Ustawa o złomowaniu samochodów wejdzie w życie wcześniej?
2015-05-21 22:18
Senat: koniec opłaty recyklingowej od 2016 roku © Reimer - Pixelvario - Fotolia.com
Przeczytaj także: Opłata recyklingowa zniesiona
Polska pozwana przez KENowelizacja wynika z konieczności pełnego wdrożenia przepisów unijnych. W październiku 2014 roku Komisja Europejska pozwała Polskę w sprawie przepisów o pojazdach wycofanych z eksploatacji do Trybunału Sprawiedliwości. Nowelizacja ma również wyeliminować zakres szarej strefy w przetwarzania odpadów motoryzacyjnych.
Dealerzy odpowiedzialni za recykling
Ustawa zobowiązuje firmy wprowadzające pojazdy na rynek polski (np. dealerów samochodowych i właścicieli komisów) do zorganizowania krajowej sieci zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji. Przy czym zakres obowiązkowej działalności recyklingowej będzie zależny od liczby sprzedawanych samochodów. Firmy wprowadzające na polski rynek więcej niż 1000 pojazdów rocznie będą zobowiązane do zapewnienia sieci składającej się z co najmniej 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów w województwie, co oznacza konieczność stworzenia co najmniej 48 stacji w skali kraju. Firmy sprzedające mniej niż 1000 pojazdów rocznie będą musiały utworzyć sieć składającą się co najmniej z 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów, położonych w różnych miejscowościach.
Koniec opłaty recyklingowej
Nowelizacja przewiduje też, że właściciele komisów i osoby indywidualne zostaną zwolnieni z opłaty recyklingowej, w wysokości 500 zł, płaconej za każdy używany pojazd sprowadzony do Polski. Prowadzący stacje demontażu – przy przyjmowaniu pojazdu wycofanego z eksploatacji zarejestrowanego w kraju Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego – nie będą pobierać opłaty od jego właściciela.
Opłaty za mały odzysk
Jeśli stacja demontażu nie osiągnie wymaganego poziomu odzysku i recyklingu pojazdów, będzie wówczas wnosić opłaty do urzędu marszałkowskiego, które następnie przekazywane będą do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pieniądze z kar i opłat mają służyć zapobieganiu nielegalnemu demontażowi pojazdów.
Wejście w życie od 2016 roku?
Poprawki senackie mają w większości charakter doprecyzowujący. Najważniejsza z nich przesuwa termin wejścia w życie ustawy. Senat zaproponował, by weszła w życie rok wcześniej niż przyjął Sejm – nie 1 stycznia 2017 r., ale 1 stycznia 2016.
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)