Amortyzacja samochodu, paliwo, OC i co jeszcze? Ile wydają kierowcy?
2017-02-17 00:37
Najdroższe jest posiadanie samochodu w Norwegii © Photoman - Fotolia.com.jpg
Przeczytaj także: Dlaczego Dacia to dobry wybór na kryzys?
LeasePlan CarCost Index 2016 to badanie, którego zadaniem jest analiza kosztów związanych z posiadaniem i korzystaniem z samochodu w 24 krajach Starego Kontynentu. Jego autorzy wzięli pod lupę koszty posiadania auta z segmentu małych i średnich samochodów, takich jak Renault Clio, Opel Corsa, Volkswagen Golf czy Ford Focus. Uwzględnione zostały takie koszty jak: amortyzacja samochodu, naprawy i serwisowanie, ubezpieczenie, podatki, wydatki na paliwo oraz opony zimowe w przypadku, jeśli ich stosowania wymagają obowiązujące w danym kraju przepisy. Analiza dotyczyła pierwszych trzech lat użytkowania auta przy założeniu, że jego roczny przebieg to 20 0000 km.Europejski podział: różnice regionalne
Amortyzacja samochodu, paliwo, OC i inne składowe kosztów utrzymania małego lub średniego auta różnią się w zależności od kraju, a różnica ta może sięgać nawet 344 euro. Zdecydowanie najdroższa jest Norwegia, gdzie auto z silnikiem benzynowym kosztuje swojego właściciela 708 euro miesięcznie. Na kolejnych pozycjach uplasowały się Włochy (678 euro) oraz Dania (673 euro). Jeżeli chodzi o diesle, to najwięcej przychodzi zapłacić kierowcom holenderskim (695 euro), a w następnej kolejności Finowie (684 euro) oraz mieszkańcy mieszkańcy Norwegii (681 euro). Podkreślenia wymaga, że w krajach Europy Wschodniej takich jak Węgry, Czechy i Rumunia amortyzacja samochodu, paliwo i inne koszty użytkowania auta (zarówno z "benzyniaka", jak i diesla) są zdecydowanie mniej wygórowane i zaczynają się od 369 euro miesięcznie.
Właściciele samochodów mają niewielki wpływ na koszty
Od momentu zakupu do momentu sprzedaży samochodu głównym kosztem w wydatkach TCO (Total Cost of Ownership) jest utrata wartości pojazdu. W Europie średni koszt amortyzacji w przypadku małych i średnich samochodów stanowi 37% kosztów ogółem. Na Węgrzech stosunkowo niskie całkowite koszty, przypisać można głównie niskiej cenie zakupu pojazdu, co pozytywnie wpływa na koszt amortyzacji. Podatek drogowy i podatek VAT stanowią 20%, podczas gdy paliwo ma 16% udział w całości ponoszonych co miesiąc kosztów. To oznacza, że właściciele samochodów mają stosunkowo niewielki wpływ na wysokość kosztów, jako że 84% wszystkich opłat stanowią koszty stałe.
fot. mat. prasowe
Miesięczny koszt użytkowania samochodu
W sześciu na dwadzieścia cztery badane kraje europejskie, posiadanie pojazdu z silnikiem diesla jest droższe niż w przypadku silnika benzynowego. Mimo, że sama cena oleju napędowego na stacji jest niższa niż cena benzyny, szereg innych czynników takich jak wyższe podatki, ubezpieczenie lub koszty utrzymania pojazdu, mają wpływ na zwiększone całkowite koszty korzystania z pojazdów z silnikiem wysokoprężnym.
fot. mat. prasowe
Koszty użytkowania samochodu
Duża rola podatków związanych z ochroną środowiska
Badanie pokazuje także, iż koszt posiadania samochodu jest ściśle związany z wysokością podatków i jest on najwyższy w tych krajach , gdzie podatki (drogowe oraz VAT) stanowią największe obciążenie- Włochy, kraje nordyckie, Holandia. Może to stanowić odzwierciedlenie stosunkowo silnych „zielonych” ruchów w droższych krajach , co przekłada się na środowiskowe regulacje i opodatkowanie. Na przykład w Holandii udział podatku VAT i podatku drogowego stanowi 31% całkowitych kosztów użytkowania samochodu z silnikiem diesla. Jeśli chodzi o pojazdy z silnikiem benzynowym, Norwegia jest niekwestionowanie najdroższym krajem pod względem wysokości podatków, które stanowią aż do 29% kosztów ogółem.
fot. mat. prasowe
Miesięczny koszt użytkowania samochodu
Tex Gunning, CEO LeasePlan:
Amortyzacja i brak kontroli nad kosztami samochodu to dwa główne czynniki, które stawiają znak zapytania o korzyści płynące z posiadania samochodu versus korzyści, które oferuje leasing lub inne formy mobilności takie jak np. car sharing. Obecność naszej firmy w całym łańcuchu wartości przemysłu motoryzacyjnego – połączona z globalną skalą działalności – pozwala nam zarządzać pojazdami w sposób niezwykle konkurencyjny cenowo dzięki czemu leasing i wynajem samochodu są dla klientów rozwiązaniem znacznie tańszym niż zakup pojazdu na własność.
O LeasePlan CarCost Index 2016
Przyszłość branży leasingowej kształtowana jest przez rozwój gospodarczy, technologiczny i społeczny. LeasePlan CarCost Index jest częścią LeasePlan MobilityMonitor, który zapewnia czytelnikom bieżące informacje o kluczowych osiągnięciach oraz pozwala na dokonywanie świadomych wyborów w zakresie zarządzania flotą i mobilnością kierowców.
Raport CarCost Index 2016 analizuje ogólne koszty posiadania i używania samochodu w 24 krajach takich jak: Austria, Belgia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Luksemburg, Holandia, Norwegia, Polska, Portugala, Rumunia, Rosja, Słowacja, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Turcja i Wielka Brytania.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)