Zima 2016: czas na przygotowanie samochodu
2015-10-25 00:55
Czas na zmianę opon © Jürgen Fälchle - Fotolia.com
Przeczytaj także: Opony zimowe nie w całej UE
Zimowe miesiące to okres, który zmusza kierujących do zmian w wyposażeniu samochodów. Zrealizowany przez Okazje.info sondaż dowodzi, że najczęściej wskazywanymi zabiegami związanymi z przystosowaniem są:- wymiana opon (29% ankietowanych),
- wymiana płynu do spryskiwaczy (22% ankietowanych),
- kupno skrobaczki do szyb (20% ankietowanych).
Czas na zmianę opon
Odpowiedzi ankietowanych wskazują, że na wymianę opon decydujemy się najczęściej wówczas, gdy nastąpi pierwsze pogorszenie pogody. Takiej odpowiedzi udziela aż 60% respondentów. Z kolei 17,8% ankietowanych decyduje się na ich wymianę dopiero, gdy spadnie pierwszy śnieg. Niecałe 7% sugeruje się kalendarzem i zmienia opony na zimowe, gdy tylko skończy się kalendarzowe lato. Natomiast 15% zadeklarowało, że nie zmienia opon w ogóle.
fot. Jürgen Fälchle - Fotolia.com
Czas na zmianę opon
Wśród nich jest z pewnością grupa, która nie przejmuje się ryzykiem spowodowanym zimową jazdą na oponach letnich, jednak większość na pewno korzysta z opon całorocznych, które stają się coraz bardziej popularne. Zainteresowanie nimi wśród użytkowników porównywarki Okazje.info, w porównaniu z okresem wrzesień – październik 2014 roku, wzrosło o 6,1% (w 2014 roku odnotowały 9,7% odsłon, w 2015 roku już 15,8%). Używanie ich zadeklarowało także 18% użytkowników serwisu przebadanych za pomocą specjalnie przygotowanej ankiety. Wzrost popularności opon całorocznych spowodował jednocześnie spadek zainteresowania oponami zimowymi – w porównaniu z 2014 rokiem o 5,4% (60,8% odsłon w 2014 vs 55,4% odsłon w 2015 roku).
Jakie opony kupujemy najczęściej?
Ankieta przeprowadzona przez specjalistów Okazje.info wykazała, że chcąc kupić opony znacznie częściej decydujemy się na inwestycję w nowy produkt (76% ankietowanych). Jest to jednak spory wydatek, dlatego większość z nas poszukuje opon, których cena nie przekraczałaby 200 zł za sztukę (87%). Jeżeli chodzi o droższe produkty z tej kategorii to jedynie 6% ankietowanych jest w stanie wydać na nie do 500 zł, 2% do 1000 zł, a 5% powyżej tej sumy. Analiza danych w serwisie pokazała także, że najwięcej osób, zarówno w tym, jak i w zeszłym roku, wybiera opony o szerokości 205 lub 195 mm. Według danych z tego roku każdy z rozmiarów zanotował 21% odsłon. Najpopularniejsze średnice opon to 15 cali (34%), a wysokość profilu to 65 mm (35% odsłon).
Niekwestionowanym liderem wśród producentów opon pozostaje marka Dębica (15% odsłon). W pierwszej trójce znalazła się także firma Goodride (9%) oraz Nokian (8%). Jedne z najbardziej rozpoznawalnych marek – Michelin (3%) oraz Goodyear (2%) – nie zanotowały dobrych wyników. Powodem ich niskiej pozycji jest z pewnością wyższa, niż przeciętna, cena produktów. Pamiętać należy jednak, że w przypadku opon często wyższa cena, oznacza również lepszą jakość (trzymanie boczne, droga hamowania itd.)
Aluminiowe czy stalowe?
Z analizy wynika, że kierowcy coraz częściej decydują się na zakup pełnych kół, tj. opony wraz z felgą. Widać także, że spadło zainteresowanie felgami aluminiowymi (w 2014 roku odnotowały one 71% odsłon, podczas gdy w 2015 już tylko 70,9%). Natomiast zyskują felgi stalowe – w 2014 roku 19% odsłon, a w 2015 29,1%. Może to potwierdzać tezę o wzroście popularności opon całorocznych. Możliwe, że wpływ na to ma powszechne przeświadczenie, że felgi aluminiowe nie są dobrym wyborem na zimę. Dzisiaj jednak w wielu internetowych poradnikach dla kierowców możemy przeczytać, że jest to mit, ponieważ producenci przystosowują je do eksploatacji w trudnych warunkach, chociażby dzięki powłokom antykorozyjnym. Na koniec należy zaznaczyć, że felgi aluminiowe nadal są pierwszym wyborem Polaków.
A może łańcuch?
Ci z nas, którzy mieszkają w górach lub decydują się na wyjazd w te okolice zimą, powinni także wyposażyć swoje auta w łańcuchy śniegowe. Zakup kompletu to wydatek średnio 500 zł. Przed dokonaniem wyboru warto poznać najpopularniejszych producentów łańcuchów. Analiza serwisu Okazje.info wykazała, że są to Thule (29% odsłon), Diament (13%), Konig (13%) oraz Taurus (13%).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)