eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty autSkoda Fabia 1.0 MPI LPG Ambition jeździ oszczędnie, ale bez szaleństw

Skoda Fabia 1.0 MPI LPG Ambition jeździ oszczędnie, ale bez szaleństw

2015-02-19 09:15

Skoda Fabia 1.0 MPI LPG Ambition jeździ oszczędnie, ale bez szaleństw

Skoda Fabia 1.0 MPI LPG Ambition - widok z przodu i boku © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (14)

Fabia była pierwszą wspólną konstrukcją Skody i nowego właściciela – koncernu Volkswagena. Zastąpiła mocno już zaawansowaną wiekowo Felicję i od razu stała sie hitem. I to nie tylko w byłych “demoludach”. O jej popularności świadczy niewątpliwie fakt, że całkiem niedawno doczekała się III generacji.

Przeczytaj także: Skoda Fabia 1.2 TSI Ambition vs Suzuki Swift 1.2

Z zewnątrz…


Skoda, podobnie jak Volkswagen podąża drogą ewolucji. Każdy następny model jest widoczną kontynuacją poprzednika. Ale oczywiście, że się różni. Te różnice jednak to raczej efekt dostosowywania konstrukcji do nowych trendów stylistycznych.

Nowa Fabia jest naprawdę nowa. Choć linia boczna pozostała prawie bez zmian. Za to mocno zmienił się przód, który styliści Skody upodobnili do tego z Octavii i Superba. Identyczne reflektory i grill z przodu. Także światła tylne i przetłoczenia na klapie bagażnika przywołują design wspominanych wyżej modeli czeskiej marki.

fot. mat. prasowe

Skoda Fabia 1.0 MPI LPG Ambition - przód

Przód styliści Skody upodobnili do tego z Octavii i Superba.


Wymiary nowej Fabii są także zbliżone do poprzedniczki. Ale… No właśnie, ale… Wbrew nowej modzie na pompowanie modeli, Fabia III generacji jest od swojej poprzedniczki krótsza o 8 mm (mierzy 3992 mm), niższa o 40 mm (1452 mm wysokości), ale za to wyraźnie szersza - 1732 mm to o 90 mm więcej niż w przypadku poprzedniego wcielenia. Z kolei rozstaw osi nowej Fabii zwiększył się jedynie o 5 mm i wynosi 2470 mm.

fot. mat. prasowe

Skoda Fabia 1.0 MPI LPG Ambition - widok z tyłu i boku

Światła tylne i przetłoczenia na klapie bagażnika przywołują design wspominanych wyżej modeli czeskiej marki.


… i we wnętrzu


To, co zmieniło się diametralnie, to właśnie wnętrze nowej przedstawicielki segmentu B. Zarówno to z I jak i II generacji, nawet po liftingu, było wprawdzie dość porządne i ergonomiczne, za to… mocno siermiężne. Kokpit nowej Fabii jest naprawdę gustowny. Jeździłem jedną z wolumenowych konfiguracji, a mimo tego we wnętrzu nie zabrakło całkiem porządnie wyglądającego elementu z plastiku „przebranego” za szczotkowane aluminium. Jeżeli dodamy do tego srebrne wstawki, dwukolorowe fotele, duży, czytelny wyświetlacz multimedialny i zegary rodem z Octavii, dostaniemy naprawdę porządne, budżetowe auto.

fot. mat. prasowe

Skoda Fabia 1.0 MPI LPG Ambition - wnętrze

To, co zmieniło się diametralnie, to właśnie wnętrze nowej przedstawicielki segmentu B.


We wnętrzu widać też od razu większą szerokość i rozstaw osi. Miejsca jest naprawdę dużo. Moim zdaniem, Fabia III to najpojemniejsze auto segmentu B. Zarówno kierowca jak i pasażerowie znajdą w kokpicie miejsce na nogi, głowę i całą resztę anatomii. Porządne fotele i kanapa nie tylko ładnie wyglądają. Zapewniają też dobre trzymanie i podparcie dla pleców oraz tego, co plecami już nie jest.

fot. mat. prasowe

Skoda Fabia 1.0 MPI LPG Ambition - przednie i tylne fotele

Porządne fotele i kanapa nie tylko ładnie wyglądają. Zapewniają też dobre trzymanie i podparcie dla pleców oraz tego, co plecami już nie jest.


Bagaż też się zmieści. W wersji bez koła zapasowego, 330 do linii okien i 1150 litrów przy złożonej kanapie. Z kołem, odpowiednio 305 i 1125 litrów. Może i nie ma szału, ale i tak miejsca jest dosyć…

fot. mat. prasowe

Skoda Fabia 1.0 MPI LPG Ambition - bagażnik

Bagaż też się zmieści. W wersji bez koła zapasowego, 330 do linii okien i 1150 litrów przy złożonej kanapie.


Technologia


Czesi postanowili zaskoczyć świat bogatym wyposażeniem auta. I faktycznie, w standardzie jest więcej niż dużo. A to czego nie ma, można naprawdę tanio dokupić z listy płatnych opcji. Mnie w aucie zaskoczyło jednak nie bogate wyposażenie, ale… obecność instalacji gazowej. Ta, bardzo dzielnie wspierała pracę niewielkiego, trzycylindrowego motoru o pojemności 1 litra i mocy 60 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosił 95 Nm. w zakresie od 3 do 4,3 tysięcy obrotów. Mało? No cóż, 15,7 sekundy do „setki” i 160 km/h prędkości maksymalnej nikomu nie zaimponują. Za to i niejako wbrew pozorom, autem jeździ się naprawdę nieźle. Nawet przy wyprzedzaniu da się z litrowego motorka wykrzesać nieco „powera”. Bez duszenia, możemy jeździć Fabią omalże na kropelce. Bez znajomości zasad ecodrivingu średnia z jazdy nie przekroczy 4,7 litra. Kiedy bardziej się postaramy, spadnie do niewiele ponad 4 litrów. Na trasie, autem można zejść poniżej 4 a w mieście – poniżej 5 litrów. Choć producent (co dobrze o nim świadczy) podaje wyższe dane.

A propos LPG. Instalacja posiada konwencjonalny zbiornik toroidalny montowany w miejscu koła zapasowego. Około 25 litrów gazu wystarczy na przejechanie około 500 kilometrów. Oznacza to, że autem z dwoma pełnymi zbiornikami zrobimy ponad 1100 kilometrów. Jedyny minus, to zmniejszenie wolnej przestrzeni w bagażniku. Ale jadąc w dalszą trasę ostatecznie możemy zamontować na przykład na bagażnik dachowy…

 

1 2

następna

oprac. : Artur Balwisz / NaMasce.pl NaMasce.pl

Więcej na ten temat: Skoda Fabia, Skoda, testy samochodów, samochody, auta

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: