eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty autSeat Ibiza Cupra jak papryczka Jalapeno

Seat Ibiza Cupra jak papryczka Jalapeno

2015-02-27 00:45

Seat Ibiza Cupra jak papryczka Jalapeno

Seat Ibiza Cupra - widok z przodu i boku © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (11)

To auto jest jak papryczka Jalapeno. Wygląda niepozornie, za to jeździ… Spora w tym zasługa 180-konnego, podwójnie "uturbionego" silnika 1.4 TSI, ale też sztywnej konstrukcji, niezłego zawieszenia i precyzyjnego układu kierowniczego. Tak, Cupra to prawdziwy hot hatch. Pozwala na sporą dawkę szaleństwa, ale na co dzień, gwarantuje nieczęsto spotykany w takich autach komfort...

Przeczytaj także: Seat Leon Cupra 280 - hot hatch doskonały?

Z zewnątrz…


Nie ma co ukrywać. Piąta generacja Ibizy powoli się starzeje. Na rynku pojawiła się w 2008 roku i tylko patrzeć, jak zastąpi ją kolejne wcielenie. Wprawdzie kilka lat temu model odświeżono, ale 7 bez mała lat to w świecie motodesignu więcej niż wiek. Nie żeby auto było „passe”, ale „trendy” już nie jest na pewno. I to jest to, co w Ibizie najbardziej razi. To jednak nie znaczy, że wygląda siermiężnie. Stylistyka sprzed 84 miesięcy wsparta nieco liftingiem z 2012 roku, ciągle się sprawdza. Szczególnie, że zmieniono to, co najbardziej rzuca się w oczy, a więc: grill, reflektory, a także tylne lampy. Do tego kilka śmiałych przetłoczek na karoserii, czarny dyfuzor i sportowa końcówka wydechu. W sumie, (nie)stare i ciągle jare!

fot. mat. prasowe

Seat Ibiza Cupra

To auto jest jak papryczka Jalapeno. Wygląda niepozornie, za to jeździ…


Gabaryty auta pozostały bez zmian. Cupra, czyli trzydrzwiowy, rasowy hatchback segmentu B mierzy 4034 mm długości, 1693 mm szerokości, 1428 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2469 mm. Wymiary są więc zbliżone i do Polo, i poprzedniej generacji Fabii.

fot. mat. prasowe

Seat Ibiza Cupra - widok boku

Zmieniono to, co najbardziej rzuca się w oczy, a więc: grill, reflektory, a także tylne lampy.


… i we wnętrzu


Wnętrze Ibizy to dobra, stara i sprawdzona szkoła Volkswagena. Przesiadając się z któregoś z aut francuskich czujemy się w pierwszej chwili jak Ludwik XIV, któremu nagle przyszło żyć jak eremicie. Po chwili wszak doceniamy niemiecko-hiszpański umiar. Przed oczyma kierowcy tylko to, co być powinno. To, czego nie widzimy jest niepotrzebne lub potrzebne mniej, dlatego znalazło miejsce dalej od linii wzorku kierowcy. Do tego całość skomponowano z tego, co znamy z innych modeli koncernu VAG. A Polacy, jak mawiał inżynier Mamoń, lubią właśnie to, co znają.

fot. mat. prasowe

Seat Ibiza Cupra - wnętrze

Wnętrze Ibizy to dobra, stara i sprawdzona szkoła Volkswagena.


Nawet najbardziej zawzięty krytyk dzieł szkoły Volkswagena nie znajdzie powodów do narzekań na materiały, z których poskładano kokpit. Po prostu, na najwyższym poziomie. Zresztą, jakość montażu też. Jeżeli dodamy do tego kilka smaczków, jak dwukolorowa skórzana tapicerka czy imponujących rozmiarów dach panoramiczny, zrobi się naprawdę przyjemnie, a nawet nieco nobliwie. Nie zapomniano o fotelach, zapewniających lepsze trzymanie boczne oraz sportowej kierownicy. Fakt, fotele nie wyglądają na sportowe, ale zaprawdę powiadam Wam, dobrze spełniają swoją funkcję. Są wygodne w codziennym użytkowaniu, a w trakcie dynamicznej jazdy utrzymują prowadzącego i pasażera w odpowiedniej pozycji. Kierownica zaś, dzięki szerokiemu wieńcowi idealnie wprost leży w dłoniach.

fot. mat. prasowe

Seat Ibiza Cupra - przednie i tylne fotele

Fotele są wygodne w codziennym użytkowaniu, a w trakcie dynamicznej jazdy utrzymują prowadzącego i pasażera w odpowiedniej pozycji.


Jako że Cupra to typowy hot hatch, nie szukajmy w nim komfortu dla 4 osób. Owszem, kanapa z tyłu jest. Wsiąść na nią można stosunkowo łatwo, ale podróżować na większy dystans, to raczej karkołomne zadanie. Nie, że nie można, ale sami wiecie… Nieco więcej miejsca od pasażerów z tylnej kanapy ma bagaż. Choć nie wygląda imponująco, przestrzeń załadunkowa ma prawie 300 litrów. Wiem wiem, rekord to nie jest, ale wystarczy…

fot. mat. prasowe

Seat Ibiza Cupra - bagażnik

Przestrzeń załadunkowa ma prawie 300 litrów.


Technologia


Auto, jak już wspomniałem, ma kilka lat. Dlatego też nie epatuje technicznymi „cudami na kijku”. To, co najważniejsze, to serce maszynki, które bije naprawdę równo. 180 KM (dostępne do 6200 obrotów) i 250 Nm (od 2000 do 4500 obrotów) to wartości, które w praktyce oznaczają niewiele ponad 7 do pierwszej setki. Co więcej, auto da się „rozbujać” do 225 km/h. Oczywiście, wszystkie elektroniczne systemy pomagające w okiełznaniu tego małego potworka są na pokładzie dostępne. I na szczęście dla niektórych, nie da się ich wyłączyć.

 

1 2

następna

oprac. : Artur Balwisz / NaMasce.pl NaMasce.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: