eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjnePolacy już gotowi na silnik hybrydowy i elektryczny?

Polacy już gotowi na silnik hybrydowy i elektryczny?

2017-06-01 11:01

Polacy już gotowi na silnik hybrydowy i elektryczny?

Samochód elektryczny © bizoo_n - Fotolia.com

4 na 10 polskich kierowców uważa, że napęd alternatywny to jedna z najbardziej pożądanych cech samochodu przyszłości - wynika ze zrealizowanego przez Millward Brown dla Exact Systems S.A. badania „AUTOwybory Polaków”. Jednocześnie niemal 80% przedstawicieli automotive jest przekonanych, że najbliższe pięć lat nie przyniesie żadnej rewolucji - jest zdecydowanie za wcześnie, aby silnik hybrydowy czy elektryczny zdołały wyprzeć benzynę czy diesla. Szacunki wskazują, że w 2025 roku w napęd alternatywny będzie wyposażony co czwarty, sprzedawany na świecie samochód.

Przeczytaj także: Czy popyt na SUV-y i ich produkcja spadnie?

Ostatni raport KPMG i PZPM dowiódł, że pierwsze trzy miesiące bieżącego roku zaowocowały intensywnym rozwojem rynku napędów alternatywnych. Szczególną popularnością cieszył się silnik hybrydowy, ale chętnych nie brakowało również na elektryczny. W ujęciu rocznym liczba rejestracji takich aut osiągnęła niemal 5 tys., a to oznacza, że było ich niemal dwukrotnie więcej niż rok wcześniej (+96% r/r). Ta wzrostowa tendencja ma się utrzymywać za sprawą przyjętego przez polski rząd planu elektromobilności, zgodnie z którym w 2025 roku po rodzimych drogach będzie poruszać się aż milion samochodów elektrycznych. Osiągnięcie takiego poziomu w tak krótkim czasie stanowić będzie jednak spore wyzwanie.
- Wprawdzie nie w oszałamiającym tempie, ale elektromobilność wpisze się na stałe w przyszły obraz motoryzacyjny. Przemawia za tym co najmniej kilka powodów, z których najbardziej istotne są te natury ekologicznej i kosztowej. Silnik elektryczny to niska emisja CO2, brak hałasu, większa niezależność od cen ropy, niższe koszty eksploatacji. Zanim jednak ten rodzaj napędu zadomowi się u nas na dobre, przejściowo będzie dominować silnik hybrydowy. Z szacunków wynika, że obecnie 4 na 100 sprzedawanych na świecie samochodów posiada alternatywny napęd. W 2025 roku ten udział ma wzrosnąć do 24%, z czego tylko jedną czwartą będą stanowić auta elektryczne, pozostałe to napęd hybrydowy (65%) oraz napęd plug-in hybrid (11%) – mówi Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems S.A., odpowiedzialny za rozwój sprzedaży.

fot. bizoo_n - Fotolia.com

Samochód elektryczny

Prawie połowa Polaków chce w przyszłości jeździć samochodami elektrycznymi lub hybrydowymi.


Napęd alternatywny standardem dopiero za kilka lat


Z badania „AUTOwybory Polaków” przeprowadzonego na zlecenie Exact Systems wynika, że dla 40% polskich kierowców najbardziej pożądaną cechą samochodu przyszłości jest napęd alternatywny. Jednak aż 8 na 10 przedstawicieli branży automotive w Polsce nie wierzy w to, że w ciągu najbliższych pięciu lat samochody z tradycyjnym napędem zostaną wyparte przez napędy alternatywne. Taki scenariusz przewiduje tylko 14% osób związanych z branżą – wynika z raportu Exact Systems „MotoBarometr 2016. Nastroje w automotive. Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Słowacja”.
- Pojazdy z napędami alternatywnymi z pewnością mają szansę znacznie ograniczyć produkcję samochodów z tradycyjnym silnikiem, ale na pewno nie w ciągu pięciu najbliższych lat. Jeżeli chodzi o produkcję to faktycznie, silnik hybrydowy będzie montowany coraz częściej. Jeżeli jednak chodzi o silni elektryczny, to sytuacja jest nieco trudniejsza z racji niedopracowanych technologicznie akumulatorów oraz braku rozpowszechnionej infrastruktury ładowania. Problemem aut elektrycznych jest głównie zasięg, w tym podatność m.in. na niskie temperatury, co przekłada się na parametry akumulatora obniżające zasięg. Natomiast autobusy miejskie już wypierają te z silnikami spalinowymi. To już się dzieje i perspektywa pięcioletnia jest bardzo realna – zwraca uwagę Roman Kantorski, Prezes Polskiej Izby Motoryzacji.

