Jaguar F-PACE w nowej odsłonie
2015-09-16 10:58
Jaguar F-PACE © fot. mat. prasowe
Nowy Jaguar F-PACE to sportowy crossover, zaprojektowany i skonstruowany z naciskiem na osiągi, szybkość reakcji i jakość wykończenia, z których słyną wszystkie modele Jaguara, a także na niezrównaną dynamikę i codzienną wszechstronność.
Przeczytaj także: Nowy Fiat 500X w dwóch wersjach
Całkowicie nowy Jaguar F-PACE, wykorzystujący lekką konstrukcję aluminiową Jaguara, łączy czystość linii i proporcji z cechami inspirowanymi modelem F-TYPE, np. potężnymi tylnymi nadkolami, wlotami powietrza w zderzaku oraz charakterystyczną grafiką tylnych lamp.Śmiały przedni grill i muskularna maska zwiastują potencjał silników, np. doładowanego V6 o mocy 380 KM. Takie elementy jak wąskie reflektory full-LED, kute 22-calowe obręcze czy krótki przedni zwis przenoszą wizję stylistyczną z modelu koncepcyjnego C-X17 do produkcyjnego.
Nowy F-PACE mieści pięć osób, zapewniając im pełen komfort. Wnętrze stanowi idealne połączenie wysokiej klasy materiałów i wykończenia, pięknych detali, luksusów takich jak podgrzewane tylne siedzenia z elektrycznie odchylanymi oparciami, oraz najnowszych technologii, w tym systemu multimedialnego InControl Touch Pro i 12.3-calowego wirtualnego zestawu wskaźników HD.
Lekka konstrukcja aluminiowa była dla projektantów i inżynierów idealnym punktem wyjścia. Od początku była ona tworzona jako struktura modułowa, więc koła można było umieścić dokładnie tam, gdzie to konieczne z uwagi na proporcje, dynamikę i praktyczność wymagane od crossovera o wysokich osiągach.
Model ten nie dzieli rozstawu osi ani kół z żadnym innych Jaguarem. Liczący 4731 mm długości i mający rozstaw osi 2874 mm nowy F-PACE charakteryzuje się elegancką sylwetką i typowym dla Jaguara krótkim zwisem przednim oraz wyjątkowo przestronnym wnętrzem.
fot. mat. prasowe
Jaguar F-PACE w trakcie jazdy
Ilość miejsca na nogi jest największa w klasie, a pojemność bagażnika wynosi 650 litrów. Lekka i sztywna konstrukcja nadwozia składa się w 80% z aluminium i jest jedyną taką w segmencie. Dodatkowe ograniczenie masy zapewnia kompozytowa pokrywa bagażnika i magnez wykorzystany w elementach takich jak belka poprzeczna.
W rezultacie wersja tylnonapędowa ze 180-konnym silnikiem wysokoprężnym i przekładnią ręczną waży zaledwie 1665 kg i emituje tylko 129 g/km CO2. Z 380-konnym, doładowanym silnikiem benzynowym V6 pochodzącym z modelu F-TYPE pod wyprofilowaną aluminiową maską, nowy F-PACE przyspiesza 0-100 km/h w zaledwie 5,5 sekundy i osiąga elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/h.
fot. mat. prasowe
Jaguar F-PACE - z boku
Wysoka sztywność skrętna nadwozia dodatkowo zwiększa możliwości pochodzącego z modelu F-TYPE przedniego zawieszenia z podwójnymi wahaczami oraz zaawansowanego zawieszenia tylnego Integral Link. Standardowo wyposażony w system Torque Vectoring i elektryczne wspomaganie układu kierowniczego dostrojone w taki sposób, by zapewnić jak najlepsze wyczucie i reakcję, nowy F-PACE wyznacza standardy dla komfortu i precyzji prowadzenia.
Nawet podstawowa wersja jest standardowo wyposażona w amortyzatory jednorurowe, jednak jeszcze wyższy komfort jazdy i lepsze własności jezdne zapewnia elektronicznie sterowany system aktywne zawieszenie, który mierzy ruchy nadwozia i kół odpowiednio 100 i 500 razy na sekundę, gwarantując odpowiednią siłę tłumienia w każdych warunkach.
fot. mat. prasowe
Jaguar F-PACE - wnętrze
Dla najbardziej wymagających kierowców przeznaczony jest układ Configurable Dynamics: po raz pierwszy użyty w modelu F-TYPE. Umożliwia on indywidualne ustawienia przepustnicy, automatycznej przekładni, układu kierowniczego oraz systemu Adaptive Dynamics, jeśli samochód jest w niego wyposażony.
Wykorzystując symulacje komputerowej dynamiki płynów i doświadczenia z modelu XE i nowego XF, udało się obniżyć współczynnik oporu powietrza w nowym F-PACE do zaledwie 0,34, a tym samym ograniczyć zużycie paliwa oraz poprawić komfort. Konstrukcja pojazdu zapewnia wyjątkowo niską siłę nośną i jej doskonałe zrównoważenie pomiędzy przodem i tyłem, czego skutkiem jest lepsze wyczucie układu kierowniczego i wyższa stabilność przy większych prędkościach.
fot. mat. prasowe
Jaguar F-PACE
Elektronicznie sterowany układ napędu na wszystkie koła (AWD) nowego modelu F-PACE to jak dotąd najbardziej zaawansowany system Jaguara, który potrafi też przenieść najwyższy moment obrotowy. Obejmuje on zaawansowany system sterowania opracowany przez firmę Jaguar po raz pierwszy do modelu F-TYPE AWD: Intelligent Driveline Dynamics (IDD). System IDD zachowuje zwinność i charakterystykę prowadzenia samochodu z tylnym napędem, ale potrafi niezauważalnie przenieść moment obrotowy na przednie koła, aby wykorzystać dodatkową trakcję do poprawy osiągów na każdej nawierzchni i w każdych warunkach pogodowych.
Układ Adaptive Surface Response (ASR), opracowany na podstawie opatentowanej przez Land Rovera i nagradzanej technologii Terrain Response, czyni system AWD jeszcze skuteczniejszym w trudnych warunkach. Będący elementem systemu Jaguar Drive Control układ ASR rozpoznaje rodzaj nawierzchni i optymalizuje ustawienia jednostki napędowej i systemu Dynamic Stability Control. Zastosowany po raz pierwszy w nowym modelu XF układ ASR został rozbudowany o trzeci tryb jazdy — w głębokim śniegu i po szutrze.
Przeczytaj także:
Oto nowa Toyota C-HR
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
Jaguar F-PACE, Jaguar, nowe modele samochodów, samochody, auta, samochody osobowe, crossover
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)