Polityka flotowa - jakie elementy musi określać?
2015-05-08 13:24
Przeczytaj także: Tworzymy idealne car policy
4. Cykl życia pojazdu w przedsiębiorstwie, warunki wymiany i sprzedaży pojazdów poeksploatacyjnych.
Warto określić wiek i przebieg, przy jakim następuje wymiana samochodu. Daje to możliwość przewidywania kosztów w czasie, nie narażając firmy na nieprzewidziane inwestycje. Dodatkowo istotne jest, w jaki sposób auta są przydzielane pracownikom. Czy użytkownik po utracie pojazdu, np. w wyniku kradzieży, szkody całkowitej czy awarii dyskwalifikującej go do ekonomicznej naprawy i dalszej eksploatacji, może liczyć na nowy środek lokomocji czy raczej używany i jakiej kategorii? Dobry pomysł stanowi określenie, w jaki sposób przedsiębiorstwo będzie się pozbywało pojazdów po zakończeniu eksploatacji. Czy pracownik otrzyma prawo pierwokupu? Jakie warunki musi spełnić (na przykład co najmniej dwuletni staż pracy w danym podmiocie). Co wpływa na cenę sprzedaży (może jakieś preferencje dla pracownika)?
5. Koszty związane z użytkowaniem samochodu.
Choć może zabrzmi to nieco dziwnie, samochody służbowe mogą być używane do różnych celów. Tam, gdzie pojazd jest tylko narzędziem pracy i pracownik zostawia pojazd na terenie przedsiębiorstwa, pracodawca najczęściej pokrywa większość kosztów, gdyż są związane z prowadzonym biznesem. W przypadku stanowisk, w których pojazd stanowi benefit dla użytkownika, polityka flotowa powinna dokładnie określać wydatki jakie w związku z tym przywilejem ponosi zatrudniony. Warto zapisać konkretny punkt związany z korzystaniem ze środka lokomocji podczas urlopu – czy musi stać pod firmą lub też w jakim zakresie można z niego korzystać podczas wyjazdów wakacyjnych (np. zakaz/pozwolenie przekraczania granicy państwa, naprawa zepsutego auta w wolnym czasie itp.). Nie zapomnijmy wspomnieć, w jaki sposób kierowcy płacą podatek za użytkowanie samochodów służbowych do celów prywatnych, jeśli ma to zastosowanie. No i mandaty, niezależnie od tego czy jazda była w interesie firmy, czy swoim – zgodnie ze zwyczajem stosowanym w wielu firmach, pokrywają je kierowcy.
6. Prawa i obowiązki użytkownika pojazdu oraz menedżera floty.
W tej części należy jasno określić zakres obowiązków spoczywających na pracowniku użytkującym pojazd służbowy oraz na osobie zarządzającej flotą.
Pracownik powinien zadbać między innymi o:
- zachowanie odpowiedniej dbałości o pojazd
- pilnowanie terminów badań technicznych i przeglądów okresowych
- sprawdzanie poziomu płynów eksploatacyjnych
- sprawdzanie stanu ogumienia i oświetlenia
- przestrzeganie zakazu palenia (jeśli takowy wprowadzono, co zresztą polecamy)
- korzystanie, w określonym w polityce flotowej zakresie, z myjni
- tankowanie pojazdu zgodnie ze wskazanymi procedurami (rodzaj paliwa, marka stacji, zakaz tankowania w weekendy itp.)
- zapewnienie ogumienia sezonowego
- zarządzanie zakupem i sprzedażą pojazdu
- prowadzenie dokumentacji
- kontrolowanie kosztów ponoszonych na utrzymanie floty samochodowej
- prowadzenie edukacji kierowców z zakresu efektywnego i bezpiecznego użytkowania pojazdu
-
pomoc w razie awarii samochodu, wypadku
- itd.
Te informacje może zawierać sama polityka flotowa lub załącznik opisujący procedury postępowania. Nie powinny one pozostawiać wątpliwości, jak w każdej z wymienionej sytuacji powinien postąpić kierowca, ile ma czasu na dane działania, kogo powinien poinformować o ich zajściu. Można zaznaczyć ewentualne konsekwencje w razie nie zastosowania określonej procedury.
![Polityka flotowa zabezpiecza pracodawcę [© Minerva Studio - Fotolia.com] Polityka flotowa zabezpiecza pracodawcę](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/polityka-flotowa/Polityka-flotowa-zabezpiecza-pracodawce-128929-150x100crop.jpg)
oprac. : FlotaAutoBiznes
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)