Mazda 2 1.5 SKYACTIV-G 115 KM przyciąga spojrzenia
2016-03-03 00:40
Przeczytaj także: Mazda 6 Sport Kombi 2.2 SKY-D 6AT 4x4 SkyPASSION
Jednak to czym Mazda najbardziej wyróżnia się na tle konkurencji znajduje się pod maską. Jak na dzisiejsze standardy znajdziemy tu spory wolnossący silnik o pojemności 1.5 litra dostępny w trzech wariantach mocy: 75 KM, 95KM oraz testowana przez nas najmocniejsza odmiana o mocy 115 koni mechanicznych oraz momencie obrotowym na poziomie 148 Nm. Na papierze wartości te nie robią oszałamiającego wrażenia, jednak w połączeniu z bardzo niską masą własną wynoszącą zaledwie 980 kilo otrzymujemy bardzo zaskakujące wyniki. Wystarczy rzucić okiem na czas sprintu do pierwszej „setki”, który wynosi tylko 8,7 sekundy (Renault Clio GT jest o prawie sekundę wolniejsze) oraz na prędkość maksymalną wynoszącą równe 200 km/h. Jak na zwykły samochód klasy B dane te potrafią wywołać uśmiech na twarzy. Jeśli szukacie diesla to do „dwójki” możecie włożyć półtoralitrowego ropniaka o mocy 105 KM.
fot. mat. prasowe
Mazda 2 1.5 SKYACTIV-G 115 KM - wnętrze
Poza sporą redukcją masy sam silnik posiada zwiększony stopień sprężania przez co w codziennym użytkowaniu nie odczujemy braku turbosprężarki. Z naszym silnikiem sparowano 6 – biegową manualną skrzynię biegów, która jest po prostu fantastyczna i sprawia wrażenie jakby została wyjęta wprost z MX-5. Skoki lewarka są krótkie, a każde przełożenie wbija się z chirurgiczną precyzją. W tyle nie zostaje także układ kierowniczy, który jest bardzo precyzyjny i przekazuje bardzo dużo informacji z drogi, choć mógłby być trochę mniej wspomagany przy wyższych prędkościach, jednak w mieście docenimy jego lekkość. Cały układ napędowy zachęca do szybkiej jazdy, silnik ochoczo wkręca się na obroty a każdorazowe sięgnięcie do lewarka i redukcja to czysta przyjemność i aż chciałoby się, żeby zawieszenie było jeszcze twardsze, pomimo tego, że i tak jest świetnym kompromisem pomiędzy komfortowym wybieraniem nierówności a sztywnością w zakrętach.
fot. mat. prasowe
Mazda 2 1.5 SKYACTIV-G 115 KM - kanapa
Samochody tej klasy już dawno przestały być postrzegane jako auta wyłącznie do miasta. Ich wymiary i właściwości jezdne nie odstają tak bardzo od typowych kompaktów i z powodzeniem mogą to być jedyne auta w rodzinie. Nie inaczej jest w przypadku naszej Mazdy. Rozpędzenie jej do prędkości autostradowych to żaden problem, trzeba jednak pamiętać, że na trasie da o sobie znać niska masa. Samochód jest podatny na boczne podmuchy wiatru i często trzeba korygować zadany przez nas tor jazdy. Wyższą prędkość także usłyszymy we wnętrzu, ponieważ powyżej 100 km/h do uszu podróżujących dociera szum opływającego karoserię powietrza.
fot. mat. prasowe
Mazda 2 1.5 SKYACTIV-G 115 KM - fotele
Pomimo dynamicznego charakteru, naturalnym środowiskiem „dwójki” będzie miasto. Aby obniżyć zużycie paliwa nasz egzemplarz został wyposażony w system Start – Stop, który w Maździe nazywany jest i-STOP. Jest on o tyle ciekawy, że podczas ponownego startu po zatrzymaniu np. na światłach nie wykorzystuje się w pełni rozrusznika. Dzięki zastosowaniu technologii bezpośredniego wtrysku oraz optymalizacji położenia tłoków ponowne uruchomienie samochodu odbywa się poprzez bezpośrednie wtryśnięcie paliwa do cylindra i delikatny rozruch wału korbowego, który dostaje delikatny impuls od rozrusznika. Wszystko to dzieje się w mgnieniu oka i samochód na światłach odpala się wyraźnie szybciej. Drugim systemem, który dostępny jest tylko z najmocniejszą jednostką benzynową jest system i-ELOOP. Jego zadaniem jest przejmowanie energii z hamowania i gromadzenie jej w specjalnych kondensatorach, co umożliwia wykorzystanie zgromadzonej energii do napędzenia wszystkich prądożernych urządzeń wewnątrz samochodu. Brzmi to wszystko skomplikowanie, jednak musicie uwierzyć mi na słowo, że wszystko działa tak jak powinno. Odzwierciedleniem tego powinny być wyniki spalania, które podczas testu kształtowały się w okolicach 7 litrów w mieście, 5 litrów na trasie oraz około 6 litrów przy prędkościach autostradowych. Jeśli będziemy używać Mazdy 2 tak, aby dawała nam więcej frajdy z jazdy to wartości te wzrosną o około litr.
Na koniec pozostała chyba najcięższa pigułka do przełknięcia czyli cena. Najtańszą „dwójkę” z 75-konnym silnikiem kupimy za 53 400 zł w wersji wyposażenia SkyGo. Jest to wyraźnie więcej niż chociażby za Opla Corsę (41 350 zł) czy Renault Clio (41 950 zł). Testowany egzemplarz w najbogatszej wersji wyposażenia SkyPassion z dołożonym systemem nawigacji (2 100 zł), Pakietem Safety (3 000 zł) oraz półskórzaną tapicerką (3 000 zł) to wydatek 78 600 zł. To sporo, jeśli jednak weźmiemy pod uwagę wyposażenie, jakość wykonania i prowadzenie oraz to, że Maździe 2 jest bliżej do Mini Cooper-a (69 900 zł) czy Audi A1 (76 300 zł) cena przestaje być odstraszająca.
Sam na początku testu byłem bardzo sceptycznie nastawiony do tego samochodu za taką cenę, jednak kilka dni w towarzystwie Mazdy 2 pozwoliło mi zmienić zdanie na ten temat. Paradoksalnie, im więcej zapłacimy za to auto, tym bardziej będzie ono warte swojej ceny i odwdzięczy się nam komfortem użytkowania na co dzień, czy to w mieście czy na trasie.
Przeczytaj także:
Mazda 3 2.0 SKYACTIV-G Kanjo
1 2
oprac. : Jakub Głąb / Motoryzacyjnie Pod Prąd
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)