viaTOLL w 2015 r.
2016-01-25 12:46
viaTOLL w 2015 r. © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: viaTOLL ma 5 lat
W minionym roku nie brakowało wydarzeń, które wywarły spory wpływ zarówno na branżę transportową, jak i na samych kierowców. Była to m.in. nowelizacja przepisów Ustawy o drogach publicznych, na mocy której wprowadzono szereg zmian w ich otoczeniu prawno-instytucjonalnym.Co zmieniła nowelizacja?
Celem wprowadzonych 2 stycznia 2015 rok zmian było z jednej strony uporządkowanie otoczenia prawnego działania systemu viaTOLL, z drugiej zaś – miały być one odpowiedzią na postulaty, które zgłaszała branża transportowa.
Kluczowa zmiana uprościła zasady odpowiedzialności administracyjnej, jaką mają ponosić użytkownicy dróg uchylający się od uiszczania opłaty. Chodziło tu głównie o:
- ustawowe przeniesienie odpowiedzialności administracyjnej za większość naruszeń z kierowcy na właściciela pojazdu,
- obniżenie taryfikatora kar oraz
- wprowadzenie zasady jednej kary w ciągu doby.
Nowości w systemie
W 2015 roku operator systemu wraz z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad przygotował szereg usprawnień dla użytkowników, mających na celu poprawę jakości obsługi oraz zwiększenie komfortu korzystania z viaTOLL. W ciągu roku uruchomiono trzy narzędzia: e-Notę, powiadomienie SMS oraz aplikację mobilną.
Pierwsze z nich to bezpośredni, elektroniczny dostęp do not obciążeniowych, które są dokumentami księgowymi przesyłanymi co miesiąc użytkownikom. Dostęp do serwisu jest możliwy on-line, 24h na dobę i eliminuje potrzebę wysyłki pocztą. Obecnie z tego rozwiązania korzysta ponad 14 000 użytkowników.
Powiadomienie SMS to usługa dla rozliczających się za pomocą konta przedpłaconego. Gwarantuje natychmiastowy dostęp do informacji o stanie salda za pomocą wiadomości tekstowej. Od momentu uruchomienia do końca 2015 roku SMSem wysłano ponad 200 000 zapytań o saldo.
Ostatnia innowacja w systemie to aplikacja mobilna viaTOLL. Do tej pory, poprzez platformy Google Play oraz Apple iStore, oprogramowanie ściągnięto ponad 10 000 razy. Operator systemu do końca 2015 roku zarejestrował około 25 000 sesji z wykorzystaniem tego narzędzia. Co ważne, aplikacja mobilna viaTOLL powstała w oparciu o standardy bankowe, gwarantując bezpieczeństwo ochrony danych i transakcji. Dzięki niej użytkownik może między innymi sprawdzać saldo i na bieżąco doładowywać konto za pomocą karty płatniczej lub flotowej, a także ma stały dostęp do ogólnych informacji o umowie oraz interaktywnej mapy Miejsc Obsługi Klienta.
Czytaj także:
- viaTOLL ma 5 lat
- viaTOLL zarobił ponad 5 mld zł
Wpływy
Od początku stycznia do końca grudnia 2015 roku wpływy do systemu osiągnęły poziom 1,55 mld zł, co stanowi 9,3% wzrost rok do roku i jest najlepszym wynikiem w dotychczasowej historii systemu. Podobnie jak w roku 2014, w roku 2015 odnotowano stabilny wzrost przychodów wynikający ze zwiększającego się wolumenu przewozów oraz dalszego rozszerzania sieci dróg płatnych (o 251 km w czerwcu 2015 roku).
fot. mat. prasowe
Roczne wpływy na rzecz KFD
Od momentu uruchomienia w dniu 1 lipca 2011 roku do końca grudnia ubiegłego roku system viaTOLL zarobił już ponad 5,49 mld zł. W tej kwocie zawarte są przychody zarówno z systemu elektronicznego, jak i poboru manualnego na A2 i A4. Wszystkie przychody wygenerowane przez system viaTOLL trafiają bezpośrednio na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i przeznaczane są na dalsze inwestycje w budowę nowej oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce.
Analiza wpływów miesięcznych, podobnie jak w poprzednich latach, wykazuje ich sezonowe wzrosty w okresach przedświątecznych i wakacyjnych.
fot. mat. prasowe
Miesięczne wpływy w systemie viaTOLL
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)