Opony zimowe: nowe czy używane?
2015-12-09 00:40
Opony zimowe © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Opony zimowe nie w całej UE
Do konieczności wymiany opon w sezonie zimowym polskich kierowców nie trzeba przekonywać. Modele zimowe wyróżnia inny niż w przypadku opon letnich czy całorocznych skład mieszanki gumowej, zapewniający większą elastyczność opony przy niskich temperaturach. Pozwala to osiągnąć lepszą przyczepność do nawierzchni. Inna jest także konstrukcja bieżnika – umożliwiająca lepsze odprowadzanie wody i błota. Charakteryzuje ją duża liczba poprzecznych rowków, tzw. lameli – „wgryzających się” w śnieg. Bieżnik o takiej charakterystyce zwiększa precyzję i bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu na ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni.Nowe opony – jakość czy cena?
W Polsce powodzeniem cieszą się opony zimowe z kategorii budżetowych i segmentu średniego. Eksperci są jednak zgodni – zimą warto zainwestować w dobrej jakości ogumienie. To jedyny element styku pojazdu z nawierzchnią, który musi gwarantować bezpieczeństwo podczas zmiennych warunków atmosferycznych. Wybór i zastosowanie wysokiej jakości „zimówek” pozwala skrócić drogę hamowania nawet o 20%. Po opony z segmentu premium sięgają głównie kierowcy samochodów klasy średniej i wyższej, aut z napędem 4x4 i typu SUV oraz pojazdów o sportowej charakterystyce – coraz popularniejszych w Polsce. W ostatnich latach dystrybutorzy obserwują także coraz większe zainteresowanie oponami zimowymi dobrej jakości ze strony kierowców średnich i małych aut.
Zaczynamy doceniać komfort i bezpieczeństwo, a to właśnie duże marki inwestują w najlepsze technologie i mieszanki, udoskonalają produkty, testując je na najlepszych torach świata – mówi Artur Posłuszny z ITR CEE., autoryzowanego dystrybutora opon YOKOHAMA. – Wysokiej jakości opona zimowa zapewnia nie tylko lepszy kontakt pojazdu z nawierzchnią, prawidłowe działanie systemów ABS czy kontroli trakcji, ale także konkretne oszczędności w długofalowym procesie użytkowania – dodaje Posłuszny.
fot. mat. prasowe
Opony zimowe
„Zimówki” używane – sprawdź bieżnik…
Okres eksploatacji „zimowek” jest zwykle krótszy niż opon letnich. Przyjmuje się, że wysokiej jakości opony mogą służyć przez 2 – 3 sezony w zależności od przebiegu. Szybsze zużycie ogumienia może wynikać z nadmiernego obciążania pojazdu, nieodpowiedniego ciśnienia w oponach, a także niewłaściwego montażu oraz doboru felg i opon do pojazdu. Żywotność opon skraca agresywna jazda i awaryjne hamowanie z dużych prędkości. Jedną z najważniejszych kwestii podczas decyzji o dalszym użytkowaniu opony zimowej jest głębokość bieżnika. Zdaniem fachowców, ustawowa minimalna wysokość bieżnika – 1,6 mm – nie zapewnia bezpiecznej jazdy zimą. Bieżnik nowej opony ma wysokość ok. 8 mm, a minimalna wysokość podczas użytkowania nie powinna być niższa niż 4 – 6 mm. Płytszy bieżnik w zimowych warunkach nie odprowadzi skutecznie wody, błota i śniegu.
… i stan techniczny
Decydując o dalszym wykorzystywaniu opon używanych w poprzednich sezonach zimowych należy sprawdzić ich stan techniczny pod kątem ewentualnych uszkodzeń mechanicznych i eksploatacyjnych – pęknięć, przecięć i ubytków gumy. Opona nie nadaje się do dalszej eksploatacji jeśli odkleja się bieżnik, drutówka jest odkryta, na bocznych ścianach można zauważyć wybrzuszenia, przetarcia i przecięcia. Jeśli po zdjęciu opony z felgi na warstwie butylowej widać plamy i odparzenia, również jest to sygnał, że czas zakupić nowe ogumienie.
Wpływ na jakość opon zimowych i ich użytkowanie w kolejnym sezonie ma także sposób ich przechowywania. Aby zapobiec odkształceniom całe koła należy przechowywane poziomo, same opony – pionowo. Wskazane jest umieszczenie ich z dala od źródeł ciepła i światła.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)