Sektor MSP docenił leasing samochodów?
2015-11-10 12:18
MŚP już wie, że lepiej wynająć niż posiadać © Jakub Jirsák - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wynajem długoterminowy samochodów: plusy i minusy według MŚP
Zgodnie ze statystykami prowadzonymi przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, organizację reprezentującą w Polsce branże CFM i Rent a Car, w przedostatnim kwartale bieżącego roku rynek wynajmu długoterminowego samochodów zdołał wzrosnąć aż o 14 proc. r/r. Usługa ta staje się coraz popularniejsza i konsekwentnie zastępuje inne formy finansowania firmowej floty, jak np. zwykły leasing finansowy, kredyt czy też zakup aut służbowych ze środków własnych.Okazuje się też, że pojęcie outsourcingu flot to temat znany już nie tylko wielkim, międzynarodowym koncernom, ale też małym i średnim przedsiębiorcom. I to właśnie te ostatnie są dla branży CFM jedną z najbardziej atrakcyjnych i perspektywicznych grup klientów. Nic dziwnego, skoro według danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz ZUS naszym kraju działają obecnie ponad 2 miliony przedsiębiorstw, a zdecydowaną większość z nich należy do segmentu MŚP.
Większość przedsiębiorców zna usługę wynajmu długoterminowego aut
Z najnowszej edycji badania Instytutu Keralla Research dla Carefleet S.A. wynika, że aktualnie ponad trzy czwarte właścicieli firm z sektora MŚP (76,8 proc.) ma świadomość dostępności wynajmu długoterminowego pojazdów służbowych. Najwięcej przedsiębiorców deklarujących znajomość tej usługi reprezentuje branżę transport i telekomunikacja (93,8 proc.) i ulokowanych jest we wschodniej (45,9 proc.) oraz północno-zachodniej części Polski (31 proc.).
Mimo, że od 2009 roku liczba firm, które nie znają usługi spadła o ponad sto procent, wciąż jednak pozostaje grupa przedsiębiorców, którzy w ogóle nie wiedzą, że mogą rozważać skorzystanie z tej usługi (22,5 proc.). Firmy, które wykazują najniższy poziom znajomości wynajmu reprezentują głównie branżę usługową (65,8 proc.) i mają siedzibę w Regionie Północnym (11,1 proc).
fot. mat. prasowe
Znajomość wynajmu długoterminowego (porównawczo)
Najważniejsze są korzyści finansowe
Obecnie niemal co piąty badany przedsiębiorca deklaruje, że korzysta z wynajmu długoterminowego, natomiast co czwarty rozważa skorzystanie z tej usługi. Ze wskazaniem potencjalnych korzyści, jakie wiążą się z outsourcingiem firmowej floty przedsiębiorcy nie mają problemów. Blisko 64 proc. spośród tych, którzy mają świadomość dostępności takiej usługi, potrafi jednocześnie wskazać jej potencjalne zalety.
Kluczowe są korzyści finansowe. Aż 44,7 proc. przedsiębiorców uważa, że stałe, comiesięczne raty stanowiące dla firmy koszty uzyskania przychodu nie obciążają bilansu firmy i zwiększają płynność finansową. Kolejnymi korzyściami wymienianymi przez respondentów były: przewidywalność kosztów (36,6 proc.) oraz oszczędność kosztów i czasu poświęconego na obsługę serwisową, likwidację szkód czy wymianę opon w samochodach (23,7 proc.).
W dalszej części rankingu znalazły się takie zalety jak: możliwość wymiany samochodów na nowe bez angażowania się w sprzedaż dotąd używanego samochodu, udogodnienia wynikające z usług towarzyszących, większy dostęp do nowości oraz mniej formalności w procesie finansowania niż w przypadku kredytu.
fot. mat. prasowe
Postrzegane korzyści wynajmu długoterminowego
Cena za wynajem nie taka straszna
Ponad połowa badanych, którzy otrzymali ofertę cenową na usługę wynajmu wskazuje, że była ona zbieżna z ich oczekiwaniami (52,3%). Najczęściej taką opinię wyrażają firmy transportowe, w przeciwieństwie do firm budowlanych, które zdecydowanie gorzej oceniają dopasowanie ceny usługi do swoich oczekiwań. Najkorzystniej formę dopasowania ceny oceniają firmy mające od 21 do 50 aut.
Co trzeci badany wskazał jednak odpowiedź „Nie wiem”, co prawdopodobnie oznacza, że przedsiębiorcy mają kłopot z prawidłowym odczytaniem oferty – nie potrafią odnieść, porównać lub przeanalizować poszczególnych składowych w relacji do obecnie ponoszonych kosztów.
Metodologia badania
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Carefleet S.A. przez Instytut Keralla Research i stanowi kompleksową próbę sprawdzenia percepcji usługi wynajmu długoterminowego wśród firm z sektora MŚP. Badanie przeprowadzone zostało na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 600 osób metodą CATI (Computer Aided Personal Interview), czyli wspomaganych komputerowo wywiadów. Jego uczestnicy, osoby odpowiedzialne lub współodpowiedzialne za zrządzanie firmą, wylosowani zostali z bazy danych GUS oraz branżowych zestawień bazodanowych. Wzięto pod uwagę nie tyle ich formalne miejsce w strukturze organizacyjnej, co możliwości rzeczywistego oddziaływania na proces decyzyjny. Najczęściej był to właściciel, współwłaściciel firmy, dyrektor zarządzający, wspólnik, prezes, wiceprezes, członek zarządu, dyrektor finansowy, główny księgowy, ewentualnie inna osoba decyzyjna, odpowiedzialna za rozwój, zakupy, inwestycje w firmie. W badaniu wzięły udział wyłącznie firmy prywatne, prowadzące aktywną działalność zarobkową.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (2)
-
karramba35 / 2016-11-06 19:45:41
Z firm wynajmujących długoterminowo samochody znam warszawski Leasetake, gdzie abonament miesięczny za nowy samochód zaczyna się od 313zł. Umowa jak to przy wynajmie długoterminowym - 2-5 lat i mnóstwo dodatkowych opcji, jak wspomniane w artykule ubezpieczenie, serwisowanie a nawet zmiana ogumienia. Jednym słowem możemy zdecydować się na wszelkie ułatwienia po to, aby nie musieć kompletnie przejmować się wynajętym samochodem. [ odpowiedz ] [ cytuj ]