Ferie zimowe samochodem? Zobacz, jak przygotować opony
2018-01-11 13:17
Samochód zimą © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Wymiana opon. Co warto wiedzieć?
Jak przygotować samochód do wyjazdu na ferie zimowe?
- Warunkiem koniecznym w drodze na ferie zimowe jest wyposażenie auta w przystosowane do sezonu ogumienie. Opony zimowe są koniecznością nawet w przypadku, gdy w dniu wyjazdu towarzyszy nam łagodna aura pogodowa, brak śniegu, a temperatura z rzadko spada poniżej zera. Poznamy je po widocznym z boku symbolu alpejskim - płatka śniegu na tle trzech szczytów górskich. Jeśli na oponie widnieje jedynie znak M+S, a nie ma wspomnianego symbolu, to oznacza to, że nie jest ona ani oponą zimową, ani też całoroczną, ponieważ nie posiada homologacji zimowej.
- Sprawdź ciśnienie w oponach Skąd mamy wiedzieć, ile powietrza potrzebują nasze koła? W poszukiwaniu informacji na ten temat należy rzucić okiem do instrukcji obsługi pojazdu bądź też na nalepkę umieszczoną na środkowym słupku auta – to producent samochodu wskazuje wartość ciśnienia, z którym zwiększymy szanse na bezpieczeństwo na drodze oraz optymalną przyczepność do drogi. Warto również pamiętać oo sprawdzeniu ciśnienia w kole zapasowym. Już różnica 0,5 bara znacząco zmniejsza właściwości ogumienia – droga hamowania wydłuża się nawet o 4 metry, zwiększa się też zużycie paliwa oraz hałas. Należy pamiętać, że zawsze kiedy obniża się temperatura za oknem, zmniejsza się także ciśnienie w kole.
- Skontroluj bieżnik – jego minimalna głębokość w Polsce to 1,6 mm. W czasie tankowania auta za pomocą monety 2 zł sprawdź czy opony spełniają ten warunek. Po włożeniu do rowka bieżnika, zewnętrzny złoty brzeg monety powinien w całości być niewidoczny. Samochód z oponami, których bieżnik jest płytszy niż 1,6 mm nie nadaje się do jazdy i stanowi poważne zagrożenie! Warto sprawdzić jakie są w tym temacie rekomendacja danego producenta opon.
- Zwróć uwagę na nawet minimalne, spękania, pęknięcia czy wybrzuszenia – mogą one być sygnałem, że opona posiada zewnętrzne lub wewnętrzne uszkodzenia. Najczęściej powstają one w wyniku najechania z impetem na dziurę w jezdni lub otwór studzienki i są potencjalnie niebezpieczne – opona może pęknąć w czasie podróży. Warto również sprawdzić stan opony zapasowej. Jeśli masz takie objawy w swoim samochodzie pojedź do dobrego serwisu oponiarskiego po poradę.
- Jeśli jedziesz w góry, wyposaż się w łańcuchy na koła. Mogą okazać się przydatne na wymagających i często ośnieżonych górskich drogach. Przed wyjazdem, warto przećwiczyć zakładanie łańcuchów. Łańcuchy kupuje się na wszystkie koła z napędem.
„Używanie opon zimowych lub całorocznych z homologacją zimową to najłatwiejszy sposób na poprawę naszego bezpieczeństwa na drodze. Takie ogumienie gwarantuje nam większą przyczepność oraz krótszą drogę hamowania w szerokim zakresie warunków pogodowych sezonu jesienno-zimowego. Kierowcy muszą pamiętać o tym, że o dobre opony – podobnie jak o dobre auta – trzeba dbać. Regularne sprawdzanie ciśnienia w oraz kontrola bieżnika to podstawowe czynności, które każdy kierowca może wykonać w zaledwie parę minut. Warto przy tym przyjrzeć się dokładnie oponom i sprawdzić, czy nie posiadają żadnych uszkodzeń, przetarć lub pęknięć. Parę minut poświęcone oponom, może zaoszczędzić nam wiele stresu, wydatków oraz co najważniejsze – uchronić nas od groźnej awarii” – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.
fot. mat. prasowe
Symbol alpejski
Opony z homologacją zimową są wykonane są z innej mieszanki gumowej niż opony letnie, która dzięki większej zawartości naturalnej gumy i krzemionki nie twardnieje, kiedy robi się coraz chłodniej. Natomiast specjalny wzór bieżnika opon zimowych doskonale odprowadza wodę i wgryza się w śnieg, a dzięki przestrzennym, samoblokującym się lamelom także zapewnia bezpieczeństwo na suchej drodze. Zarówno mieszanka, jak i bieżnik są kluczowymi elementami opon zimowych, które zwiększają przyczepność samochodu do jezdni, a tym samym skracają drogę hamowania.
Nowoczesne opony zimowe oraz całoroczne z homologacją zimową, pochodzące od renomowanych producentów, nie odbiegają w zakresie efektywności paliwowej od letnich odpowiedników. Błędne przekonanie o zwiększonym spalaniu zimą, wynika przede wszystkim z trudniejszych warunków jazdy, ogrzewania auta oraz wolniejszego rozgrzewania się silnika – szczególnie na krótszych dystansach.
Używanie opon zimowych wpływa pozytywnie na drogę hamowania i przyczepność samochodu . Nagrania z testów Auto Express opon zimowych pokazują, jak bardzo ogumienie adekwatne do temperatury, wilgotności i śliskości nawierzchni pomaga kierowcy w kontroli nad pojazdem i potwierdzają różnicę pomiędzy oponami zimowymi a letnimi, nie tylko na oblodzonej czy ośnieżonej, ale i na mokrej drodze:
- Na oblodzonej drodze podczas jazdy z prędkością 32 km/h droga hamowania na oponach zimowych jest krótsza o 11 metrów w porównaniu z oponami letnimi, co odpowiada trzykrotnej długości samochodu!
- Na ośnieżonej drodze przy prędkości 48 km/h samochód na oponach zimowych zahamuje wcześniej niż samochód na oponach letnich aż o 31 metrów!
- Na mokrej nawierzchni przy temperaturze +6 st. C droga hamowania samochodu jadącego na oponach letnich była dłuższa aż o 7 metrów niż samochodu na oponach zimowych. Najpopularniejsze samochody mają długość nieco ponad 4 metry. Gdy samochód na oponach zimowych bezpiecznie się już zatrzymał, maszyna na ogumieniu letnim jechała jeszcze z prędkością ponad 32 km/h.
- Na mokrej nawierzchni przy temperaturze +2 st. C droga hamowania samochodu jadącego na oponach letnich była dłuższa aż o 11 metrów niż samochodu na oponach zimowych.
„Zarówno mieszanka, bieżnik, jak i odpowiednie ciśnienie w oponach są kluczowymi elementami, które zwiększają przyczepność samochodu do jezdni, a tym samym skracają drogę hamowania, która często zapobiega kolizjom, a nieraz potrafi uratować życie. Na bezpieczeństwie nigdy nie warto oszczędzać. Przed wyjazdem na ferie zaopatrzmy się w dobrej jakości homologowane opony zimowe i pamiętajmy, że opona jest trzecim najszybciej obracającym się elementem samochodu, po turbinie i wałku rozrządu i jedynym mającym przy tym kontakt z jezdnią – nagła awaria (np. pęknięcie) to wielkie zagrożenia dla wszystkich na drodze – dodaje Piotr Sarnecki.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
paulmyk / 2018-01-28 17:14:41
Opony to jedna sprawa, ale też trzeba wiedzieć jakie rzeczy mogą się w samochodzie przydać na takie zimowe warunki, ja akurat z https://chemiczna-hurtownia.pl/ zamówiłem sobie odmrażacz do zamków i do paliwa, więc nawet jak pogoda na feriach okaże się dla auta bardzo niełaskawa to mam nadzieję, że uda mi się sobie z tym poradzić [ odpowiedz ] [ cytuj ]