eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjneKupno pierwszego samochodu: na co zwracać uwagę?

Kupno pierwszego samochodu: na co zwracać uwagę?

2016-04-22 00:25

Przeczytaj także: Pierwszy samochód dla młodego kierowcy: 8 najlepszych aut

  • Przetarte fotele, skórzana tapicerka z przetarciami to też znak kilkuset tys. km przebiegu;
  • Szyby – rok produkcji wszystkich szyb pojazdu musi być zgodny z rokiem produkcji auta;
  • Opony – w samochodzie z przebiegiem kilkudziesięciu tysięcy kilometrów opony również powinny być z jednego roku produkcji, chyba że wiek auta wymusił ich zmianę;
  • Podwozie – stan układu wydechowego i jego kompletność: wielu użytkowników zastępuje oryginalny katalizator zwykłym kawałkiem przelotowej rury, co nie pozwoli nam na przejście badań technicznych;
  • Zawieszenie – stan wszystkich elementów ruchomych, gumowo-metalowych i tłumiących;
  • Parametry silnika – sprężanie, wtrysk paliwa;
  • Elektronika pojazdu – wskazania czujników, kompletność wyposażenia (brak poduszki powietrznej można ukryć, wyłączając kontrolkę odpowiadającą za sprawdzenie jej obecności);
  • Parametry turbiny – w przypadku silników doładowanych bardzo ważnym elementem jest sprawdzenie sprawności turbiny – ten element układu dolotowego nie jest tani;
  • Układ hamulcowy – stan elementów ciernych, tarcz, klocków (niestety przy hamulcach bębnowych nie ma możliwości oceny wizualnej bez demontażu bębnów);
  • Działanie wszystkich elementów wyposażenia – klimatyzacja, elektryczne szyby, wspomaganie kierownicy, systemy audio itd.

Syntetyczny ranking aut sprowadzonych w 2014 r.


Przy analizie przed zakupowej zawsze możemy posiłkować się informacjami dostępnymi w sieci. I tak np. z najnowszego raportu zespołu porównywarki ubezpieczeń mfind wynika, że w 2014 roku do Polski najczęściej sprowadzano Volkswageny Golfy (ponad 32 tys.) i Passaty (31 tys.) oraz Audi A4 (31 tys.). Jednak w subiektywnym rankingu wcale nie wypadły one najlepiej.

Polacy cenią niemieckie marki – z piętnastu najpopularniejszych modeli samochodów sprowadzanych z zagranicy aż 12 to marki kojarzone z Niemcami. Z czysto technicznego punktu widzenia polscy kierowcy mają dobry gust – wybór pada na podobne auta jak u naszych bogatszych sąsiadów na Zachodzie – tyle że skromniejsze portfele zmuszają nas do zakupu aut (mocno) używanych. Aż 71 proc. spośród samochodów sprowadzonych w 2014 roku miało więcej niż 10 lat, a więc zostało wyprodukowanych przed 2004 rokiem. Oczywiście, im auto jest wyższej klasy, tym generalnie jest starsze w momencie sprowadzenia do Polski, ponieważ więcej czasu zajmuje mu utrata wartości do poziomu akceptowanego przez polskiego klienta. I odwrotnie – autka miejskie zwykle należą do najmłodszych wśród sprowadzanych pojazdów.

fot. mat. prasowe

Najpopularniejsze modele sprowadzane do Polski w 2014 roku

Najczęściej sprowadzanym do Polski samochodem jest oczywiście Golf.


W rankingu mfind, pod względem użyteczności oraz kosztów utrzymania, w klasie aut kompaktowych najlepiej prezentują się Opel Zafira, Renault Scenic i Opel Astra. Z kolei w klasie średnio-wyższej bardzo dobry wynik uzyskał Ford Mondeo. Na drugim końcu rankingu użyteczności i kosztów utrzymania znalazły się z kolei BMW Serii 5 oraz 3. Jednak w przypadku BMW dla kupującego może liczyć się przede wszystkim radość z jazdy, którą samochody tej firmy gwarantują.

poprzednia  

1 ... 3 4

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: