Odszyfrujmy oznaczenia na oponach
2015-03-06 10:29
Przeczytaj także: Od 1 maja 2021 nowe etykiety na oponach samochodowych. Co się zmienia?
Data produkcji i kod fabryki
Oba elementy są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ w większości przypadków występują obok siebie. DOT potocznie zwany datą produkcji, często oddzielony jest od niej właśnie kodem fabryki. Za przykład posłuży nam: DOT J3EX 4214.
DOT – oznacza, że opona spełnia wszystkie obowiązujące standardy bezpieczeństwa ustanowione przez amerykański departament transportu.
J3EX – Numer seryjny – opisuję producenta, fabrykę, wymiar i model opony. Czysto informacja techniczna.
4214 – data produkcji – podana jest w postaci 4 cyfr. Dwie pierwsze oznaczają tydzień, a dwie kolejne rok produkcji. Tutaj jest to 42 tydzień 2014 roku.
Miejsce produkcji
Najczęściej zapisane jest ono w języku angielskim, np. Made in Spain (wyprodukowano w Hiszpanii), czy Made in Japan (wyprodukowano w Japonii).
Homologacje
Informacje o tym, czy dana opona stosowana jest na oryginalnym wyposażeniu auta również można znaleźć na ścianie bocznej. Do najczęściej występujących należy zaliczyć:
- * - homologacja BMW,
- A0 – Audi,
- M0 – Mercedes,
- N0, N1..N6 – Porsche.
Oznaczenia Płatek śniegu na tle góry lub M+S
„Płatek śniegu na tle góry” to oznaczenie, które można znaleźć na oponach zimowych wyróżniających się odpowiednimi właściwości na śniegu, oblodzonej nawierzchni oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa i kontrolą prowadzenia w niskich temperaturach.
fot. mat. prasowe
Oznaczenie na oponie
Opony oznaczone symbolem "M+S" w porównaniu do zwykłej opony, zapewniają lepsze właściwości jezdne na śniegu i w warunkach terenowych ze względu na ich wzór bieżnika, skład mieszanki i konstrukcję.
– Opony z oznaczeniem M+S nie są jednak oponami zimowymi. Takie oznaczenie stosowane jest często w autach terenowych oraz typu SUV, które występują na rynku Ameryki Północnej, a tam są powszechnie stosowane przez cały rok - mówi Filip Fischer, kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.
Oznaczenia informujące jak zamontować oponę
W zależności od wzoru bieżnika mogą pojawiać się różne oznaczenia. Jeżeli mamy oponę kierunkową (bieżnik układający się w kształcie litery V) to pojawią się strzałki z przedstawionym kierunkiem toczenia opony, często z dodanym słowem „Rotation”. Jeśli posiadamy bieżnik asymetryczny (wzór podzielony na stronę wewnętrzną i zewnętrzną) to po wewnętrznej stronie będzie oznaczenie „Inside”, a zewnętrznej „Outside”. Jedynie holenderska marka Vredestein, stosuje czasem alternatywne oznaczenie, tzn. tylko informacje po stronie wewnętrznej „Inner Side”. Jeszcze jedne opony, symetryczne, dostępne są na rynku, jednak w ich przypadku sposób montażu jest dowolny.
Pozostałe oznaczenia
Informacji na ścianie bocznej może być jeszcze wiele. Mogą pojawić się informacje dotyczące konstrukcji i typu opony – RADIAL (opona radialna), TUBELESS (bezdętkowa) lub TUBE TYPE (dętkowa). Występują także informacje o zastosowanych technologiach, jak np. Run on Flat (RFT, ROF, DSST, EMT, ZP, SSR). Ostatnią istotną grupą są jeszcze dane dotyczące dodatkowych wzmocnień ścian bocznych – XL, EXTRA LOAD, RF, REINFORCED – do aut osobowych oraz - C, CARGO, COMMERCIAL - do aut dostawczych.
Przeczytaj także:
Oznaczenia na oponach - sztuka interpretacji
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)