eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjneEksploatacja samochodu służbowego. Jak ogranicza się jej koszty?

Eksploatacja samochodu służbowego. Jak ogranicza się jej koszty?

2018-02-14 00:20

Eksploatacja samochodu służbowego. Jak ogranicza się jej koszty?

Samochód służbowy © F8studio - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Z badania zrealizowanego przez Carefleet S.A. wynika, że metody służące redukcji kosztów będących następstwem niewłaściwej eksploatacji samochodów służbowych stosuje 40,6 proc. przedstawicieli sektora MŚP. 6 na 10 respondentów z tej grupy stawia na GPS i monitoring stylu jazdy pracowników. Zupełnie marginalne znaczenie mają natomiast rozmowy edukujące kierowców oraz system kar i nagród.

Przeczytaj także: Pracochłonna flota firmowa

Efektywne zarządzanie flotą firmową nie jest zadaniem, które można byłoby zaliczyć do kategorii "bułka z masłem". Osoby, na których spoczywa tego rodzaju odpowiedzialność, muszą brać pod uwagę wiele różnych zmiennych. Istotną kwestią, która z jednej strony redukuje efektywność floty, a z drugiej podnosi koszty jej użytkowania, jest nadmierna eksploatacja samochodów służbowych. Z tego też powodu firmy z sektora MŚP coraz częściej decydują się wprowadzać rozwiązania mające na celu eliminację lub chociażby redukcję ponadnormatywnego zużycia pojazdów. Jedną ze stosowanych tu metod jest monitoring stylu jazdy.
- Częstą przyczyną stłuczek i wypadków komunikacyjnych są sami kierowcy, którzy nie przestrzegają przepisów ruchu drogowego, nie dostosowują prędkości do warunków panujących na drodze i nieodpowiednio eksploatują pojazdy. W takich przypadkach - dzięki możliwości precyzyjnego odczytu czasu i miejsca zdarzenia oraz prędkości przed i w trakcie kolizji - systemy monitorowania mogą być wykorzystywane do oceny stylu jazdy kierowcy i weryfikacji okoliczności wypadku. Statystyki potwierdzają, że kierowcy objęci elektronicznym nadzorem GPS jeżdżą wolniej, płynniej, a także łagodniej ruszają i hamują – twierdzi Ilona Ochęduszko, dyrektor Departamentu Account Management w Carefleet S.A.

Wśród najpopularniejszych rozwiązań wykorzystywanych przez przedsiębiorców, którzy w badaniu zadeklarowali, iż stosują metody ograniczające ponadnormatywną eksploatację samochodów służbowych, jest też tworzenie polityki flotowej (36,3 proc. wskazań). Jak twierdzi Ilona Ochęduszko z Carefleet S.A., jeszcze do niedawna polityki flotowe w postaci regulaminów lub procedur tworzone były przede wszystkim w dużych firmach, posiadających kilkadziesiąt lub kilkaset samochodów. Obecnie coraz więcej przedsiębiorstw z sektora MŚP reguluje na piśmie kwestie związane z nabywaniem, użytkowaniem i wymianą samochodów służbowych.

fot. mat. prasowe

Jak firmy z sektora MŚP ograniczają nadmierne zużycie floty

6 na 10 respondentów przyznaje, że nie stosuje metod ograniczających nadmierne zużycie floty.


- Polityka samochodowa jest istotna nie tylko ze względu na zarządzanie znaczną wartością majątku firmy, ale przede wszystkim z uwagi na bezpieczeństwo użytkowników samochodów poruszających się po drogach. Ważne, aby nie był to jedynie „martwy”, jednorazowy dokument. Polityka flotowa musi ewaluować, a jej zapisy nadążać zarówno za zmianami prawno-podatkowymi, jak też działaniami wewnątrz organizacji. Często, jako firma CFM, udzielamy wsparcia w tworzeniu polityki flotowej naszym Klientom. Średni i mali przedsiębiorcy również szukają sposobów, jak zminimalizować szkodowość pojazdów i zwiększyć bezpieczeństwo pracowników – dodaje Ilona Ochęduszko.

Jeśli chodzi o tworzenie polityk flotowych wyjątek w sektorze MŚP stanowią mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające od 1 do 9 pracowników. Zaledwie 7,5 proc. badanych, którzy deklarowali, że stosują metody ograniczające zużycie floty, wybiera to rozwiązanie. Dla porównania w małych firmach jest to 42,9 proc., a w średnich 45,8 proc.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • janusz.z / 2018-06-30 22:49:41

    U nas nie oszczędzają na eksploatacji. Przeważnie na częściach delphiego ten sam mechanik ogarnia. Przynajmniej auto nie trafia ciągle do warsztatu
    odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: