Aukcje samochodowe w Scottsdale biły rekordy
2015-02-10 13:06
250 GT California © Gooding&Co.
Przeczytaj także: Co na RM Auctions Arizona 2015?
RM Auctions: Ferrari na topie
Podobnie jak na każdej dużej aukcji, także w Arizonie bolidy z Maranello były najdroższe. Warto tutaj zwrócić uwagę cenę, za którą sprzedało się Ferrari 250 LM podczas licytacji zorganizowanej przez RM Auctions. Samochód z 1964 roku o numerze seryjnym 5899GT został sprzedany za 9 625 000 dolarów. To rekordowa suma dla weekendu aukcyjnego w Arizonie, żadne inne auto od początku historii licytacji w Scottsdale nie uzyskało wyższej ceny. 250 LM jest, nie da się ukryć wyjątkowym egzemplarzem: dziewiąty z 32 wyprodukowanych, posiada także certyfikat Ferrari Classiche. Jak bywa z samochodami wyścigowymi, 5899GT był naprawiany wiele razy i nosił wiele blizn wojennych z bardzo bujnej historii wyścigowej. W 1981 roku egzemplarz został odbudowany do oryginalnej specyfikacji i brał udział w wielu wydarzeniach organizowanych przez Ferrari. Ponieważ Ferrari 250 GTO staje się bardzo drogim obiektem kolekcjonerskim, przekraczając barierę 40 milionów dolarów w przypadku dobrze zakonserwowanych egzemplarzy, zwiększyło się zainteresowanie rynkowe innymi wyścigowymi Ferrari z lat 60. 250 LM 5899GT nie jest tutaj jedynym przykładem tego trendu: warto przypomnieć Ferrari 275 GTB Speciale, o numerze seryjnym 6701, sprzedanym także na aukcji RM w Monterey w sierpniu 2014 roku za 26 400 000 dolarów, czyli prawie 10 milionów powyżej oczekiwanej ceny.
fot. RM Auctions
Niemieckie marki docenione przez licytujących
Inne samochody, które w swojej klasie osiągnęły rekordowe ceny, to niemieckie Porsche oraz Mercedes. Model 911S Targa, z miękką tylną szybą, tak zwany „Soft Window” z 1969 roku osiągnął 286 000 dolarów – to rekord dla tego auta, poza tym to wynik o 100 000 dolarów wyższy niż wynosiła wycena. Inaczej było z Mercedesem. Model 280SE 3.5 kabriolet jest jednym z najdroższych czteromiejscowych kabrioletów na świecie. Jednak w tym przypadku wzrost wartości jest mniej spektakularny niż w przypadku Porsche. Egzemplarz zaprezentowany przez RM Auctions osiągnął cenę 473 000 dolarów. Jest to rekord światowy, jednak jest on bliski poprzedniemu wynikowi: za podobny egzemplarz 280SE sprzedany na aukcji w Monterey w sierpniu zeszłego roku zapłacono 429 000 dolarów. Dwoma innymi ciekawymi niemieckimi samochodami zlicytowanymi przez RM były oryginalne Audi Sport Quattro, które znalazło nowego właściciela za 401 500 dolarów, oraz kolejne Porsche, wyścigowe 904 Carrera GTS, sprzedane za 1 650 000 dolarów. Wynik bolidu z Zuffenhausen pokazuje niesłabnące zainteresowanie samochodami wyścigowymi z lat 60 i 70. W przypadku dziesięciu najdrożej sprzedanych przez RM w Arizonie samochodów osiem wyjechało z Maranello, zaś pozostałe dwa to właśnie Porsche 904 oraz Lamborghini Miura SVJota.
fot. RM Auctions
280 SE 3.5 kabriolet
Gooding & Co: Ikona lat 80 w cenie
Na aukcji zorganizowanej przez Gooding & Co. wysoką cenę osiągnęło inne Ferrari z tej samej epoki co 250 LM, czyli Ferrari 250 GT California o długim rozstawie osi. Ten bardzo poszukiwany i rzadki kabriolet został sprzedany za 7 700 000 dolarów. Reszta pierwszej dziesiątki pod względem uzyskanej ceny była jednak bardziej zróżnicowana niż u konkurenta, bo tylko pięć aut to Ferrari. Warto tutaj zwrócić uwagę na dwa samochody z Zuffenhausen. Pierwsze to Porsche 906, czyli następca wyścigowego 904 wystawionego na licytację przez konkurencję. Osiągnęło ono cenę 1 980 000 dolarów, czyli o 300 000 dol. wyższą cenę niż w przypadku 904. Drugim interesującym Porsche jest model 959 Sport z 1988 roku, sprzedany za 1 705 000 dolarów. Model ten pod względem wartości prześcignął Ferrari F40, co pokazuje rosnące z roku na rok zainteresowanie kolekcjonerów ikonami lat 80. Ten trend w 2015 roku może się jeszcze umocnić.
fot. Gooding&Co.
250 GT California
Oba domy aukcyjne osiągnęły sprzedaż na poziomie 90% wystawionych samochodów, w przypadku RM weekend w Monterey przyniósł 63 700 375 dolarów całkowitej sprzedaży, a przychody Gooding to 51 500 000 dolarów.
Top 10 Gooding & Co.
- 1959 Ferrari 250 GT LWB California Spider – 7 700 000 dolarów
- 1962 Ferrari 400 Superamerica Series I Coupe Aerodinamico – 4 070 000 dolarów
- 1968 Ferrari 330 GTS – 2 420 000 dolarów
- 1966 Porsche 906 Carrera 6 – 1 980 000 dolarów
- 1963 Ferrari 250 GT Lusso – 1 925 000 dolarów
- 1959 BMW 507 Series II – 1 815 000 dolarów
- 1988 Porsche 959 Sport – 1 705 000 dolarów
- 1965 Ferrari 275 GTS – 1 595 000 dolarów
- 1960 Mercedes-Benz 300 SL Roadster – 1 567 000 dolarów
- 1964 Shelby 289 Cobra – 1 155 000 dolarów
- 1970 Lamborghini Miura P400 S – 1 155 000 dolarów
Top 10 RM Auctions.
- 1964 Ferrari 250 LM – 9 625 000 dolarów
- 1967 Ferrari 275 GTB/4 – 3 657 500 dolarów
- 1973 Ferrari 365 GTB/4 Daytona Spider – 3 300 000 dolarów
- 1966 Ferrari 275 GTB – 2 750 000 dolarów
- 1984 Ferrari 288 GTO – 2 750 000 dolarów
- 1966 Ferrari 275 GTS – 2 365 000 dolarów
- . 1971 Lamborghini Miura SVJ – 1 897 500 dolarów
- 1962 Ferrari 250 GT Cabriolet Series II – 1 705 000 dolarów
- 1965 Porsche 904 Carrera GTS – 1 650 000 dolarów
- 2005 Ferrari FXX Evoluzione – 1 622 500 dolarów
Michał Wróbel
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)