Cena OC zależna od stylu jazdy. Czy polscy kierowcy są na to gotowi?
2016-03-22 10:39
![Cena OC zależna od stylu jazdy. Czy polscy kierowcy są na to gotowi? [© zhu difeng - Fotolia.com] Cena OC zależna od stylu jazdy. Czy polscy kierowcy są na to gotowi?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/ubezpieczenie-komunikacyjne/Cena-OC-zalezna-od-stylu-jazdy-Czy-polscy-kierowcy-sa-na-to-gotowi-173059-200x133crop.jpg)
Cena OC zależna od stylu jazdy? © zhu difeng - Fotolia.com
Przeczytaj także: Czy młodzi kierowcy zyskają na telematyce w ubezpieczeniach?
Towarzystwa ubezpieczeniowe w Polsce przymierzają się do wprowadzenia polis komunikacyjnych, w których podstawą wyliczania składki będą informacje o zachowaniu kierowców: czy i jak często przekraczają dozwoloną prędkość, czy i jak gwałtownie hamują oraz pokonują zakręty. Connected Life Communication Group przeprowadził ankietę internetową, w ramach której zebrano opinie dotyczące nowego rodzaju ubezpieczeń – chociażby tego, czy polscy zmotoryzowani są gotowi na monitorowanie stylu jazdy i jakich profitów w zamian za tego typu informacje oczekują od ubezpieczyciela. Odpowiedzi na pytania udzieliło 156 osób – 112 mężczyzn i 44 kobiety.Kobiety chętniej udostępniają dane
Z badania wynika, że panie o wiele chętniej podzielą się danymi dotyczącymi stylu jazdy niż panowie. Aż 72,7 proc. kobiet przepytanych przez Connected Life Communication Group stwierdziło, że byłyby skłonne ujawnić takie informacje w zamian za np. zniżkę na ubezpieczenie samochodu. Na taki krok nie zdecydowałoby się natomiast 18,1 proc. z nich. To duża różnica w porównaniu do męskiej części ankietowanych. Jedynie 53,5 proc. panów zdecydowałoby się na udostępnienie ubezpieczycielowi informacji o stylu jazdy, a 39,2 proc. nie skorzystałoby z propozycji polisy typu UBI (Usage Base Insurance). Biorąc pod uwagę wszystkich ankietowanych, co trzeci z nich nie jest chętny na przesyłanie danych towarzystwu ubezpieczeniowemu.
fot. zhu difeng - Fotolia.com
Cena OC zależna od stylu jazdy?
Choć polisy uzależniające składkę od stylu jazdy są oferowane już w wielu krajach Starego Kontynentu, w Polsce dopiero zaczyna się mówić o korzyściach z nimi związanych. Czy jesteśmy gotowi na dzielenie się z firmą ubezpieczeniową informacjami o tym, jak prowadzimy samochód?
Co w zamian?
Obniżenie wysokości opłat za polisę jest warunkiem, który najczęściej wskazywali ankietowani jako powód, dla którego byliby w stanie dzielić się większą liczbą informacji z ubezpieczycielami. 73 proc. przepytanych przez Connected Life Communication Group osób, które wcześniej potwierdziły chęć skorzystania z polisy UBI, wybrało właśnie tę odpowiedź. W zamian za przekazane dane chętnie otrzymaliby oni również darmowe ubezpieczenie assistance (42,3 proc. ankietowanych) oraz nagrody rzeczowe/finansowe (38,4 proc.). Najmniej istotne z punktu widzenia respondentów okazały się informacje pomagające poprawić styl jazdy i ograniczyć zużycie paliwa.
Co ciekawe, badanie wykazało, że kierowcy nie oczekują od ubezpieczycieli ogromnych zniżek za udostępnienie danych. Jedynie 15,3 proc. pytanych wybrało rabat w wysokości połowy ceny bazowej, natomiast 50 proc. i więcej upustu żądałoby 11,5 proc. z ankietowanych. Respondenci najchętniej wskazywali zniżkę wynoszącą 30 proc. i 20 proc. (po 27 proc.). Najniższy próg – 10 proc. – wybrała jedna na pięć osób (19,2 proc.).
To, dokąd jeżdżę, jest moją sprawą
W trakcie rozmów dotyczących ubezpieczeń wykorzystujących dane telematyczne najczęstszym argumentem „przeciw” padającym z ust kierowców jest niechęć do bycia śledzonym.
Zjawisko to znalazło potwierdzenie w badaniu Connected Life Communication group. Na pytanie „jakich danych nie chciałbyś/chciałabyś ujawniać firmie ubezpieczeniowej”, aż 69,2 proc. ankietowanych odpowiedziało, iż nie chce informować o najczęściej odwiedzanych miejscach (adresach). Jedynie 23 proc. respondentów zaznaczyło, że nie życzy sobie również, by ubezpieczyciel wiedział o tym, iż przekraczają prędkość (chociaż czynnik ten wydaje się jednym z najbardziej istotnych w ramach wyliczania szkodowości). Prędkość jazdy w ogóle powinna pozostać tajemnicą według 27 proc. pytanych; miejsce parkowania – 23 proc.; a sposób hamowania i zmiany biegów to prywatna sprawa dla 15,3 proc. kierowców. Najmniej problematycznym, według ankietowanych, jest monitorowanie liczby pokonywanych kilometrów (7,7 proc.), a dzielenia się z firmą ubezpieczeniową informacjami na temat obszaru, po którym poruszają się samochodem, nie życzyłoby sobie 11,5 proc. pytanych.
![5 powodów, dla których nie należy bać telematyki w ubezpieczeniach [© spaxiax - Fotolia.com] 5 powodów, dla których nie należy bać telematyki w ubezpieczeniach](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/ubezpieczenie-komunikacyjne/5-powodow-dla-ktorych-nie-nalezy-bac-telematyki-w-ubezpieczeniach-194737-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)