Prawo jazdy: sprawdź co się zmieni w 2017 roku
2016-12-05 10:10
Prawo jazdy © fot. MaxPolis - Fotolia.com
Przeczytaj także: Pytania egzaminacyjne na prawo jazdy jawne. Prezydent podpisał ustawę
Statystyki przeciwko młodym
Jak wskazują policyjne statystyki, młodzi kierowcy (zarówno wiekiem jak i stażem), posiadający uprawnienia do kierowania pojazdami krócej niż dwa lata, są znacznie częściej sprawcami ciężkich wypadków drogowych, niż kierujący bardziej doświadczeni. Wynika to z raczej oczywistego faktu – szkolenie kandydatów, a następnie egzamin nie są w stanie uwzględnić wielu niebezpiecznych sytuacji na jezdni. Doświadczenie – pozwalające na w pełni bezpieczną jazdę – zdobywa się zaś później, kierując samochodem w realnym ruchu drogowym, w różnych warunkach. Stąd też pomysł stworzenia dla początkujących kierowców odmiennych przepisów i dodatkowych obowiązków.
Jednak już sama propozycja zmian wywołała gwałtowny boom w szkołach jazdy i ośrodkach egzaminacyjnych, bowiem dzieliła w istocie młodych kierowców na dwie kategorie – tych sprzed zmian, i tych, którzy zdawaliby egzaminy już pod nowymi przepisami. Przepisami, dodajmy, znacznie utrudniającym im funkcjonowanie i generującymi dodatkowe koszty.
Dodatkowe szkolenia, inne limity prędkości
Co ma się zmienić w przypadku młodych stażem kierowców? Same egzaminy na prawo jazdy kat. B się nie zmienią. Zmieni się natomiast sposób traktowania młodych stażem kierowców.
Po pierwsze, kierowcy którzy dopiero co uzyskają prawo jazdy, będą musieli pomiędzy 4 a 8 miesiącem od dnia wydania dokumentu odbyć dodatkowe szkolenie. Zarówno teoretyczne – 2 godzinny teoretyczny kurs doszkalający, prowadzony przez WORD-y, obejmujący między innymi kwestie szeroko rozumianego bezpieczeństwa ruchu drogowego, jak i praktyczne, obejmujące jednogodzinne szkolenie z jazdy po śliskiej nawierzchni czy naukę wychodzenia z poślizgu. Koszt części teoretycznej ma nie przekraczać 100 złotych, a praktycznej 200 złotych.
Ograniczona ma być także możliwość wykonywania pracy czy działalności gospodarczej związanej z prowadzeniem samochodu. Przez 8 miesięcy od uzyskania uprawnień kierowca nie będzie mógł prowadzić firmowego auta.
Kolejne ograniczenie dotyczy limitów prędkości. Przez 8 miesięcy od odebrania prawa jazdy, początkujący kierowcy w obszarze zabudowanym nie będą̨ mogli przekraczać prędkości 50 km/godz., poza obszarem zabudowanym 80 km/godz., a na autostradach i drogach ekspresowych 100 km/godz.
Jednak najpoważniejszym ograniczeniem dla młodych kierowców ma być dwuletni swoisty okres próbny. Kierowcy zostanie odebrane prawo jazdy, jeśli w okresie próbnym popełni co najmniej trzy wykroczenia ukarane mandatem karnym lub jedno przestępstwo drogowe. Dodatkowo starosta będzie mógł przedłużyć okres próbny o kolejne 2 lata, jeżeli w czasie podstawowego okresu próbnego kierowca popełni dwa karane mandatem wykroczenia drogowe.
Nowy CEPiK niedopracowany. Na zmiany poczekamy?
Opisane powyżej zmiany miały wejść w życie już od początku roku 2016. Stąd już w trzecim kwartale 2015 WORD-y zaczęły przeżywać prawdziwe oblężenie – kandydaci na kierowców chcieli się „załapać” jeszcze na stare przepisy. Nowe regulacje nie zaczęły obowiązywać od stycznia 2016 roku – przełożono je na początek roku 2017.
Jednak prawie na pewno nie wejdą w życie i tym terminie. Przyczyna? Wciąż nie uruchomiony w pełni komputerowy system odpowiedzialny za przechowywanie danych o kierowcach i samochodach, czyli CEPiK 2.0. Według aktualnych zapowiedzi władz, CEPiK (czyli Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) w wersji 2.0 ma ruszyć od początku roku 2018, przy czym w pełni realnym i pewnym terminem jest rok 2019.
Prawdopodobnie więc młodzi kierowcy jeszcze przez rok, a zapewne i dwa lata nie będą objęci dodatkowymi restrykcjami.
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)