Dlaczego ubezpieczyciele nie zarabiają na OC?
2017-01-27 00:40
Dlaczego ubezpieczyciele notują straty w OC? © Artur Marciniec - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wypadki drogowe i kolizje: mniej zdarzeń, ale likwidacja szkód coraz droższa
W okresie styczeń-wrzesień 2016 r. ubezpieczyciele zdołali zebrać o 1,95 mld zł składek OC więcej niż przed rokiem. W ujęciu procentowym oznacza to wzrost na poziomie 32,4 proc. Wypłaty z tytułu odszkodowań i świadczeń rosną mniej dynamicznie - w pierwszych trzech kwartałach minionego roku były o 14,8 proc. wyższe niż rok wcześniej (wzrost z 4,97 mld do 5,71 mld zł).Jak zatem jest możliwe, że rynek ubezpieczeń ciągle utyskuje na straty z tytułu OC? Warto sobie zdawać sprawę, że wydatki ubezpieczycieli na OC nie ograniczają się do wypłaty ubezpieczeń. To także koszty opłacenia rzeczoznawców, likwidatorów, prawników, wydatki administracyjne, a także bardzo szybko pnące się w górę koszty wynajmu samochodów zastępczych, z którego poszkodowani korzystają coraz częściej.
Straty przynosi ubezpieczycielom cały segment OC.
– Obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne ciągle jest nierentowne, natomiast na rynku widać wyraźny wzrost składki – komentował pod koniec zeszłego roku Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń. – Ma to ekonomiczne uzasadnienie, co w swoich wypowiedziach podkreślali ostatnio m.in. przedstawiciele UOKiK. Warto podkreślić, że wzrost wysokości składek obliguje ubezpieczycieli do zawiązywania wyższych rezerw finansowych, co w znacznym stopniu niweluje wpływ wzrostu składki na bieżący wynik – dodawał Prądzyński.
Jednak konieczność utrzymywania rezerw na poczet przyszłych wypłat odszkodowań i świadczeń, to nie jedyny dodatkowy koszt towarzystw.
fot. mat. prasowe
Rynek OC po III kwartałach 2016 roku
– Oprócz samych odszkodowań, firmy ubezpieczeniowe wydają pieniądze przede wszystkim na obsługę szkód – wyjaśnia Łukasz Leus, ekspert porównywarki OC/AC mfind.pl. – Chodzi m.in. właśnie o opłacenie rzeczoznawców, likwidatorów, prawników, wydatki administracyjne, a także koszty wynajmu samochodów zastępczych, z których coraz chętniej korzystają poszkodowani. Pamiętajmy również o wynagrodzeniach dla wszystkich pracowników obsługujących klienta – zarówno przy sprzedaży, jak i likwidacji szkód – dodaje Leus.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)