eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjneJak wybrać dobre opony?

Jak wybrać dobre opony?

2018-03-21 09:17

Jak wybrać dobre opony?

Jak wybrać dobre opony? © lassedesignen - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Wymiana opon niekoniecznie musi mieć związek z sezonowością. O zupełnie nowym ogumieniu powinniśmy pamiętać, jeśli obecne ma zużyty bieżnik, uszkodzenia mechaniczne czy też jest po prostu stare. Jak wybrać dobre opony? Aby dokonać najlepszego wyboru, warto zaznajomić się ze stosowanym przez producentów oznakowaniem - radzi Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego. Dzięki temu nie tylko zwiększymy szanse na wybór opon, które będą w największym stopniu dostosowane do naszych potrzeb, ale również zapewnimy bezpieczeństwo sobie i innym.

Przeczytaj także: Nowe opony samochodowe. 5 najważniejszych kwestii

Etykiety, pozwalające na porównanie podstawowych parametrów ogumienia, pojawiły się na oponach już przed kilku laty. Kierowcy powinien zatem wystarczyć rzut oka, aby mógł dobrać właściwe dla siebie ogumienie. Sprawa jednak nie jest zupełnie banalna. Warto pamiętać np., że opony różnych segmentów (premium, średnie, budżetowe) charakteryzują się różną przyczepnością, efektywnością paliwową czy hałaśliwością. Dla przykładu, różnica między oponami klasy A i G w przypadku drogi hamowania na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h to nawet 18 m. 7,5% sięga z kolei różnica w efektywności paliwowej.
– Prawidłowo dobrane opony to inwestycja w nasze bezpieczeństwo – opony są jedynym elementem styku samochodu z nawierzchnią i to od ich jakości zależy, jak samochód będzie się zachowywał na drodze, także w podbramkowych sytuacjach. Właściwości i jakość opon wpływają zarówno na komfort prowadzenia pojazdu, jak i na skuteczność w unikaniu wypadków czy stłuczek podczas trudnych sytuacji na drodze. – wskazuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

1. Używane to zakup kota w worku


Wiemy już zatem, że dobre opony to jeden z kluczowych sposobów na podniesienie bezpieczeństwa jazdy. A co z ogumieniem używanym, do którego kupna - jak wynika z badania zrealizowanego przez Moto Data - przyznaje się co trzeci polski kierowca? Eksperci z Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego wskazują,że używane opony to olbrzymie ryzyko. Kupujemy bowiem produkt, o którego historii i sposobie eksploatacji nie wiemy kompletnie nic. Tymczasem jazda przez kilka tygodni z obniżonym ciśnieniem wpływa na degradację warstw wewnętrznych opony, czego nie można ocenić gołym okiem. Dlatego opona musi być nieużywana, ale niekoniecznie wyprodukowana kilka miesięcy przed jej zakupem. Zasady przechowywania opon pozwolą ogumieniu zachować swoje właściwości fizyczne przez długi czas magazynowania. Opony podczas prawidłowego składowania w zasadzie w ogóle się nie starzeją.

2. Właściwe parametry – dobrane do wymagań kierowcy i rodzaju samochodu


Rozmiar opon nie może być dowolny i nie służy tylko estetyce – producenci samochodów ustalają odpowiedni rozmiar ogumienia do każdego modelu auta, a nawet do każdej wersji silnikowej, które różnią się pomiędzy sobą parametrami i osiągami. To, na jakich oponach producent homologował swój pojazd w UE, znajdziemy w instrukcji obsługi. Są tam wszelkie dane, które pozwolą znaleźć odpowiedni rozmiar i typ opony.
Jakie parametry są opisane na oponie?
Gdy na kole znajduje się oznaczenie np. 195/65R16 91T, to:
  • 195 – oznacza podaną w milimetrach szerokość mierzoną pomiędzy bokami opony
  • 65 – wskazuje wysokość profilu, czyli wartość procentową, która wyraża wysokość boku opony w stosunku do jej szerokości. W tym przypadku jest to 65% czyli ok. 127 mm.
  • R15 – R oznacza typ opony, w tym przypadku radialną. 15 sygnalizuje średnicę osadzenia na feldze, która podawana jest w calach.
  • 91 – przedstawia indeks nośności, czyli wartość maksymalnego obciążenia jednej opony przy zachowaniu prędkości dopuszczonej przez producenta pojazdu.
  • T – wskazuje indeks prędkości, który informuje nas o maksymalnej prędkości z jaką pojazd może się bezpiecznie poruszać, gdy ma zamontowaną daną oponę.

fot. mat. prasowe

Oznaczenia na oponach

T to indeks prędkości, który informuje nas o maksymalnej prędkości z jaką pojazd może się bezpiecznie poruszać, gdy ma zamontowaną daną oponę.


