Transport drogowy: przepisy w krajach Beneluxu
2016-02-08 09:58
Przeczytaj także: 5 zalet korzystania z kart paliwowych w transporcie
Holandia
Oficjalna strona holenderskiego rządu, mieszcząca się pod adresem government.nl, służy raczej do informowania o kierunkach działań niż do przekazywania pełnej informacji o aktualnym stanie prawnym. Dużo miejsca poświęcono pojazdom autonomicznym. Jednym z istotniejszych projektów z tej dziedziny jest zaplanowany na 2016 r. European Truck Platooning Challenge. W roku prezydencji Holandii w Unii konwoje autonomicznych ciężarówek wyruszą z kilku miast Europy a ich punktem docelowym będzie Kraj Tulipanów. Samochody pokonają główne europejskie szlaki Inteligentnych Systemów Transportowych, takie jak Nordycki Korytarz Logistyczny i droga łącząca Rotterdam, Frankfurt i Wiedeń.
12 metrów długości
Na portalu government.nl znaleźć można angielskie tłumaczenie kodeksu drogowego (Wegenverkeerswet). Aby poznać obowiązujące w Holandii limity wymiarów i mas pojazdów, należy odwiedzić witrynę RDW, czyli Narodowego Urzędu Transportu Drogowego. Znajdujący się na niej wyciąg z przepisów został opublikowany w marcu 2012, ale zawiera odnośnik do przepisów wykonawczych do kodeksu drogowego opublikowanych w repozytorium aktów prawnych.
Maksymalną długość pojazdu samochodowego ustalono na 12 metrów. Wysokość nie może przekroczyć cztery metry. Dopuszczalne szerokości wynoszą 2,55 metra oraz 2,60 metra dla pojazdów z izolacją termiczną. Analogiczne uregulowania co do rozmiarów dotyczą przyczep, w tym naczep. Dla naczep ustalono limity odległości między sworzniem siodłowym a dowolnym punktem krawędzi przedniej. W pojazdach sprzed 01.01.1998 roku nie może ona przekraczać 2,05 metra a dla nowszych - 2,04 metra.
Podano też maksymalne wymiary dla maszyn samobieżnych wynoszące 20 metrów długości, 3 metry szerokości i 4 metry wysokości. Ciągnik siodłowy z naczepą może mierzyć do 16,50 metra. Maksymalną długość pojazdu ciężarowego z przyczepą ustalono na 18,75 metra, przy czym dystans między początkiem przestrzeni załadunkowej a końcem przyczepy nie ma prawa przekroczyć 16,40 metra a sumaryczna długość przestrzeni załadunkowych (odległość od początku przestrzeni ładunkowej pomniejszona o dystans między samochodem a przyczepą) - 15,65 metra. Minimalna odległość między ostatnią osią samochodu a pierwszą osią przyczepy to 3 metry.
D.m.c. do 50t.
Przy przewozie niepodzielnego ładunku całkowita długość ciągnika siodłowego z naczepą ograniczona jest do 22 metrów a jego szerokość – do 3 metrów. Podobne ograniczenie szerokości obowiązuje w przypadku przewożącego niepodzielny ładunek samochodu ciężarowego z przyczepą. Limit długości dla takich pojazdów pozostaje równy 18,75 metra.
Chcąc być w zgodzie z przepisami, zarówno na przyczepie, jak i na naczepie ładunek będzie wystawać maksymalnie o jeden metr z tyłu, a odległość końcowego punktu ładunku od środka ostatniej osi nie ma prawa przekroczyć pięć metrów. Jeżeli ładunek znajduje się wyżej niż 0,55 metra nad podłożem, jego odległość od belki zderzaka nie może przekroczyć 0,60 metra.
Maksymalna, dopuszczalna masa całkowita pojazdu lub zespołu pojazdów wynosi 50 ton.
Ograniczenia prędkości dla pojazdów o d.m.c. przekraczającej 3,5 tony (z wyjątkiem autobusów T100) określone są na 80 km/h na wszystkich drogach poza obszarem zabudowanym oraz na 50 km/h w obszarze zabudowanym. Użycie opon zimowych pozostaje do decyzji kierowcy.
oprac. : FlotaAutoBiznes
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)