Młodzi kierowcy czy seniorzy? Kto jeździ gorzej i płaci wyższe OC?
2017-11-13 00:25
Senior za kierownicą © Kurhan - Fotolia.com
Przeczytaj także: Towarzystwa ubezpieczeniowe składają broń. Ceny OC w górę?
Seniorzy na drodze…
Można byłoby się spodziewać, że mniejsza ilość wypadków powodowanych przez seniorów to efekt wolniejszej jazdy korzystania ze znanych dróg czy decyzji o rezygnacji z podróży w razie kiepskich warunków atmosferycznych. Tymczasem okazuje się, że inni uczestnicy ruchu narzekają, że seniorzy zachowują się na drodze w sposób dość nieprzewidywalny, ignorując jakby swoje otoczenie. Może być to efekt naturalnych dla tego wieku ograniczeń - słabszego wzroku, gorszej koncentracji i refleksu oraz złej oceny sytuacji.
Co więcej, takie sytuacje już wkrótce mogą być nagminne - z danych Instytutu Transportu wynika, że kierowcy po pięćdziesiątce są najszybciej rosnącą grupą klientów. GUS zakłada natomiast, że do 2035 roku co piąty Polak będzie miał powyżej 65 lat.
– Nasze społeczeństwo się starzeje. W niedalekiej przyszłości kierowcy w starszym wieku będą częściej korzystali z auta i pokonywali więcej kilometrów. To wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej, która będzie musiała dostosować się do nowej struktury wiekowej zmotoryzowanych i oszacować związane z tym ryzyko występowania szkód komunikacyjnych w coraz liczniejszej grupie starszych kierowców – zauważa Jakub Nowiński, członek zarządu w multiagencji Superpolisa Ubezpieczenia.
fot. Kurhan - Fotolia.com
Senior za kierownicą
Wiek posiadacza pojazdu to ważne kryterium brane pod uwagę przez wszystkich ubezpieczycieli przy ustalaniu stawki za obowiązkową polisę komunikacyjną. Nierozerwalnie wiąże się to z prawdopodobieństwem spowodowania szkody – wysokim w przypadku młodych i stosunkowo niskim w przypadku seniorów. Aby sprawdzić, jak różnią się ceny obowiązkowej polisy OC, multiagencja Superpolisa Ubezpieczenia wykonała przykładowe wyliczenia dla młodego i zdecydowanie starszego kierowcy przy założeniu, że ubezpieczają identyczne auto – 5-letniego opla astrę o mocy 110 KM i pojemności 1,7 l.
Prawie 5 razy więcej za polisę dla młodych
Z przeprowadzonych kalkulacji wynika, że 25-latek z Warszawy za swoje pierwsze OC musiałby zapłacić minimum 3 710 zł. To dużo, ale i tak niewiele, biorąc pod uwagę, że u jednego z ubezpieczycieli taką samą polisę mógłby kupić za 8 960 zł, czyli o 5 250 zł więcej! Za identyczną ochronę 63-latek, od 25 lat opłacający OC i bez szkód na koncie, w stolicy znajdzie OC już za 820 zł – czyli blisko pięć razy mniej niż młody kierowca. W najgorszym wypadku cena polisy dla seniora to 2 194 zł.
– Duże znaczenie dla kalkulacji składki za OC mają statystyki wypadkowe, z których jednoznacznie wynika, że w grupie najmłodszych kierowców ryzyko spowodowania szkody jest najwyższe. Nie bez znaczenia jest także ich brak doświadczenia i historii ubezpieczeniowej. Wszystko to sprawia, że niewiele towarzystw patrzy na młodych kierowców łaskawym okiem. O „kredyt zaufania” zdecydowanie łatwiej seniorom. Choć część ubezpieczycieli również w przypadku kierowców 60+ stosuje zwyżki za wiek, to są firmy, które są skłonne obniżyć ceny, zwłaszcza jeśli senior wypracował maksymalne zniżki za bezszkodową jazdę – wyjaśnia Jakub Nowiński z Superpolisy.
Trzeba wiedzieć, że polityka cenowa, czyli kryteria przydzielania zniżek i zwyżek w OC, jest różna w każdym z towarzystw. Najczęściej największą zwyżkę stosuje się wobec właścicieli pojazdów, którzy nie ukończyli 26. roku życia i prawo jazdy mają krócej niż 3 lata. Często najbardziej uprzywilejowaną grupą są osoby w wieku 35-55 lat.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)