Kupno pierwszego samochodu: na co zwracać uwagę?
2016-04-22 00:25
Przeczytaj także: Pierwszy samochód dla młodego kierowcy: 8 najlepszych aut
To wszystko nie są co prawda pewniki odzwierciedlające prawdziwy stan auta, ale pozwalają nam na wstępną jego weryfikację i porównanie go z opisem dokonanym przez sprzedającego. Również oględziny wnętrza mogą być pomocne przy identyfikacji szczegółów z życia pojazdu. Jeśli kierownica jest bardzo powycierana, podobnie jak pedały czy gałka zmiany biegów, zastanówmy się, czy samochód aby na pewno przejechał tyle kilometrów, na ile wskazuje licznik.Oczywiście absolutnie niezbędna jest jazda testowa. Należy zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów. Sposób pracy pedału sprzęgła i wysokość jego „brania”, jak również płynność poruszania, wiele mogą nam powiedzieć o stanie skrzyni biegów i zestawu sprzęgła, czyli tarczy, docisku, łożyska i popularnego – oraz niestety dość drogiego – dwumasowego koła zamachowego. Wciśnijmy i odpuśćmy kilka razy sprzęgło na uruchomionym silniku. Jeśli słychać jakieś „stuki”, powstają dziwne drgania lub łożysko sprzęgłowe wydaje z siebie hałas, to prawdopodobnie już niedługo potrzebna będzie ingerencja mechanika. Druga sprawa to płynność podczas hamowania – niedopuszczalne są bicie pedału hamulca i drgania pojazdu; wskazuje to na nadmierne zużycie tarcz hamulcowych i klocków (w przypadku hamulców bębnowych – zużycie bębnów i szczęk). Dość łatwo zweryfikujemy stan przegubów napędowych, które zaczynają hałasować przy maksymalnie skręconych kołach przy małej prędkości – pojawiają się wówczas słyszalne stuki z okolic kół przednich (niestety w przypadku aut tylnonapędowych weryfikacja nie jest taka prosta). Nie bójmy się zajrzeć pod maskę pojazdu. Wszelkie wycieki oleju zauważy każdy, bez względu na stopień zaawansowania wiedzy motoryzacyjnej. Nie wszystko widać na pierwszy rzut oka – zajrzyjmy więc do środka, a jeśli wszędzie jest sucho, to znaczy, że problem nie występuje.
- Podejrzenie zawsze powinien jednak wzbudzić idealnie wymyty i wypolerowany silnik, bo taki zabieg utrudnia właściwą ocenę. Tu potrzebne jest wprawne oko eksperta. Zarówno skorzystanie z usług Ekspertów Motoryzacyjnych z Autotesto.pl, jak i wizyta w ASO pozwoli nam na przejście pełnej ścieżki diagnostycznej na specjalnym stanowisku (tzw. szarpaki imitujące wszelkie możliwe obciążenia mogące wystąpić podczas codziennej eksploatacji). Na diagnostykę składa się sprawdzenie parametrów silnika, układu zasilania, układu hamulcowego, wydechowego, działania wszelkich dodatkowych systemów bezpieczeństwa, jak również stanu zawieszenia. - dodaje Ekspert Motoryzacyjny z serwisu Autotesto.pl
Paliwo
Ważnym kryterium przy ocenie samochodu jest jego spalanie. Jeżeli mamy do przejechania 3 km do pracy – to wybierzmy tylko i wyłącznie auto na benzynę. Silnik Diesla wymaga większej kultury jego użytkowania; chodzi tu o rozgrzanie i wystudzenie turbiny. Wskazane są raczej większe przebiegi, które nie powodują występowania typowych usterek Diesli z filtrem cząstek stałych, tzw. DPF (diesel particulate filter), który lubi zapychać się podczas użytkowania na bardzo krótkich przebiegach auta. Pierwszy samochód niech będzie tym możliwie najprostszym w użyciu i tanim w eksploatacji. Mówiąc tani, niekoniecznie mamy tu na myśli silniki zasilane LPG, gdyż starsze instalacje mogą być awaryjne przy niskich temperaturach, komplikując życie początkującemu kierowcy. Reasumując, silnik benzynowy o prostej budowie i przeciętnej mocy pozwoli nam na zdobycie potrzebnego doświadczenia.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)