eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjneZima 2016: czas na przygotowanie samochodu

Zima 2016: czas na przygotowanie samochodu

2015-10-25 00:55

Zima 2016: czas na przygotowanie samochodu

Czas na zmianę opon © Jürgen Fälchle - Fotolia.com

Zima za pasem, a wizja jej rychłego nadejścia przyprawia niektórych kierowców o ból głowy. Na trudne warunki atmosferyczne można się jednak przygotować. Najważniejszą kwestią jest tu niezaprzeczalnie kwestia wymiany opon, chociaż istotne jest również zaopatrzenie się w zimowy płyn do spryskiwaczy i odmrażacze do szyb i zamków. Przedzimowym przygotowaniom polskich kierowców przyjrzał się serwis Okazje.info.

Przeczytaj także: Opony zimowe nie w całej UE

Zimowe miesiące to okres, który zmusza kierujących do zmian w wyposażeniu samochodów. Zrealizowany przez Okazje.info sondaż dowodzi, że najczęściej wskazywanymi zabiegami związanymi z przystosowaniem są:
  • wymiana opon (29% ankietowanych),
  • wymiana płynu do spryskiwaczy (22% ankietowanych),
  • kupno skrobaczki do szyb (20% ankietowanych).
14% badanych wykazuje się naśladowania godną przezornością i dokonuje przedzimowego przeglądu auta tak, aby mieć pewność jego pełnej sprawności. Z drugiej strony tak samo duża grupa deklaruje, że nie robi absolutnie nic w celu przygotowania samochodu do trudnych warunków atmosferycznych.

Czas na zmianę opon


Odpowiedzi ankietowanych wskazują, że na wymianę opon decydujemy się najczęściej wówczas, gdy nastąpi pierwsze pogorszenie pogody. Takiej odpowiedzi udziela aż 60% respondentów. Z kolei 17,8% ankietowanych decyduje się na ich wymianę dopiero, gdy spadnie pierwszy śnieg. Niecałe 7% sugeruje się kalendarzem i zmienia opony na zimowe, gdy tylko skończy się kalendarzowe lato. Natomiast 15% zadeklarowało, że nie zmienia opon w ogóle.

fot. Jürgen Fälchle - Fotolia.com

Czas na zmianę opon

Opony letnie na zimowe najczęściej zmieniamy jak tylko nastąpi pogorszenie pogody.


Wśród nich jest z pewnością grupa, która nie przejmuje się ryzykiem spowodowanym zimową jazdą na oponach letnich, jednak większość na pewno korzysta z opon całorocznych, które stają się coraz bardziej popularne. Zainteresowanie nimi wśród użytkowników porównywarki Okazje.info, w porównaniu z okresem wrzesień – październik 2014 roku, wzrosło o 6,1% (w 2014 roku odnotowały 9,7% odsłon, w 2015 roku już 15,8%). Używanie ich zadeklarowało także 18% użytkowników serwisu przebadanych za pomocą specjalnie przygotowanej ankiety. Wzrost popularności opon całorocznych spowodował jednocześnie spadek zainteresowania oponami zimowymi – w porównaniu z 2014 rokiem o 5,4% (60,8% odsłon w 2014 vs 55,4% odsłon w 2015 roku).

Jakie opony kupujemy najczęściej?


Ankieta przeprowadzona przez specjalistów Okazje.info wykazała, że chcąc kupić opony znacznie częściej decydujemy się na inwestycję w nowy produkt (76% ankietowanych). Jest to jednak spory wydatek, dlatego większość z nas poszukuje opon, których cena nie przekraczałaby 200 zł za sztukę (87%). Jeżeli chodzi o droższe produkty z tej kategorii to jedynie 6% ankietowanych jest w stanie wydać na nie do 500 zł, 2% do 1000 zł, a 5% powyżej tej sumy. Analiza danych w serwisie pokazała także, że najwięcej osób, zarówno w tym, jak i w zeszłym roku, wybiera opony o szerokości 205 lub 195 mm. Według danych z tego roku każdy z rozmiarów zanotował 21% odsłon. Najpopularniejsze średnice opon to 15 cali (34%), a wysokość profilu to 65 mm (35% odsłon).

Niekwestionowanym liderem wśród producentów opon pozostaje marka Dębica (15% odsłon). W pierwszej trójce znalazła się także firma Goodride (9%) oraz Nokian (8%). Jedne z najbardziej rozpoznawalnych marek – Michelin (3%) oraz Goodyear (2%) – nie zanotowały dobrych wyników. Powodem ich niskiej pozycji jest z pewnością wyższa, niż przeciętna, cena produktów. Pamiętać należy jednak, że w przypadku opon często wyższa cena, oznacza również lepszą jakość (trzymanie boczne, droga hamowania itd.)

Aluminiowe czy stalowe?


Z analizy wynika, że kierowcy coraz częściej decydują się na zakup pełnych kół, tj. opony wraz z felgą. Widać także, że spadło zainteresowanie felgami aluminiowymi (w 2014 roku odnotowały one 71% odsłon, podczas gdy w 2015 już tylko 70,9%). Natomiast zyskują felgi stalowe – w 2014 roku 19% odsłon, a w 2015 29,1%. Może to potwierdzać tezę o wzroście popularności opon całorocznych. Możliwe, że wpływ na to ma powszechne przeświadczenie, że felgi aluminiowe nie są dobrym wyborem na zimę. Dzisiaj jednak w wielu internetowych poradnikach dla kierowców możemy przeczytać, że jest to mit, ponieważ producenci przystosowują je do eksploatacji w trudnych warunkach, chociażby dzięki powłokom antykorozyjnym. Na koniec należy zaznaczyć, że felgi aluminiowe nadal są pierwszym wyborem Polaków.

A może łańcuch?


Ci z nas, którzy mieszkają w górach lub decydują się na wyjazd w te okolice zimą, powinni także wyposażyć swoje auta w łańcuchy śniegowe. Zakup kompletu to wydatek średnio 500 zł. Przed dokonaniem wyboru warto poznać najpopularniejszych producentów łańcuchów. Analiza serwisu Okazje.info wykazała, że są to Thule (29% odsłon), Diament (13%), Konig (13%) oraz Taurus (13%).

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: