskazówka, o jakich elementach poruszania się po autostradach trzeba pamiętać – Karolina Tworzydło, Dyrektor Biura Marketingu i PR w Compensie, która wspólnie z CBRD prowadzi ogólnopolską kampanię społeczną Bezpieczna Autostrada.
Wypadek na autostradzie to najczęściej efekt :
- niedostosowania prędkości (35% wypadków w 2017 r.),
- niezachowania bezpiecznej odległości między pojazdami (23%),
- zmęczenia lub zaśnięcia (12%),
- nieprawidłowej zmiany pasa ruchu (8%).
Co warto sobie przypomnieć przed wyruszeniem na autostradę?
Wymienione wyżej przyczyny świadczą, że wypadek na autostradzie to przede wszystkim rezultat nieostrożności, zbyt dużego zaufania do własnych umiejętności, presji czasu czy po prostu łamania przepisów ruchu drogowego. Przed wyruszeniem w podróż warto odświeżyć sobie podstawowe reguły, jakie obowiązują użytkowników autostrad. Poniżej najważniejsze z nich.
fot. mat. prasowe
Autostrada
Wjazd i zjazd z autostrady
Wjeżdżający na autostradę powinien skorzystać z pasa rozbiegowego, a pojazdy już po niej jadące zjechać -w miarę możliwości- na lewy pas, aby ułatwić mu włączenie się do ruchu. Z kolei zjeżdżając z autostrady, trzeba skorzystać z kilkusetmetrowego pasa zjazdowego i dostosować prędkość do znajdujących się na zjazdach ostrych łuków – niekiedy oznacza to konieczność zwolnienia nawet do 40-50 km/h!
Odpowiednia prędkość
Dla przypomnienia: maksymalna prędkość jazdy po autostradzie to 140 km/h. Jeśli jednak warunki na drodze są złe – jezdnia jest śliska, pada deszcz, mgła ogranicza widoczność itd. – warto jechać wolniej. Tak samo, gdy mamy do czynienia z dużym ruchem (a tak może być w majówkę!).
Lewy pas tylko do wyprzedzania
Ruch prawostronny oznacza, że kiedy jest to tylko możliwe powinniśmy poruszać się prawym pasem,. Nawet jeśli jedziemy 140 km/h, lewy pas zostawmy wyłącznie do wyprzedzania wolniej poruszających się pojazdów lub omijania przeszkód.
Jazda na zderzaku
Wielu kierowców nie zachowuje bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami i „przykleja” się do zderzaka auta jadącego z przodu. Wywiera w ten sposób presję, czasem pomagając sobie migającymi światłami, na ustąpienie miejsca na drodze. Jest to niedopuszczalne, jednak w takiej sytuacji najbezpieczniej jest zjechać poruszającemu się szybciej pojazdowi.
Cofanie i zawracanie
Wbrew pozorom nie dla każdego kierowcy jest to oczywiste, że na autostradzie nie można cofać i zawracać. Trzeba pamiętać, że ominięty przez nieuwagę zjazd oznacza konieczność kontynuowania jazdy w tym samym kierunku do kolejnego zjazdu z autostrady.
Korytarz ratunkowy
Pod tą nazwą kryje się utworzenie przejazdu dla pojazdów uprzywilejowanych. Prawidłowe zachowanie polega na zjechaniu maksymalnie do lewej strony podczas poruszania się skrajnym lewym pasem oraz maksymalnie do prawej strony (także na pas awaryjny!), gdy jedzie się po środkowym lub prawym pasie. Pozostawiona między pasami przestrzeń przeznaczona jest wyłącznie dla pojazdów służb ratowniczych.
Korzystanie z pasa awaryjnego
Pas awaryjny to nie miejsce na postój! Do tego wyznaczone są specjalne punkty parkingowe oraz stacje benzynowe. Zatrzymanie się na tej części autostrady jest dopuszczalne tylko w przypadku awarii pojazdu lub zagrożenia życia. Aby zachować wszystkie niezbędne środki ostrożności trzeba: włączyć światła awaryjne, założyć kamizelkę odblaskową, ustawić trójkąt ostrzegawczy na pasie awaryjnym w odległości 100 m od pojazdu, a następnie wezwać pomoc. Dla bezpieczeństwa własnego i innych użytkowników autostrady najlepiej zrobić to już za barierką energochłonną. Nie można samodzielnie dokonywać naprawy pojazdu. Za barierkę energochłonną oczekujemy na pomoc.
- Zasad nie jest dużo i naprawdę warto poświęcić kilka minut, żeby je sobie przypomnieć, zanim wyjedzie się w długą i męczącą trasę. Dla wielu kierowców autostrada nie jest codziennością, a nawyki zdobyte podczas poruszania się po mieście mogą nie być dopasowane do realiów o wiele szybszej, monotonnej i bardziej niebezpiecznej jazdy. Z tyłu głowy warto też mieć statystyki, mówiące, że na każdy tysiąc kilometrów dróg szybkiego ruchu przypada więcej wypadków niż na pozostałych drogach – przestrzega Tomasz Zagajewski z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Przeczytaj także:
Autostrada: odpowiednia prędkość to nie wszystko
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
wypadki drogowe, statystyki policyjne, bezpieczeństwo ruchu drogowego, autostrady
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)