Brak „alternatywnego” optymizmu także u naszych sąsiadów


Optymizmu w tej kwestii nie widać również w innych europejskich krajach. W Niemczech aż 87% przedstawicieli branży zakłada, że scenariusz zastąpienia tradycyjnych napędów przez alternatywne w ciągu pięciu lat nie jest realny. W Czechach odsetek ten wynosi 70%. Nieco więcej optymistów znajdziemy na Słowacji, gdzie 45% specjalistów branżowych wierzy w opisany scenariusz, sceptyków jest natomiast 55%. Rosja to jedyny kraj, w którym odsetek przedstawicieli branży wierzących w możliwość wyparcia napędów tradycyjnych przez silnik hybrydowy i elektryczny jest wyższy, niż tych, którzy w to nie wierzą – 55% vs. 45%.
- Sceptycyzm przedstawicieli branży to pochodna kilku czynników. Przede wszystkim zmiana technologiczna, z jaką wiąże się wprowadzenie napędu alternatywnego, to rewolucja na wielką skalę, której całkowite przeprowadzenie to kwestia kilkunastu, a nie kilku lat. Po drugie, zachęty producentów nie są jeszcze tak kuszące, aby pozwoliły na szybszą realizację planu. Po trzecie, konsumenci nadal są w fazie oswajania wizji samochodu przyszłości, stąd bardziej niż na napędzie zależy im na bezpieczeństwie, który oczywiście jest też pochodną zastosowanej technologii. To wszystko powoduje, że przedstawiciele branży nie widzą możliwości przeprowadzenia rewolucji w tak krótkim czasie – mówi Jacek Opala z Exact Systems S.A.

Bezpieczeństwo ważniejsze niż napęd


Najbardziej pożądaną cechą samochodu przyszłości jest zapewnienie ochrony życia kierowcy i pasażerów – taki pojazd chciałoby mieć aż 82% polskich kierowców. Na drugim miejscu wskazano możliwość dopasowania pojazdu do indywidualnych oczekiwań klienta (46%). Co czwarta osoba liczy na zaawansowane multimedia, takie jak np. wyświetlające się na szybach informacje o mijanych obiektach czy wykonywanie zadań poprzez sterowanie głosowe. Natomiast najrzadziej wskazywaną cechą samochodu była autonomiczność, czyli możliwość jazdy bez kierownicy – taką odpowiedź udzieliło zaledwie 14% kierowców.

Metodologia badań:
Badanie „AUTOwybory Polaków” zostało przygotowane i opracowane na zlecenie Exact Systems S.A. przez instytut Millward Brown S.A. Ankiety zrealizowano na próbie osób potrafiących odpowiedzieć na pytania dotyczące zakupu, napraw i awarii posiadanego samochodu (N=600) dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1000 (dobranych zgodnie ze strukturą populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia oraz klasy wielkości i województwa miejsca zamieszkania), wyniki poddano procedurze ważenia. Maksymalny błąd pomiaru dla całej próby pracujących to +/-4,05%. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI w sierpniu i wrześniu 2016 roku. Badanie „Nastroje w automotive. Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Słowacja” zostało przeprowadzone przez firmę Exact Systems na celowej próbie przedstawicieli firm z sektora automotive będących klientami Exact Systems. Wśród nich znajdują się m.in. producenci samochodów, poddostawcy części i komponentów samochodowych Tier I i Tier II takich jak wycieraczki, szyby samochodowe, dachy, kolumny kierownicze czy elementy bezpieczeństwa. Wielkość próby wyniosła 413 respondentów z 5 państw (Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Słowacja). Respondentami byli przedstawiciele zakładów motoryzacyjnych, w tym OEM i Tier, a w szczególności inżynierowie ds. jakości, dyrektorzy zakładów, managerowie ds. jakości i produkcji. Badanie zrealizowano metodą telefonicznych wywiadów (CATI), ankiet online oraz ankiet indywidualnych od lipca do września 2016 roku.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: