Przeczytaj także: Wypadki i kolizji drogowe. Czy któreś z polskich miast jest bezpieczne?
Coraz więcej dwóch kółek
Jak dowodzi raport kalkulatora OC i AC mfind, dane GUS wskazują, że na 1000 mieszkańców naszego kraju przypada 300 rowerów. I chociaż ciągle jeszcze nie doganiamy Holendrów (900), to jednak trzeba zauważyć, że gonimy średnią unijną (600). Wzrost ten potwierdza Michał Kalida z Warszawskiej Masy Krytycznej:
- Ruch rowerowy rośnie niezwykle szybko. Wprawdzie nie ma dokładnych danych, ale można założyć, że ten wzrost sięga nawet 30 proc. rocznie przez kilka ostatnich lat - przekonuje.
Coraz przychylniejszym okiem na rowerzystów patrzą samorządy - np. w Warszawie władze chcą w latach 2016-2017 wydać na 100 km nowych ścieżek rowerowych aż 100 mln zł.
Więcej rowerzystów to mniej… wypadków?
W 2014 roku doszło do 1786 wypadków z winy rowerzystów, to o ponad 500 mniej niż w roku 2007. Znacznie zmniejszyła się również liczba ofiar śmiertelnych takich zdarzeń - z 243 do 146. Wszystkich wypadków z udziałem rowerzystów było w 2014 roku 4556 (5028 siedem lat wcześniej). Łatwo więc policzyć, że zaledwie co trzecia kolizja była wynikiem błędu właściciela jednośladu.
W wypadkach giną głównie rowerzyści
W latach 2007-2014 z winy rowerzystów zginęło 114 osób. W tym samym czasie na drogach życie straciło 2785 cyklistów. Właściciele jednośladów nie stanowią również większego zagrożenia dla pieszych. W 2014 roku odnotowano jedynie 205 przypadków takich kolizji, podczas gdy kierowcy aż 5061 razy najeżdżali na pieszego.
fot. mat. prasowe
Rowerzysci - ofiary wypadków
W 2014 roku na polskich drogach zginęło 286 rowerzystów.
Rowerzyści i kierowcy mają problem z udzielaniem pierwszeństwa
Zarówno wśród rowerzystów jak i kierowców główną przyczyną wypadków jest nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu. Poza tym cykliści nieprawidłowo skręcają, nie sygnalizując tego manewru, a także nieprawidłowo przejeżdżają po przejściach dla pieszych. Co ciekawe, często również “nie dostosowują prędkości do warunków ruchu”. Z kolei kierowcy nieprawidłowo wyprzedzają i nie zachowują bezpiecznej odległości.
fot. mat. prasowe
Rowerzysci - sprawcy wypadków
W 2014 roku doszło do ponad 1,7 tys. zdarzeń z winy rowerzystów.
-Na pewno optymizmem może napawać fakt, że w wypadkach z udziałem rowerzystów ginie coraz mniej osób. Jednak zarówno kierowcy jak i właściciele jednośladów, muszą ciągle pamiętać o tym, aby z dużą ostrożnością podchodzić do poczynań współuczestników ruchu. Miejmy w świadomości statystyki z raportu mfind, które jasno pokazują, że nawet przypadkowa kolizja, szczególnie dla rowerzysty, może się skończyć tragicznie. Na drodze starajmy się być uważni i po prostu bardziej życzliwi - komentuje Bartłomiej Roszkowski, współzałożyciel i VP Product porównywarki ubezpieczeń mfind.pl.
fot. mat. prasowe
Ścieżki rowerowe w wybranych polskich miastach
Ilość ścieżek rowerowych w Polsce wypada dość blado na tle Danii.
fot. mat. prasowe
Mity na temat rowerzystów
Jednym z mitów jest całkowity zakaz poruszania się rowerów po chodniku.
![Ferie zimowe: kto może zażądać kontroli trzeźwości kierowcy autokaru? [© Bernd Saße z Pixabay] Ferie zimowe: kto może zażądać kontroli trzeźwości kierowcy autokaru?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/nietrzezwosc/Ferie-zimowe-kto-moze-zazadac-kontroli-trzezwosci-kierowcy-autokaru-264545-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
mfind / 2016-06-06 16:20:20
Punkt widzenia zawsze zależy od punktu siedzenia ;) Raz wcielamy się w rolę rowerzysty, raz w rolę kierowcy. Dlatego najważniejszy na drodze jest szacunek, którym jedna i druga grupa powinny się darzyć, jak również wzajemne zrozumienie swoich racji i obaw.
Z naszego raportu wynika, że sytuacja nie jest czarno-biała, jak również wina za zdarzenia z udziałem obydwu grup.. Dlatego warto się skupić na poprawie bezpieczeństwa na drodze i dbać o nie wspólnie ;)
Pozdrawiam
Maciek
porównywarka OC i AC [ odpowiedz ] [ cytuj ]