3. Oznaczenia na oponach – jak je odczytywać?


Symbole znajdujące się na oponach pomagają świadomie podjąć decyzję zakupu kompletu ogumienia. Najważniejsze spośród oznaczeń to:
  • Symbol E.C.E – oznacza homologację europejską, która dopuszcza ogumienie do użytku na drogach UE. Opony dostosowane do wymogów unijnych gwarantują bezpieczną jazdę.
  • Numer DOT – zakodowane oznaczenie producenta, fabryki oraz daty produkcji.
  • Symbol alpejski – jedyny oficjalny symbol – zarówno w przypadku opon zimowych i całorocznych, które przeszły testy według norm potwierdzających ich osiągi w warunkach zimowych.

4. Etykiety – ważne dane dla kierowców


Od 1 listopada 2012 r. wszystkie opony sprzedawane na terenie krajów należących do Unii Europejskiej muszą być zaopatrzone w odpowiednie etykiety. Powstały one po to, żeby każdy kierowca wchodząc do sklepu z oponami albo sprawdzając w internecie mógł na pierwszy rzut oka porównać trzy podstawowe parametry – efektywność paliwową, hamowanie na mokrej nawierzchni i poziom hałasu. Odczytanie informacji na etykiecie nie jest trudne, a dane na niej są niezwykle istotne dla każdego kierowcy:
  • Efektywność paliwowa – określana przez współczynnik oporów toczenia opony. Jest wyrażona za pomocą klas od A do G, gdzie A oznacza najbardziej oszczędną oponę.
  • Hamowanie na mokrej nawierzchni – informuje o długości drogi hamowania. Klasa A oznacza, że dany model opon posiada najkrótszą drogę hamowania.
  • Zewnętrzny hałas toczenia – wyrażona w decybelach wartość emitowana przez daną oponę.

5. Jeśli całoroczne – to z homologacją zimową


Z danych PZPO wynika, że segment opon całorocznych jest jednym z najszybciej rosnących – w 2017 roku ich sprzedaż w Polsce wzrosła o 29%. Choć ten segment opon ma coraz lepsze osiągi poparte wieloma badaniami innowacjami czołowych firm oponiarskich, to jednak nadal jest to ogumienie kompromisowe. Decydując się na ten typ bierzmy raczej pod uwagę renomowane marki, bo z tą technologią nie każdy producent sobie radzi. Decyzja o wyborze opon całorocznych powinna być dobrze przemyślana, ale przede wszystkim należy zwrócić uwagę na homologację zimową takiego ogumienia. Spotykany jeszcze samotnie symbol M+S jest tylko określeniem opon z bieżnikiem na błoto i śnieg, nadawanym uznaniowo przez producentów opon – nie mają one natomiast zimowej, bardziej miękkiej mieszanki gumowej ani homologacji zimowej.
– Hamowanie na suchej i mokrej nawierzchni, właściwości jezdne, odporność na aquaplaning, trwałość i wytrzymałość są kolejnymi ważnymi parametrami, na które każdy kierowca powinien zwrócić uwagę. Warto dostosować opony do stylu jazdy, rodzaju dróg, po których się najczęściej poruszamy oraz indywidualnych preferencji. Warto więc sprawdzić niezależne testy motoryzacyjne oraz poprosić o pomoc w wybraniu opon pracownika serwisu – dodaje Piotr Sarnecki.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: opony, wymiana opon, kupno opon

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Re: Jak wybrać dobre opony?

    paulmyk / 2018-03-26 14:59:30

    O opony też należy odpowiednio dbać, bo wtedy kupno nowych będzie konieczne o wiele rzadziej, ja z chemiczna-hurtownia mam specjalny preparat właśnie do pielęgnacji opon i jak ściągane były letnie to zrobiliśmy z nimi porządek- teraz do założenia znów na wiosnę wyglądają jak nowe odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: