eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty autSubaru WRX STi 300 KM daje tyle emocji co Mustang

Subaru WRX STi 300 KM daje tyle emocji co Mustang

2015-10-22 11:47

Subaru WRX STi 300 KM daje tyle emocji co Mustang

Subaru WRX STi 300 KM © Jakub Głąb

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (22)

Czasy, w których spędzałem długie godziny przed komputerem niszcząc strzałki na klawiaturze dawno już minęły, ale zachwyt na autami WRC trwa do dziś. Chociaż aktualny motosport to nie to co dekadę temu to nikt nie może zapomnieć o niebieskim Subaru Impreza lub konkurencyjnym Lancerze EVO…

Przeczytaj także: Subaru XV 2.0i 150 KM - oryginalność gwarantowana

Wówczas były to wozy kultowe, które dziś są już klasykami i nie wiedząc czemu producenci nie widzą sensu w dalszej produkcji ich wersji seryjnych… a szkoda! Ostatnim bastionem tej tradycji jest Subaru, które wróciło na rynek z nową „Imprezą” w postaci szybkiego sedana, a nie pseudo-hatchbacka. Niestety w nowej odsłonie zmieniła się nazwa auta na WRX, ale jeżdżąc nim nie sposób nie poczuć klimatu dobrej imprezki.

Mimo, że do dyspozycji miałem egzemplarz w białym kolorze z grafitowymi felgami i niskoprofilowymi oponami to moje dziecięce marzenie i tak się spełniło. W końcu klawiaturę i ekran mogłem zamienić na prawdziwą kierownicę i pedały, więc kwestię niebiesko-złotego koloru mogę już przemilczeć. Zwłaszcza, że WRX w bieli też błyszczy na ulicach. Jest to zasługa jednak agresywnej sylwetki z wielkim wlotem powietrza na masce, poszerzonymi progami bocznymi oraz wielkim spoilerem na klapie bagażnika. Ta „ławka”, „skrzydło” lub inaczej zwana „półka” jest opcjonalna, ale bez niej auto traci cały swój zawiadiacki charakter.

Uzupełnieniem tego designu są ostre reflektory (niestety bez paska LEDów) pomiędzy, którymi pojawiła się spora atrapa chłodnicy w fakturze plastra miodu. Na niej znalazły się też trzy istotne literki w czerwonej czcionce, czyli STi. Emblemat widoczny jest już z daleka, co od razu zapowiada szczególność tego modelu i jego niemałe możliwości.

Z tyłu natomiast pod zderzakiem znalazło się miejsce na dyfuzor wyglądający jak z supersamochodów oraz cztery końcówki rur wydechowych, które potwierdzają słowa z końca wcześniejszego akapitu i dla tak właśnie powinien wyglądać szybki samochód.

fot. Jakub Głąb

Subaru WRX STi 300 KM - tył

Z tyłu pod zderzakiem znalazło się miejsce na dyfuzor wyglądający jak z supersamochodów oraz cztery końcówki rur wydechowych.


Ten surowy i sportowy obraz karoserii WRX nie wkrada się do wnętrza auta. Owszem pojawiły się tutaj sportowe akcenty, jak czerwona nić, sportowe fotele i faktura plastików przypominająca karbon. Wnętrze WRX jest jednak bardziej ucywilizowane niż choćby w BRZ. Znalazło się tu miejsce na system infomedialny Starlink (niestety bez nawigacji i niedziałającymi aplikacjami) lub automatyczna klimatyzacja, a nawet podgrzewane siedzenia.

fot. Jakub Głąb

Subaru WRX STi 300 KM - kierownica

Pozostały najważniejsze elementy sportowego auta, czyli mała kierownica, drążek hamulca ręcznego oraz krótki lewarek manualnej skrzyni biegów.


Na szczęście nie przeszkadza to w odbiorze auta, które niczego nie udaje. Pozostały najważniejsze elementy sportowego auta, czyli mała kierownica, drążek hamulca ręcznego oraz krótki lewarek manualnej skrzyni biegów. Do tego aluminiowe oraz ciężko chodzące pedały i kwestia wygodnych i komfortowych podróży odchodzi w zapomnienie. Zostają jedynie zakwasy na przedramionach i łydkach, bo Subaru WRX STi to auto nie dla każdego!

fot. Jakub Głąb

Subaru WRX STi 300 KM - wnętrze

We wnętrzu pojawiły się sportowe akcenty, jak czerwona nić, sportowe fotele i faktura plastików przypominająca karbon.


Czas wrócić jednak do rzeczy. Co prawda WRX jest autem czterodrzwiowym to jazdę polecałbym jedynie dwójce osób. Miejsca w środku jest wystarczająco, ale komfortowo czuję się jedynie kierowca. Subaru posiada nawet spory bagażnik o pojemności 460 litrów, aczkolwiek ze względu na przeznaczenie auta wrzucałbym tam tylko miękkie rzeczy. Aczkolwiek nikt o zdrowych zmysłach nie kupi takiego auta dla ergonomii i komfortu wnętrza!

fot. Jakub Głąb

Subaru WRX STi 300 KM - z tyłu i boku

Subaru WRX STi to auto dla fana marki oraz mocnych sedanów.


Zrobi to dla uturbionego Boxera o pojemności 2,5 litra i mocy 300 KM, które przekazywane są za pomocą krótkiej i manualnej skrzyni biegów (6 przełożeń) na cztery koła tej bestii. Dzięki stałemu, symetrycznemu napędowi AWD oraz systemowi Torque Vectoring maksymalny moment obrotowy 407 NM jest efektywnie wykorzystywany, zwłaszcza w zakrętach. To wszystko sprawia, że WRX STi wykorzystuje swoje możliwości prawie w stu procentach.

fot. Jakub Głąb

Subaru WRX STi 300 KM - spoiler

Ta „ławka”, „skrzydło” lub inaczej zwana „półka” jest opcjonalna, ale bez niej auto traci cały swój zawiadiacki charakter.


By działo się to bezproblemowo Subaru zestroiło tego sportowca zarówno z przodu, jak i z tyłu na kolumnach McPhersona, a zawieszenie jest nastawione bardzo twardo. To procentuje genialnym prowadzeniem w zakrętach, ale prawie kompletnie dyskwalifikuje do poruszania się po polskich drogach. No chyba, że Wasz kręgosłup jest przyzwyczajony do tego typu przeciążeń. To z mocnym oporem układu kierowniczego i skrzyni biegów (małe i pewne skoki drążka) oraz twardym sprzęgłem czyni WRX autem trochę wymagającym.

 

1 2

następna

oprac. : Konrad Stopa / Motoryzacyjnie Pod Prąd Motoryzacyjnie Pod Prąd

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: