eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty autSubaru Forester 2.0 XT. Crossover? Raczej sportowe kombi

Subaru Forester 2.0 XT. Crossover? Raczej sportowe kombi

2015-07-20 14:55

Przeczytaj także: Subaru Forester 2.5 XT. Po prostu cudowne


Surowy design zewnętrzny i powściągliwe wnętrze pozbawione sportowych dodatków kompletnie nie oddają tego co oferuje Forester XT dla kierowcy. Subaru jest jak potulny baranek wybierając wszelkie nierówności cicho i nie daje kierowcy sprzężenia zwrotnego krzycząc "więcej! karaj mnie!". W parze z tym, w trybie pracy [I] również algorytm stara się dobierać parametry dla silnika wykorzystując dobrze zalety bezstopniowej skrzyni CVT. Optymalnie do zapotrzebowania uwzględnia kąt otwarcia przepustnicy i stara się zużywać najmniejsze ilości paliwa. Rzeczywiście w tym trybie Forester potrafi być ekonomiczny zużywając przy płynnej jeździe w trasie około 8 l/100 km, miasto owocuje zużyciem w okolicach 10 l/100 km i wreszcie przy stałej prędkości 140 km/h na wyświetlaczu komputera pokładowego pojawia się wartość 9 l/100 km.

fot. Jakub Głąb

Subaru Forester 2.0 XT - bagażnik

W konfiguracji 5 osobowej foremny bagażnik mieści 505 litrów.


Kolejnym trybem w kolejce jest [S] różniący się oczywiście od inteligentnego, jednak nie daje on tyle zabawy co ostatni [S#] wykorzystujący maksymalne osiągi dwulitrowego boxera o mocy 241 KM legitymującego się momentem obrotowym na poziomie 350 Nm . Skrzynia biegów zwana przez Subaru Lineartronic po raz kolejny zaskakuje mnie swoją genialną pracą. W trybie Sport# wirtualne przełożenia przy mocnym wciśnięciu gazu sprawiają wrażenie jakby z silnikiem współpracował konwencjonalny automat o dwóch sprzęgłach, z kolei przy hamowaniu skrzynia sama redukuje i tym samym prowokuje do jeszcze głębszego wciśnięcia gazu zaraz za zakrętem. Mimo prześwitu 22 cm, Forester pozostaje stabilny i gwarantuje pewność przy pokonywaniu zakrętów, jednak gdy jadąc przez zakręt z większą prędkością wykonamy ruch kierownicą wyczujemy niemałą masę 1660 kg, co w połączeniu z wysokim profilem opony (mimo 18 calowej felgi) jest potęgowane.

fot. Jakub Głąb

Subaru Forester 2.0 XT - z boku

Design jest surowy, dominują ostre kanciaste linie i próżno szukać modnych detali stylistycznych.


A to nie koniec, bo Subaru w obecnej generacji nie zapomniało o właściwościach terenowych. Wspomniany prześwit pozwala na pokonywanie wysokich kolein bez strachu, a kąty natarcia i zejścia na poziomie 25° pozwalają zapuścić się daleko w średniej trudności teren. Stały napęd Simetrical AWD w przypadku oderwania kół od podłoża przekierowuje napęd do tych mających wystarczającą przyczepność, dzięki czemu groźnie wyglądająca jazda na 3 kołach dla Forestera jest pestką. Wisienką na torcie jest system X-MODE sterujący układem napędowym ułatwiając dodatkowo pokonywanie trudnego terenu i zjazd ze wzniesienia.

fot. Jakub Głąb

Subaru Forester 2.0 XT - z przodu i boku

Potężne światła i równie duży grill pełniący tutaj również funkcję wlotu powietrza do intercoolera znajdującego się w górnej części motoru.


W tym momencie uświadomiłem sobie, że praktycznie wszystko co napisałem do tej pory stawia Forestera XT w bardzo dobrym świetle, ale nie może być inaczej. Jest to najbardziej wszechstronne auto z jakim miałem okazję spędzić dłuższą chwilę. Oferuje duży komfort czy właściwości terenowe gdy tego od niego wymagamy, a za sprawą przycisku [S#] zmienia się w rasowego sportowca oferującego świetne właściwości trakcyjne i osiągi. Jedyny zarzut jaki można mieć do Subaru w sportowym trybie pracy to cicha praca jednostki napędowej, przez co ciężko wyczuć że pod maską pracuje kultowa już jednostka boxer. Ceny startują od 27 500, a najdroższa odmiana XT Platinium goszcząca u nas w teście to wydatek rzędu 37 500. Oczywiście Subaru ceny podaje w euro.

poprzednia  

1 2

oprac. : Krzysztof Kunzek / Motoryzacyjnie Pod Prąd Motoryzacyjnie Pod Prąd

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Wyposażenie dodatkowe

    Konto usunięte / 2015-07-22 08:13:24

    Może zróbcie porównanie dostępnego wyposażenia w Subaru EU/PL i Subaru US? Najlepiej w formie tabelki?

    Cholera bierze, jak się patrzy na porównanie katalogów tu i tam. A jak się patrzy na porównanie cen, to nasuwają się słowa nie nadające się do publikacji - i to nie że w Polsce; w całej EU cena Subaru to +80% ceny US. Licząc wszystkie podatki, transport i dostosowanie, jeszcze ciągle US-spec wychodzi taniej niż EU-spec przy bogatszym wyposażeniu (vel silniki niedostępne w EU, audio Harmana-Kardona czy podobne bajery) odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: