PZWLP: CFM w I kw. 2016 r.
2016-05-09 12:37
CFM w I kw. 2016 r. © jayzynism - Fotolia.com
Przeczytaj także: PZWLP: CFM w 2015 r.
Wprawdzie wynajem długoterminowy samochodów funkcjonuje na rodzimym rynku od zaledwie dwóch dekad, to śmiało można powiedzieć, że ten czas wystarczył, aby stał się on jednym z najbardziej istotnych sposobów finansowania flot aut służbowych. Jeszcze przed dziesięciu laty wynajem długoterminowy był w Polsce rozwiązaniem dość rzadko spotykanym, na które decydowały się głównie potężne, międzynarodowe korporacje. Od tego czasu wiele się jednak zmieniło.Obecnie z wynajmu długoterminowego z ochotą korzystają przedsiębiorcy z sektora MSP, którzy na co dzień zwykli korzystać z zaledwie kilku aut służbowych. Usługa ta staje się opłacalną i bardziej komfortową alternatywą dla klasycznego leasingu samochodów, który gwarantue wyłącznie finansowanie aut, ale nie zapewnia ich obsługi serwisowej i administracyjnej.
Zachodnioeuropejskie standardy w polskiej branży wynajmu długoterminowego
Wynajem długoterminowy pojazdów przywędrował do Polski z Europy Zachodniej, gdzie funkcjonuje już od ok. pół wieku i jest tam dominującym sposobem finansowania aut służbowych. W niektórych krajach w wynajmie długoterminowym znajduje się większość, nawet 70-80%, samochodów flotowych. Dynamiczny rozwój branży i przyrost liczby aut w usługach tego typu na polskich drogach, oscylujący w ostatnich latach w granicach 9 – 11% rocznie powoduje, że wynajem długoterminowy staje się jedną z najważniejszych form finansowania samochodów służbowych także w Polsce, zastępującą powoli przede wszystkim klasyczny leasing pojazdów. Coraz większe rozmiary i znaczenie rynku CFM w naszym kraju powodują konieczność pełnego ujednolicenia obowiązujących u nas standardów i definicji usług, ze standardami obowiązującymi na starszych i bardziej rozwiniętych rynkach zachodnioeuropejskich.
Dotychczas w Polsce do wynajmu długoterminowego, poza usługami zapewniającymi firmie – klientowi zewnętrzne finansowanie samochodów służbowych wraz z ich pełną obsługą (czyli Full Serwis Leasing oraz Leasing z Serwisem), zaliczana była również usługa Wyłącznego Zarządzania (Fleet Management), polegająca jedynie na zarządzaniu flotą aut firmowych, bez jej finansowania. Tymczasem, na wzorcowych dla Polski rynkach Europy Zachodniej, za samochody flotowe w wynajmie długoterminowym uznawane są już obecnie wyłącznie auta jednocześnie finansowane i zarządzane przez zewnętrzną firmę CFM.
fot. mat. prasowe
Statystyki firm członkowskich PZWLP po I kwartale 2016 r.
Dostosowując polską branżę CFM do referencyjnych dla nas rynków zachodnioeuropejskich zdecydowaliśmy, że od 2016 roku w definicji wynajmu długoterminowego w naszym kraju również mieścić się będą tylko usługi zapewniające klientowi całkowity outsourcing wszelkich kwestii związanych z flotą, a więc finansowanie i obsługę samochodów – mówi Sławomir Wontrucki, Prezes Zarządu PZWLP, Prezes LeasePlan Fleet Management Polska. – Oznacza to, że dotychczasowa usługa Wyłącznego Zarządzania nie będzie już zaliczana do wynajmu długoterminowego samochodów. Ujednolicenie definicji usług CFM ze standardami stosowanymi w innych europejskich krajach pozwoli nam na łatwiejsze porównywanie danych pomiędzy rynkami w poszczególnych państwach oraz pomoże w rozwijaniu współpracy międzynarodowej.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)