Przez wypadki tracą nie tylko firmy ubezpieczeniowe
2017-03-01 00:45
Przeczytaj także: Ubezpieczyciele wypłacili prawie 37 mld odszkodowań po trzech kwartałach 2024
Ostateczne dane za miniony rok nie są jeszcze znane, ale poznaliśmy już wstępne wyniki zbiorczego raportu na temat ubiegłorocznych wypadków drogowych. Wskazują one na:- 2-procentowy wzrost liczby wypadków drogowych (do 33 637)
- 3-procentowy wzrost liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych (do 3017)
- 2-procentowy wzrost liczby osób rannych w wypadkach drogowych (do 40 672)
Wprawdzie odnotowywana ostatnio spadkowa tendencja w ilości wypadków komunikacyjnych nie doczekała się kontynuacji, to pokreślić należy, że bieżące statystyki przedstawiają się lepiej niż te sprzed dekady.
W latach 2006-2016 zauważalny był bowiem spadek
- liczby wypadków drogowych o 28%
- liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych o 42%
- liczby osób rannych w wypadkach drogowych o 31%
Ta poprawa to bezpośrednie następstwo lepszego stanu polskich dróg, a także używania bezpieczniejszych samochodów przez Polaków. Wato równocześnie zauważyć, że równocześnie mieliśmy do czynienia z dość pokaźnym wzrostem ilości pojazdów poruszających się po naszych drogach. Statystyki prowadzone przez GUS wskazują, że pod koniec 2006 r. było zarejestrowanych 13,384 mln pojazdów samochodowych oraz ciągników. Analogiczny wynik z 31 grudnia 2015 r. wynosił już 20,72 mln.
„Niewykluczone, że pogorszenie statystyk bezpieczeństwa drogowego z 2016 r. jest wynikiem coraz większego zatłoczenia dróg, którego nie kompensują już inne czynniki” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Koszt kolizji i wypadków drogowych trzeba rozpatrywać nie tylko w kontekście wypłat realizowanych przez firmy ubezpieczeniowe. Niebezpieczne zdarzenia drogowe, mają również inne skutki ekonomiczne. Warto wspomnieć chociażby o kosztach interwencji służb mundurowych, leczenia ofiar wypadku, wypłaty rent rodzinnych i postępowań sądowych. Duże znaczenie mają również straty dla całej gospodarki związane ze zwolnieniami lekarskimi, kalectwem lub śmiercią osób w wieku produkcyjnym. Zgodnie z obliczeniami publikowanymi przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, średni jednostkowy koszt dla całej gospodarki wynosi:
- 2,05 mln zł w odniesieniu do ofiary śmiertelnej
- 2,30 mln zł w przypadku osoby ciężko rannej
- 26,7 tys. zł w odniesieniu do osoby lekko rannej
- 1,02 mln zł dla jednego wypadku drogowego
- 40,5 tys. zł w przypadku jednej kolizji drogowej
fot. mat. prasowe
Ile kosztują wypadki drogowe?
Niebezpieczne zdarzenia drogowe, mają również inne skutki ekonomiczne.
Po zsumowaniu szeroko pojętego kosztu wypadków i kolizji drogowych okazało się, że wyniósł on 48,2 mld zł w 2015 r. Wspomniana kwota odpowiadała około 3% produktu krajowego brutto Polski z 2015 r. Analogiczny wynik dla 2013 r. też oscylował na poziomie 3% PKB.
„Takie porównanie dowodzi, że poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego może mieć wpływ nie tylko na firmy ubezpieczeniowe, ale również na całą gospodarkę” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
![Ubezpieczyciele wypłacili prawie 24 mld zł odszkodowań w I poł. 2024 r. [© Freepik] Ubezpieczyciele wypłacili prawie 24 mld zł odszkodowań w I poł. 2024 r.](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/ubezpieczyciele/Ubezpieczyciele-wyplacili-prawie-24-mld-zl-odszkodowan-w-I-pol-2024-r-261922-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)