Seat Ibiza Cupra jak papryczka Jalapeno
2015-02-27 00:45
Przeczytaj także: Seat Leon Cupra 280 - hot hatch doskonały?
Sportową Ibizę wyposażono w system XDS. Jest to elektroniczny układ, który ma, przynajmniej w teorii, zastąpić „szperę”. Krótko mówiąc, system przyhamowując koło, które traci przyczepność, pozwala autu szybciej odnaleźć trakcję. W praktyce wygląda to… tak sobie. XDS oczywiście działa błyskawicznie, ale, przynajmniej w naszym przypadku tak było, powodował wyczuwalne „zamulanie” układu napędowego. Auto traciło „rezon” a dodatkowo, hamulce, które szybciej się przegrzewały. To z kolei powodowało spadek wydajności całego systemu. Oczywiście, problem da się odczuć w zasadzie tylko w czasie intensywniejszej eksploatacji na torze. A więc 90% kierowców właścicieli Cupry nie będzie on dotyczył, ale z dziennikarskiego obowiązku odnotować trzeba.
Wrażenia z jazdy
Auto jeździ naprawdę fajnie. Olbrzymia w tym zasługa silnika 1.4 TSI, który współpracuje z kompresorem pracującym w dolnym zakresie obrotów i układem turbo w wyższym ich zakresie. Silnik „wkręca się” szybko w zasadzie od 1500 i ciągnie aż do odcięcia. Moc rośnie bardzo równomiernie. Mały Seat w każdej sekundzie nabiera prędkości. I to jest naprawdę fajne uczucie. Producent twierdzi, że przyspieszenie Cupry to 7,2 sekundy, ale według naszych pomiarów jest wyraźnie poniżej 7 sekund. I to już jest rewelacyjny wynik.
Spalanie, o których w przypadku takich aut lepiej nie wspominać jest…. rozsądne. Wprawdzie zakładanych przez producenta 8,3 w ruchu miejskim, 5,3 w trasie i średniej na poziomie 6,4 litra nie osiągnęliśmy, ale… wyniki ostatecznie są jak najbardziej akceptowalne. Te teoretyczne przekroczyliśmy o niespełna 2 litry w mieście i 1,5 litra w trasie.
fot. mat. prasowe
Seat Ibiza Cupra - bok
Cupra, czyli trzydrzwiowy, rasowy hatchback segmentu B mierzy 4034 mm długości, 1693 mm szerokości, 1428 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2469 mm.
Standardowym wyposażeniem Cupry jest skrzynia DSG. Dwusprzęgłowy, 7-przełożeniowy automat sprawnie i szybko radzi sobie z wchodzeniem na wyższe biegi. Jedyny problem, że potrafi ociągać się z redukcjami. Ale na to akurat nic nie poradzimy, bo manuala nie ma nawet za dopłatą. Warte podkreślenia są lepiej niż dobre zawieszenie, a także precyzyjny i dość bezpośredni układ kierowniczy. Wprawdzie jeżdżąc po mieście trudno to docenić, ale kilka ostrzejszych zakrętów i Ibiza Cupra pokazuje pazur…
Okiem przedsiębiorcy
Seat Ibiza Cupra kosztuje na polskim rynku niemal 79 tysięcy złotych. W salonach dostępna jest tylko jedna odmiana tego auta z trzydrzwiowym nadwoziem i skrzynią DSG. Poza zakupem za gotówkę, można oczywiście Seata sfinansować kredytem. Do wyboru są dwa różne: AutoKredyt (wkład własny od 0%, umowa na okres 36 albo 48 miesięcy, oprocentowanie od 2,66 do 3,69%, a na koniec zwrot pojazdu, spłata w ratach lub spłata jednorazowa) oraz Kredyt 1% (wkład własny od 10%, okres kredytowy 12-60 miesięcy, oprocentowanie od 1 do 2,99%, prowizja bankowa 5%).
fot. mat. prasowe
Seat Ibiza Cupra - przód
Seat Ibiza Cupra kosztuje na polskim rynku niemal 79 tysięcy złotych.
Dla przedsiębiorców Seat przygotował dwa warianty: Leasing niska rata (opłata wstępna od 10%, umowa leasingowa na 24, 36, 48 lub 60 miesięcy, raty ustalana indywidualnie, wartość końcowa 1 albo 19% wartości auta), a także Leasing z wysoką wartością końcową (opłata wstępna od 10 do 45%, umowa na okres 24, 36, 48 lub 60 miesięcy, na koniec zwrot lub wykup pojazdu, wartość końcowa od 34%).
Podsumowanie
Szybko jeździ, jest stosunkowo ekonomiczna i ciągle, mimo upływu lat, daje sobie radę na tle konkurencji. Cena, zważywszy na właściwości trakcyjne, też nie powala. Za to zapewnia sporo uśmiechu. I prawdziwej frajdy z jazdy. A o to chyba zazwyczaj chodzi…
![Seat Ibiza Cupra 1.8 TSI. Trochę strachu [© Dominika Szablak] Seat Ibiza Cupra 1.8 TSI. Trochę strachu](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Seat-Ibiza-Cupra/Seat-Ibiza-Cupra-1-8-TSI-Troche-strachu-178859-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Artur Balwisz / NaMasce.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)