Nowy Fiat Tipo
2016-02-26 10:21
Nowy Fiat Tipo © fot. mat. prasowe
Fiat rusza do ostrej ofensywy modelowej w segmencie aut kompaktowych. Właśnie poznaliśmy Tipo. Auto jest pierwszym z całej gamy, a w ciągu kilkunastu miesięcy do sedana dołączą hatchback i kombi. Nowe Tipo to nie tylko początek gamy modelowej, ale też zapowiedź zmian stylistycznych u Fiata.
Przeczytaj także: Fiat 500X już (nie)dostępny
Na początek geneza nazwy. I prosta odpowiedź. Bo nazwa Tipo dobrze się kojarzy. Na polskim rynku Fiat Tipo był dostępny na przełomie lat 80. i 90. A w 1989 otrzymał tytuł Car of The Year. Czy nieco sławy poprzednika spłynie na następcę? Szansa jest. I to spora. Nowy Tipo, który właśnie „wjechał” na polski rynek jest wprawdzie sedanem, ale poprzednik także miał w gamie sedana. Wprawdzie nazywał się Croma, ale… bez wątpienia był Tipo! A teraz na poważnie.Fiat nowym modelem chce przypomnieć, że to on dzielił i rządził na polskim rynku przez kilkanaście lat. Szczególnie w segmencie B i C, które stanowią bez mała połowę rynku nowych aut. I chce wrócić na podium. Nowy Tipo ma być pierwszym krokiem. Auto jest bowiem doskonale wyposażone, świetnie wygląda i…. jest naprawdę tanie. Przedstawiciel marki w Polsce, Rafał Grzanecki, twierdzi, że ceny nowego Tipo kończą się tam, gdzie zaczynają się ceny konkurencji. I coś w tym jest. Najtańsza wersja kosztuje bowiem na polskim rynku około 42, a najdroższa – 70 tysięcy!
fot. mat. prasowe
Fiat Tipo - z boku
Na polskim rynku, Fiat Tipo dostępny jest w czterech poziomach wyposażenia: Tipo, Pop, Easy, Lounge, przy czym już podstawowa wersja, skonfigurowana specjalnie na polski rynek zawiera m.in. radioodtwarzacz, elektryczne sterowanie szyb i lusterek oraz klimatyzację manualną. Pod maską auta pracować może 4 różne silniki. Dwa benzynowe i dwa diesle: 1.4 16v Fire ( 95 KM), 1.6 E-Torq (110 KM) z automatyczną, 6-biegową skrzynią, 1.3 MultiJet II ( 95 KM), 1.6 Multijet II (120 KM).
fot. mat. prasowe
Fiat Tipo - wnętrze
Auto powstało na nowej płycie modułowej. Ale Fiat poszedł inną drogą niż np. Volkswagen, gdzie podstawową płytę przedłuża się lub skraca w zależnosci od potrzeb. Konstrukcja Fiata, na której powstał zresztą Jeep Renegade i Fiat 500X składa się z modułów, które według potrzeb wykorzystuje się aucie. Dzieki nowej płycie, ale też budowie auto jest bardzo przestronne. W Tipo swobodnie mieści się 5 pasażerów, mogących podróżować w komfortowych warunkach. Pasażerom, nawet tym wysokim, nie brakuje na tylnej kanapie miejsca na głowy i nogi. Warto też dodać, że środkowe miejsce na kanapie nie jest miejscem ad hoc, tylko pełnowartościowym dla trzeciego pasażera.
fot. mat. prasowe
Fiat Tipo - fotele
Jednym z atutów auta niewatpliwie jest 520-litrowy bagażnik o powierzchni około metr na metr. Fiat zdecydował, że będzie będzie on otwierał się automatycznie. Służy do tego siłownik gazowy, który podnosi klapę.
fot. mat. prasowe
Fiat Tipo - z tyłu
Jak jeździ nowy Tipo? Do pierwszej jazdy otrzymalismy auto z motorem 1,4 o mocy 95 KM. Jednostka gwarantuje autu akceptowalne 14,5 sekundy do „setki” i prędkość maksymalną 185 km/h. Auto prowadzi się nieźle. Układ kierowniczy jest w miarę bespośredni. Nie daje wprawdzie sportowego "wyczucia" drogi, ale na pewno nie jest kopią układu sterowania RMS Titanic.
fot. mat. prasowe
Fiat Tipo - przód
Przeczytaj także:
Fiat Tipo SW Cross 1.6 MultiJet to udane auto
oprac. : Artur Balwisz / NaMasce.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)