eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjneNowy Opel Astra – lżejszy i przestronniejszy

Nowy Opel Astra – lżejszy i przestronniejszy

2015-09-01 13:37

Nowy Opel Astra – lżejszy i przestronniejszy

Nowy Opel Astra © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Lżejszy, oszczędniejszy i bardziej kompaktowy, a jednocześnie oferujący więcej miejsca w środku — w nowym Oplu Astra wszystko zostało podporządkowane zasadzie maksymalnej efektywności.

Przeczytaj także: Nowy Opel Astra debiutuje jesienią

Pod tym kątem zaprojektowano podzespoły i rozwiązania stylistyczne, czego efektem jest inteligentna konstrukcja Astry. Kolejną generacją kompaktowego bestsellera, która zadebiutuje na targach IAA we Frankfurcie (17–27 września), oparto na zupełnie nowej, lekkiej architekturze. Nadwozie samochodu jest wyraźnie smuklejsze, a pod maską pracują mocne, a jednocześnie zoptymalizowane pod względem masy i emisji CO2, całkowicie aluminiowe silniki. Dzięki temu nowa Astra jest aż do 200 kilogramów lżejsza od poprzedniczki.

Spójna, lekka konstrukcja: nowa architektura pojazdu


Wzorem dla jedenastej generacji kompaktowego Opla była wizjonerska Monza Concept zaprezentowana na IAA w 2013 roku. Każdy komponent tego studyjnego pojazdu odzwierciedlał zasadę efektywności. Także w nowej Astrze konsekwentnie zrealizowano to zamierzenie: w zależności od wersji i wyposażenia jest ona nawet o 200 kilogramów (co najmniej o 120 kilogramów) lżejsza od modelu poprzedniej generacji. Zasadniczą rolę w obniżeniu masy odgrywa nowa, gruntownie odchudzona architektura pojazdu. Sam szkielet nadwozia i elementy strukturalne są lżejsze o ponad 20 procent (280 zamiast 357 kg). Kolejne 50 kilogramów zaoszczędzono, dokonując modyfikacji elementów podwozia. Efekt ten uzyskano dzięki zastosowaniu wysokowytrzymałej i ultrawysokowytrzymałej stali, bardziej kompaktowym ramom pomocniczym, a także zmianom konstrukcyjnym w przednim i tylnym zawieszeniu. Ponadto inżynierowie zrezygnowali z pełnego zestawu paneli poprawiających aerodynamikę spodu pojazdu. Zamiast tego zoptymalizowano kształt poszczególnych elementów podwozia i zespołu napędowego, osiągając podwójną korzyść: obniżenie masy oraz kosztów produkcji, co przełożyło się na bardziej atrakcyjne dla klienta ceny modelu.

Kolejne zabiegi optymalizujące wymiary i masę samochodu zaowocowały krótszymi zwisami z przodu i z tyłu, a także krótszym układem wydechowym, którego masa zmniejszyła się o 25 procent, czyli o 4,5 kilograma. Mniejsze koła i opony ważą nawet o 11,5 kilograma mniej niż w poprzednim modelu. To samo dotyczy hamulców: układ, który musi poradzić sobie ze spowolnieniem mniejszej masy, ma bardziej kompaktową konstrukcję i jest lżejszy o 10 kilogramów, a przy tym jeszcze skuteczniejszy.

fot. mat. prasowe

Nowy Opel Astra

Nowy model Astry zostanie zaprezentowany podczas wrześniowych targów we Frankfurcie


Kuracja odchudzająca: istotna rola silników


Poprawa efektywności to również zasługa silników nowej generacji. Wyróżniają się one kompaktową i ultraefektywną konstrukcją. Na przykład nowy, debiutujący w Astrze silnik 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo waży znacznie mniej niż stosowane dotychczas porównywalne jednostki. Sam aluminiowy blok jest o 10 kilogramów lżejszy od żeliwnego bloku jego poprzednika. O tyle samo lżejsze są również ultranowoczesne kompaktowe skrzynie biegów najnowszej generacji.

