eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty autSkoda Octavia 1.4 TSI Ambition to rozsądny wybór

Skoda Octavia 1.4 TSI Ambition to rozsądny wybór

2016-01-23 00:31

Skoda Octavia 1.4 TSI Ambition to rozsądny wybór

Skoda Octavia 1.4 TSI Ambition © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (15)

O zakupie auta często decydują nasze emocje. Jeszcze częściej robią to za nas... portfele. Najlepiej jednak, gdy decyzja jest podjęta za pośrednictwem zdrowego rozsądku. Polacy posługują się głównie tym ostatnim, co idealnie pokazuje pierwsze miejsce Skody Octavii w rankingach sprzedaży. I nie ma tu mowy o przypadku.

Przeczytaj także: Skoda Octavia RS wyróżnia się na drodze

Karoseria


Wiem, design czeskiego liftbacka nie jest ukłonem w stronę awangardy. Nie porywa ani serc, ani dusz. Ale może to i lepiej? Nie każdy przecież chce oznajmiać wszystkim wokół, że znajduje się tu, gdzie się znajduje. Octavia wtapia się w tłum niezwykle skutecznie. I w tej konkurencji jest liderką, dzieląc pierwsze miejsce z mniejszą siostrą - Fabią. Dla wielu, a raczej większości to spora zaleta. Nie można jednak stwierdzić, że testowana Skoda źle wygląda. Wręcz przeciwnie. Ma zgrabną sylwetkę, ładne, kafelkowe reflektory, atrakcyjny grill i kilka dyskretnych przetłoczeń. Więcej nie trzeba.

Wnętrze


Wewnątrz zachowano stylistyczną konsekwencję. Jest bardzo dyskretnie, choć wcale nie skromnie. Faktura kokpitu zdradza pokrewieństwo z Volkswagenem, co w tej kategorii jest sporą zaletą. Nie ma tu żadnych fajerwerków, ale wszystko jest tam, gdzie być powinno. Ergonomia stoi na najwyższym poziomie. Równie pozytywnych słów można użyć opisując materiały. Są naprawdę dobre, do tego świetnie spasowane.

Warto dodać, że wnętrze zostało utrzymane w dwóch kolorach: szarym i czarnym. Dzięki tej mieszance jest jakby... żywiej, choć od razu trzeba zaznaczyć, iż takie połączenie barw (przypominające nieco lata 90.) nie każdemu przypadnie do gustu. Na pochwałę zasługuje nie tylko wykończenie, ale także czytelne zegary, dobrze leżąca w dłoniach kierownica i dotykowy ekran multimedialny, który może uchodzić za wzorzec - ma świetny interfejs, działa szybko i sprawnie.

fot. mat. prasowe

Skoda Octavia 1.4 TSI Ambition - z tyłu

Design czeskiego liftbacka nie jest ukłonem w stronę awangardy. Nie porywa ani serc, ani dusz.


Fotele Octavii poprzedniej generacji nie należały do zbyt wygodnych. Najnowsze wcielenie uwolniło się od tego problemu. Zarówno siedziska, jak i oparcia mają odpowiednie wyprofilowanie oraz twardość, czego dowodzi brak przemęczenia kręgosłupa nawet po wielogodzinnej podróży. A to bardzo ważna kwestia. Pod względem przestronności Skoda wyznacza standardy w segmencie C, co widać szczególnie w drugim rzędzie. Dwie, nawet bardzo wysokie osoby zmieszczą się tu bez najmniejszych akrobacji. Miejsca jest pod dostatkiem, szczególnie na nogi. Trzy osoby również nie będą specjalnie narzekać, ale wtedy da się już odczuć skromną szerokość Octavii.

fot. mat. prasowe

Skoda Octavia 1.4 TSI Ambition - wnętrze

Faktura kokpitu zdradza pokrewieństwo z Volkswagenem, co w tej kategorii jest sporą zaletą. Nie ma tu żadnych fajerwerków, ale wszystko jest tam, gdzie być powinno.


Bagażnik to kolejna bezapelacyjna dominacja Skody nad konkurencją. Owszem, jak już wspomniałem jest to liftback, ale czy gdzieś jest regulamin pozwalający na tworzenie tylko hatchbacków w tej klasie? Oczywiście, że nie. Czesi stworzyli więc kompakt, który oddaje do dyspozycji podróżnych 590 litrów wolnej przestrzeni. Co równie istotne, otwór załadunku jest ogromny, nie zabrakło dodatkowych wnęk, haczyków i siatek. Aż się chce jechać na wakacje... Albo ferie.

fot. mat. prasowe

Skoda Octavia 1.4 TSI Ambition - fotele

Zarówno siedziska, jak i oparcia mają odpowiednie wyprofilowanie oraz twardość, czego dowodzi brak przemęczenia kręgosłupa nawet po wielogodzinnej podróży.


Technologia


Tym razem do testu otrzymałem wersję, która jest idealnym odzwierciedleniem zdrowego rozsądku. Pod maską pracuje bowiem benzynowy silnik 1.4 TSI generujący 150 KM i 250 Nm momentu (od 1500 do 3000 obr./min.). Moc trafia oczywiście na oś przednią za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni manualnej. I to godny zestaw do napędzania ważącej jedynie 1255 kg Skody. Sprint do setki zajmuje tylko 8,4 sekundy, a wskazówka prędkościomierza przestaje się "wspinać" dopiero przy 218 km/h. Nieźle, prawda? Te przyzwoite rezultaty idą w parze ze stosunkowo skromnym apetytem. Producent podaje, że średnie spalanie w cyklu mieszanym powinno wynosić 5,1 litra. No cóż, w warunkach laboratoryjnych na pewno. W "realu" jest nieco więcej. Średnia z testu (około 1000 km, cykl mieszany), wyniosła 6,8 litra, co dalej jest świetnym wynikiem. Przecież 150-konne benzyniaki w tak dużych autach często zużywają o 2 litry więcej.

fot. mat. prasowe

Skoda Octavia 1.4 TSI Ambition - z boku

Ma zgrabną sylwetkę, ładne, kafelkowe reflektory, atrakcyjny grill i kilka dyskretnych przetłoczeń.

 

1 2

następna

oprac. : Wojciech Krzemiński / NaMasce.pl NaMasce.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: