Mercedes Citan dla małej firmy
2015-03-18 09:54
Mercedes Citan - widok z przodu i boku © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Mercedes Citan Mixto 111 CDI - kombivan dla firmy i rodziny
Projekt Citana oparty jest na Renault Kangoo i powstaje również w tej samej fabryce. Mercedes szukając oszczędności nie zapomniał o wysokiej jakości będącej znakiem rozpoznawczym aut z gwiazdą na masce. I tak pomimo produkcji obu aut na jednej linii produkcyjnej, każdy Citan przechodzi przez ponad 20 stanowisk kontroli jakości więcej, niż w przypadku brata od Renault. Zmiany objęły też osprzęt silnika ( stosuje się jedynie wtryski Bosch w każdej odmianie 1.5 Dci), zawieszenie zostało usztywnione i stosowane są inne elementy eksploatacyjne.fot. mat. prasowe
Mercedes Citan - widok z tyłu i boku
Oczywiście nie zapomniano o stylistyce upodabniającej Citana do reszty gamy Mercedesa. Z przodu pojawiły się duże lampy z równie dużą gwiazdą na grillu odwraca to uwagę od pochodzenia dostawczaka, ale bez problemu rozpoznamy charakterystyczną linię boczną z zaokrąglonymi szybami. Z tyłu mamy proste linie z pionowymi światłami i prawie kwadratową powierzchnię pomagającą przy cofaniu. Mały dostawczak oferowany jest w dwóch odmianach rozstawu osi, a na zdjęciach widzicie odmianę dłuższą w nomenklaturze zwaną Mixto z blaszanymi panelami zamiast szyb bocznych.
fot. mat. prasowe
Mercedes Citan - wnętrze
W przestrzeni ładunkowej bez problemu pomieści się Euro paleta i to z małym zapasem, a niski próg i drzwi otwierane o kąt 180 bardzo ułatwiają załadunek. Wykończenie przestrzeni w testowanym egzemplarzu przypomina to z typowych odmian furgonowych. Wykonano je z twardych materiałów pomagających w przesuwaniu cięższych ładunków. Wnętrze pomieści 5 osób, chociaż drugi rząd powinniśmy zaliczyć bardziej do tych z rodzaju awaryjnych. Kolana wbite w przednie fotele będą spełniały rolę podparcia lędźwiowego kierowcy i osoby siedzącej obok, natomiast zagłówków dla pasażerów tylnej kanapy już nie da się w żaden racjonalny sposób wytłumaczyć. Są na stałe zamontowane w zabudowie oddzielającej przestrzeń pasażerką od bagażowej i nie ma żadnej możliwości regulacji ich wysokości. Na plus nalezy zaliczyć możliwość złożenia foteli w przód, a część azbudowy z niefortunnie zamontowanymi zagówkami wędruje pod dach. W ten sposób Z Citana Mixto tworzy się duży van z przestrzenią ładunkową o długości prawie 2,2 m.
fot. mat. prasowe
Mercedes Citan - przestrzeń ładunkowa
fot. mat. prasowe
Mercedes Citan - tył
Deska rozdzielcza została zastąpiona ciężko wyglądającym morzem plastiku typowym dla tej klasy dostawczaków, a jej obsługa jest banalnie prosta. W środkowej części deski znajdziemy trzy duże pokrętła panelu klimatyzacji, a pod nimi znalazło się miejsce dla radia. Dzieki złączu USB możemy słychać ulubionej muzyki ze średnią jakością dźwięku wydobywającą się z głośników. Praktyczniość podnosi system Bluetooth, przez który połączymy swój telefon z systemem głośnomówiącym. Dodając wygodne fotele, dobrze leżącą w rękach kierownicę i precyzyjny lewarek, otrzymujemy dostawczaka niemęczącego zbytnio na dłuższych trasach. I tak jadąc spokojnie, zużycie paliwa kształtuje się od 4,8-5,3 l/100 km i około 7 l przy szybkiej jeździe oraz w warunkach miejskich.
fot. mat. prasowe
Mercedes Citan - przednie fotele
Przy szybszej jeździe 6 przełożenie pełniące rolę nadbiegu obniżając obroty przy prędkości autostradowej do wartości bliskiej 3000 RPM. Tą skrzynię znajdziemy tylko w najmocniejszej odmianie dysponującej mocą 110 KM, a w słabszych odmianach jedynie 5 biegów. Myśląc o dłuższych trasach po autostradach lepiej przygotować się na zakup najmocniejszej odmiany ze względu na względną ciszę i niższe zapotrzebowanie na paliwo o około 1,5 l/100 km przy prędkości rzędu 140 km/h. Pisząc względna cisza mam na myśli poziom wyciszenia, który subiektywnie wydaje się nieco gorszy niż w przypadku Kangoo. Zawieszenie Citana jest twardsze, dzięki czemu lepiej znosi cięższe ładunki ważące ponad 730 kg. Podróż po autostradzie nie stanowi problemu podobnie jak podróż przy dużym wietrze nie robiącym większego wrażenia na Citanie.
fot. mat. prasowe
Mercedes Citan - widok z boku
Prezentowany Citan Mixto wyceniono na ok. 107 000 zł i idealnie sprawdzi się w małej firmie łącząc najlepsze cechy furgona, a razie konieczności przewiezie 5 osób. Warto doliczyć relingi dachowe pełniące funkcję zwykłych relingów dachowych, ale w razie konieczności posiadają możliwość przekształcenia w poprzeczki dachowe. Tą opcją wyceniono na 900 zł. Testowany Citan jest drogi, bo za podobne Renault wcale nie gorsze przyjdzie nam zostawić u dealera ok. 20 000 zł mniej.
fot. mat. prasowe
Mercedes Citan - przód
Wnioskuje, że Mercedes wprowadził Citana ze względu ekonomicznego. Brak tego typu auta w ofercie wpychał potencjalnych nabywców (i to w większości flotowych) w ręce innych koncernów, przez co niemiecki producent tracił i to nie mało. Znajduje się też grupa osób przywiązana do marki z tradycją i nie wyobrażają sobie zmiany marki na rzecz konkurencji w większości pochodzącej z Francji ( nie tylko Renault, ale też Peugeot czy Citroen). Różnica w cenie nie do końca zasadna, może więc też przyczynić się do kupna Citana Mixto.
oprac. : Krzysztof Kunzek / Auto-strefa.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)