fot. mat. prasowe

Opel Astra - tył

Nowy model jest nawet o 200 kg lżejszy od poprzedniczki dzięki aluminiowym, zoptymalizowanym pod względem masy silnikom


Niższa masa podzespołów przekłada się na zauważalnie lepszą zwrotność pojazdu. Jazda nową Astrą sprawia jeszcze więcej frajdy przy jeszcze niższej emisji CO2. Astra z nowym silnikiem 1.0 Turbo i przekładnią Easytronic 3.0 jest jednym z najbardziej ekonomicznych i ekologicznych modeli benzynowych w swoim segmencie. Trzycylindrowa jednostka o mocy 77 kW/105 KM zużywa w cyklu mieszanym zaledwie 4,2 litra paliwa na 100 kilometrów przy emisji CO2 na wzorowo niskim poziomie 96 g/km.

fot. mat. prasowe

Opel Astra - widok z góry

Nowy silnik Astry o mocy 77 kW/105 KM zużywa w cyklu mieszanym 4,2 litra paliwa na 100 kilometrów przy emisji CO2 na poziomie 96 g/km


Kurację odchudzającą przeszło również wnętrze samochodu. Dotyczy to między innymi foteli: po 5 latach wytężonej pracy odpowiedzialny za nie zespół zaprezentował siedzenia do modelu kompaktowego, które są bardziej funkcjonalne i komfortowe od wcześniejszych konstrukcji, a przy tym zajmują mniej miejsca i są od nich lżejsze. Udało się to osiągnąć zarówno dzięki najnowocześniejszym metodom obliczeniowym, jak i poprzez zastosowanie lżejszej pianki poliuretanowej oraz stelaża z ultrawysokowytrzymałej stali ukrytego pod trwałą tapicerką. Przednie fotele i tylna kanapa w nowej Astrze są w sumie o około 10 kilogramów lżejsze od tych elementów wnętrza w poprzednim modelu.

Inteligentna konstrukcja: lżejsze i bardziej kompaktowe, a jednocześnie przestronniejsze nadwozie


Nowa generacja Astry nie tylko prezentuje się bardziej elegancko i sportowo, ale jest także bardziej kompaktowa. Pięciodrzwiowy hatchback mierzący 4,37 metra długości jest o prawie 5 centymetrów krótszy od poprzednika. Zmniejszyła się też wysokość samochodu (o 2,5 centymetra, do 1,48 metra) oraz jego szerokość (o 0,5 centymetra, do 1,81 metra). Mniejsze wymiary oznaczają również mniejszą masę. Jednocześnie wnętrze stało się przestronniejsze. Dzięki nowo zaprojektowanym lżejszym i bardziej kompaktowym fotelom pasażerowie tylnej kanapy mają o 35 milimetrów więcej miejsca na nogi. Pięciodrzwiowa wersja modelu pod tym względem znacznie wyprzedza konkurencję. Odległość między pierwszym a drugim rzędem foteli została zwiększona o 1,5 centymetra, co znacznie poprawiło komfort podróżowania i poczucie przestrzeni. To samo dotyczy swobody ruchu górnych części ciała osób podróżujących z przodu i z tyłu. Zwłaszcza pod względem ilości miejsca nad głową nowa Astra wyznacza standardy w swojej klasie, oferując kierowcy o 2,2 centymetra więcej niż dotychczas. W nowej Astrze udało się więc rozwiązać kwadraturę koła: samochód jest lżejszy i bardziej kompaktowy, a przy tym przestronniejszy i bardziej komfortowy niż jego poprzednia generacja.

fot. mat. prasowe

Opel Astra - wnętrze

Samochód jest przestronniejszy i wygodniejszy od poprzednika pomimo mniejszych rozmiarów

oprac. : Moto Target

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • aleks0909 / 2016-07-27 22:36:05

    Opel to od wielu lat super autko, jedno z moich ulubionych. jak mam okazję i akurat wynajmuję samochód w Panek Rent a Car to właśnie Opla dla siebie wybieram. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: