Fiat Doblo 1.4 16v Autonomy idealny dla niepełnosprawnych
2016-11-29 00:50
Fiat Doblo 1.4 16v Autonomy © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Fiat Doblo Cargo 1.3 Multijet. Jaki jest sekret jego sukcesu?
Z zewnątrz…
Z zewnątrz auta Fiata z programu Autonomy mogą różnić się od aut konwencjonalnych jedynie wtedy, kiedy wymaga tego dostosowanie do konkretnych potrzeb zamawiającego. W przypadku testowanego przez nas Doblo, jedyną różnicą było logo na drzwiach auta. I w tym miejscu apel do kolegów-kierowców: Uważać na drodze powinniśmy zawsze, ale jeżeli mijamy auto ze stylizowanym "A" na drzwiach, zachowajmy szczególną ostrożność. Podróżują w nim osoby, których możliwości ruchowe mogą być bardzo ograniczone. Zatem, więcej wyrozumiałości i rozwagi - dla naszego i ich bezpieczeństwa.
… i we wnętrzu
Wnętrze testowego Doblo, do drugiego rzędu foteli również jest konwencjonalne. To, co najważniejsze znajduje się w części bagażowej. Auto dostosowano bowiem do transportu osób na wózku inwalidzkim.
Windę zamontowała wyspecjalizowana firma. Urządzenie zajmuje dokładnie tyle miejsca, żeby za drugi rząd foteli wszedł wózek z pasażerem. Sterowanie widną odbywa się dwustopniowo. Pilotem odblokowujemy windę i opuszczamy ją na dół. Potem, rozkładamy podłogę windy i wsuwamy na nią wózek. Podnoszenie widny odbywa się za pomocą sterowania na panelu. Po zablokowaniu wózka możemy podróżować bez obaw. Pasy unieruchamiają zarówno sam wózek jak i pasażera. Ponieważ auto, na którym windę zamontowano ma podniesiony i przeszklony dodatkowo dach, nawet w tylnej części auta jest widno, a pasażer z wózka może tak jak i ci z drugiego rzędu foteli korzystać z okien.
fot. mat. prasowe
Fiat Doblo 1.4 16v Autonomy - z tyłu
Ponieważ tylna kanapa ma dzielone miejsca, podróżujący tu opiekun osoby niepełnosprawnej ma doskonały dostęp do pasażera. W razie potrzeby może się do niego dostać nawet bez otwierana tylnych drzwi. Całość działa naprawdę szybko i sprawnie.
fot. mat. prasowe
Fiat Doblo 1.4 16v Autonomy - wnętrze
Technologia
Testowane przez nas auto napędzał wprowadzony do gamy Doblo w 2015 roku motor benzynowy 1,4 16V o mocy 95 KM. Pełen potencjał jednostka osiąga przy 6000 obrotów, a maksymalny moment obrotowy - 127 Nm - od 4500 obrotów. Oznacza to, że Doblo Autonomy demonem prędkości nie jest. Osiąga 160 km/h i przyspiesza do 100 km/h w ponad 15 sekund. I… wystarczy. Doblo nie rozczaruje nas też przy dystrybutorze. Średnie spalanie na poziomie 7 litrów jest akceptowalne. W trasie auto zasysa około 6 litrów, a w ruchu miejskim - około 9. To wyniki, których Doblo wstydzić się nie musi. Szczególnie, że po zamontowaniu widny dla wózków, jest zdecydowanie cięższe od standardowego, pięcioosobowego, podwyższonego modelu.
fot. mat. prasowe
Fiat Doblo 1.4 16v Autonomy - winda
Fiat jako pierwszy producent zastąpił tradycyjną w przypadku kombivanów belkę skrętną systemem Bi-Link, czyli zastosował zawieszenie niezależne. System Bi-Link poprawia manewrowość i, co bardzo ważne, komfort jazdy. Szczególnie w strefie zajmowanej przez wózek z niepełnosprawnym.
fot. mat. prasowe
Fiat Doblo 1.4 16v Autonomy - z przodu
Winda, to urządzenie dodatkowe a więc montażem nie zajmuje się dealer, tylko współpracująca z FCA w ramach programu firma. W tym przypadku jest to Reha. I bardziej szczegółowych informacji na temat wind i innych urządzeń, które można w ramach programu zamontować, udzieli obok dealera, także jej przedstawiciel.
fot. mat. prasowe
Fiat Doblo 1.4 16v Autonomy - tył
Wrażenia z jazdy
Jak jeździ Doblo z niewielkim, benzynowym silnikiem i ciężką windą do podnoszenia wózków? Niespiesznie, ale pewnie. Do prowadzenia auta nie mamy żadnych zastrzeżeń. Mimo sporego „wzrostu” Doblo nie jest zbyt podatne na boczny wiatr. Spora w tym zasługa wspomnianego zawieszenia. Także układ kierowniczy nie sprawił zawodu. Jest bezpośredni i pozwala na trzymanie auta w ryzach.
fot. mat. prasowe
Fiat Doblo 1.4 16v Autonomy - z boku
Zawieszenie warto pochwalić też za tłumienie nierówności – zarówno tych podłużnych, jak i poprzecznych. Dzięki sporej liczbie przeszkleń, nie możemy także narzekać na widoczność. Do przodu, do tyłu, czy na boki – w każdą stronę wszystko widać idealnie. Czy mamy jakieś zastrzeżenia? Nazwałbym to raczej uwagą. Motor 1,4 odznacza się… nachalną mocą. Przy wyprzedzaniu warto zapamiętać, że auto ma też czwarty, a nawet trzeci bieg. Taka pamięć pomaga…
fot. mat. prasowe
Fiat Doblo 1.4 16v Autonomy - przód
Okiem przedsiębiorcy
Ceny Doblo zaczaja się od 62,5 tys. złotych brutto. Do tych kosztów należy też doliczyć urządzenie do podnoszenia i transportu niepełnosprawnego - kwota jaką trzeba na nie wydać zależy tylko i wyłącznie od potrzeb indywidualnych, dlatego każdy przypadek rozpatrywany i wyceniany jest zgodnie z wymaganiami klienta.
Finansowanie zapewni FCA Bank. W przypadku kredytu, umowa może być podpisana na okres od 12 do 96 miesięcy z wpłatą własną od 0% oraz z ratami malejącymi lub równymi. Z kolei leasing może trwać od 23 do 59 miesięcy. Minimalny czynsz inicjalny to 0% i możliwość przełożenia miesięcznej raty na koniec okresu leasingowego bez dodatkowych kosztów. Bank sfinansuje też pakiet ubezpieczeń. Szczegóły, najlepiej ustalać u dealera lub poprzez infolinię. A jeżeli mamy czas i cierpliwość, to część kosztów związanych z dostosowaniem auta do potrzeb osoby niepełnosprawnej może sfinansować PFRON.
Podsumowanie
Powolny, ale skuteczny. Tak w skrócie można spointować jazdę Doblo Autonomy. Samochód jest idealnie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. I rozpatrywany w tej kategorii, jest bliski ideału…
oprac. : Artur Balwisz / NaMasce.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)