Szkolenia okresowe kierowców: jakie problemy?
2015-04-15 00:41
Kierowca © Kzenon - Fotolia.com
Przeczytaj także: Własny samochód to wciąż priorytet
Ustawa o transporcie drogowym wprowadziła wiele zmian w wymaganiach dla osób wykonujących zawód kierowcy. Osoby posiadające stosowne uprawnienia i aktualnie wykonujące swój zawód są inaczej traktowane niż przyszli adepci tej profesji, chcących zdobyć te uprawnienia.Wpis: kod „95”
Kierowcy wykonujący obecnie swój zawód podlegają procesowi dokształcania oraz kontroli stanu zdrowia poprzez badania lekarskie i psychologiczne, których wykonanie jest wymagane co 5 lat lub dla kierowców w wieku powyżej 60 lat - co 30 miesięcy. Prowadzący pojazd zostali zobligowani do ukończenia szkolenia okresowego w wymiarze 35 godzin i po uzyskaniu pozytywnego wyniku badań lekarskich i psychologicznych do uzyskania w prawie jazdy wpisu kodu 95 uprawniającego do wykonywania zawodu kierowcy. Wpis dokonywany jest poprzez wymianę prawa jazdy i jak już wspomnieliśmy pozostaje ważny na okres kolejnych 5 lat.
Poprzez wpis kodu „95”:
- zweryfikowano posiadaczy prawa jazdy kat. C i D i ich dokumenty, wyodrębniając osoby rzeczywiście wykonujące zawód kierowcy,
- wyeliminowano konieczność posiadania przez kierowcę różnych dodatkowych dokumentów – zaświadczeń lekarskich i innych pism wydanych przez pracodawcę. Dokumenty te często były źródłem różnych fałszerstw, a ich wiarygodność budziła wiele wątpliwości,
- uporządkowano system szkoleń okresowych poprzez czytelny podział terminów - w zależności od daty wydania prawa jazdy,
- zmuszono kierowców do podjęcia szkoleń i zapoznania się z aktualnie obowiązującymi wymogami w dziedzinie transportu. Postęp techniczny i jakościowy w tej branży wymaga permanentnego dostosowywania się do nowych warunków,
- poprawiono bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kulturę jazdy,
- zwiększono świadomość kierowców w zakresie obowiązujących przepisów drogowych, transportowych i socjalnych.
fot. Kzenon - Fotolia.com
Kierowca
Akademia parkingowa
Tyle teoria. Praktyka prowadzonych szkoleń niestety nie napawa jednak optymizmem. Wprowadzony 35–cio godzinny program szkolenia jest zbyt rozbudowany i uszczegółowiony, nie odpowiadając potrzebom kierowców i w następstwie przedsiębiorców ich zatrudniających.
Wyłączenie kierowcy na 5 dni z pracy jest trudne do wyegzekwowania i napotyka na opór zarówno osób szkolonych jak i ich pracodawców. Użytkownicy pojazdów uważają, że wystarczy im ich doświadczenie i praktyka oraz tzw. „akademia parkingowa”, czyli wymiana informacji z kolegami podczas postojów i odpoczynków na parkingach. Do tego dochodzi czynnik ekonomiczny, czyli opłata za kurs, którą ponosi kierowca.
Pracodawcy zaś nie są zainteresowani wyłączeniem z pracy swoich kierowców na pięć dni i wszelkie argumenty o konieczności poprawy wiedzy oraz umiejętności zatrudnianych pracowników, w świetle strat finansowych ich nie przekonują.
Proponowane zmiany
W efekcie powstał system pseudo szkoleń ograniczających się jedynie do wypisania „Zaświadczeń” i pobrania stosownej opłaty. Funkcjonuje więc patologiczny system, który nie ma nic wspólnego ze szkoleniem, podnoszeniem kwalifikacji czy bezpieczeństwem na drogach, ale jest wygodny, bo łatwo umożliwia uzyskanie potrzebnych dokumentów.
OZPTD usiłuje zwalczać zaistniałą sytuację poprzez rzetelne prowadzenie szkoleń w oparciu o własną sieć Ośrodków Szkolenia na terenie kraju przy zaangażowaniu i współpracy z ZDZ.
Dysponujemy siecią ośrodków szkolących, które poprzez kwalifikowaną kadrę i posiadane wyposażenie audio-wizualne, własne filmy oraz wydany własnymi siłami podręcznik (Vademecum Przewoźnika) krzewią prawidłowe wzorce dla działającego systemu szkolenia.
Krytykować jest łatwo, zatem postanowiliśmy na tym nie poprzestać tylko podzielić się z Czytelnikami Truck&Business Polska, co naszym zdaniem trzeba zmodyfikować w obecnie obowiązującym systemie:
- zmniejszyć ilość godzin szkolenia do 21-24 (trzy dni),
- zweryfikować i dostosować do aktualnych wymogów program szkolenia,
- zwiększyć nadzór nad jakością w zakresie prowadzonych szkoleń poprzez organy władzy administracyjnej - celem wyeliminowania patologii,
- umożliwić elastyczność w obecności kursanta na zajęciach w pewnym okresie czasu (np. na przestrzeni kilku lat) i zaliczanie poszczególnych modułów programu szkolenia podczas jednodniowego zajęcia szkoleniowego,
- urealnienie tematyki szkoleniowej w modułach szkoleniowych i zakresu zagadnień do realizacji w czasie tego szkolenia.
E-learning
Odrębne zagadnienie stanowi tzw. e-learning, czyli nauka własna na bazie programu komputerowego. Dotychczasowe doświadczenia niestety nie są pozytywne i efektywność nauczania jest naszym zdaniem niewystarczająca. Małe poczucie odpowiedzialności i dyscypliny skłaniają do ponownej analizy przydatności tej formy edukacji. Może on być traktowany jako metoda uzupełniająca i wspierająca proces szkolenia jednak nie niczym wyłączna forma uzyskania „świadectwa” potwierdzającego uzyskanie stosownych kwalifikacji.
oprac. : Truck & Business Polska
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)