PZWLP i Masterlease: CFM w 2014
2015-02-06 13:38
Przeczytaj także: PZWLP i Masterlease: CFM w III kw. 2014
„Kratki” - bez wpływu na rozwój wynajmu długoterminowego, ale zniekształciły obraz sprzedaży nowych samochodów do firm
Do najważniejszych zjawisk, mających wpływ na funkcjonowanie i rozwój branży wynajmu długoterminowego w ubiegłym roku, należy zaliczyć dwukrotną zmianę przepisów w zakresie odliczania podatku VAT od kosztów zakupu i eksploatacji samochodów użytkowanych przez firmy. Od 1 stycznia 2014r. wróciła w przypadku tzw. aut z kratką możliwość odliczenia całości podatku od towarów i usług. Spowodowało to znaczny wzrost zakupów tego typu pojazdów przez firmy, szacowany przez IBRM Samar na 23,5 tys. samochodów.
„Kratki” stanowiły znikomy udział w ogólnie zakupionej w 2014 r. liczbie samochodów w wynajmie długoterminowym – mówi Marek Małachowski, Prezes Zarządu PZWLP, Dyrektor Zarządzający ALD Automotive Polska. – Zgodnie z naszymi szacunkami, było to mniej niż 2 tys. aut. Pozostałe ponad 20 tys. samochodów tego typu, zostało zakupionych przez firmy, w większości przypadków przez mikro przedsiębiorstwa, w innych formach finansowania – ze środków własnych, na kredyt, w leasingu finansowym. Pojawienie się tzw. kratek wywołało jednorazowy dodatkowy popyt, który w efekcie spowodował zniekształcenie ogólnego obrazu rynku w zakresie sprzedaży nowych samochodów do firm w 2014 roku.
Od 1 kwietnia wprowadzone zostały z kolei diametralne zmiany w zakresie zasad odliczania VAT od kosztów zakupu i eksploatacji samochodów firmowych. Generalnie, po raz pierwszy w Polsce, nowe przepisy rozgraniczyły użytkowanie przez przedsiębiorców samochodów wyłącznie do celów służbowych oraz korzystanie z nich także na potrzeby prywatne. Od zakresu wykorzystania pojazdu firmowego, czyli tylko do celów związanych z działalnością gospodarczą lub w sposób mieszany (służbowo i prywatnie), uzależniona została wysokość możliwego do odliczenia podatku VAT.
W 2014 roku branża wynajmu długoterminowego rozwijała się także pod względem rozwiązań ekologicznych we flotach. Na rynku pojawiły się kolejne usługi wspomagające przedsiębiorców w projektowaniu i użytkowaniu w działalności biznesowej parków samochodów służbowych przyjaznych środowisku naturalnemu. Obserwowany był również dalszy wzrost świadomości polskiego biznesu, w odniesieniu do działań ekologicznych w zakresie flot. Niestety, pomimo że liczba samochodów ekologicznych, a więc z napędem hybrydowym i w pełni elektrycznym, w ubiegłym roku wzrosła, to udział tego typu pojazdów w polskich flotach jest wciąż marginalny. Niska popularność aut ekologicznych dotyczy w równym stopniu całego rynku flotowego w Polsce, niezależnie od formy finansowania pojazdów.
Do przyśpieszenia wzrostu w polskich flotach liczebności aut najbardziej ekologicznych, czyli elektrycznych, konieczna jest odpowiednia stymulacja prawno – podatkowa ze strony państwa - mówi Marek Małachowski, Prezes Zarządu PZWLP, Dyrektor Zarządzający ALD Automotive Polska. - Wówczas użytkowanie tego typu pojazdów stanie się dla biznesu opłacalne nie tylko pod względem wizerunkowym, ale i ekonomicznym. Kluczowa jest także kwestia znaczącego rozwoju publicznych punktów ładowania samochodów o napędzie elektrycznym, co pozwoli na komfortowe i efektywne użytkowanie takich pojazdów w normalnej, codziennej działalności biznesowej firm.
W 2014 roku kontynuowany był trend wzrostu popularności wynajmu długoterminowego w sektorze MSP. Jeszcze 10 lat temu z usług tych korzystały w zasadzie wyłącznie duże polskie i międzynarodowe korporacje. Obecnie ich klientami są coraz częściej mikro, małe i średnie firmy, co jest związane z rozwojem oferty, sprofilowanej pod kątem obsługi tego typu przedsiębiorców.
Co czeka branżę w 2015 roku?
Do najważniejszych wydarzeń w 2015 roku, które będą miały wpływ na funkcjonowanie branży wynajmu długoterminowego samochodów, będzie z pewnością należało planowane od 1 lipca wprowadzenie możliwości odliczenia podatku VAT od paliwa aut wykorzystywanych przez firmy. Istotną zmianą prawną, która została już natomiast wprowadzona od początku tego roku, jest określenie zasad opodatkowania pracowników z tytułu prywatnego użytkowania aut firmowych.
Dla Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów rok 2015 jest szczególnie ważny, ponieważ organizacja obchodzi w nim jubileusz 10 lat swojej działalności. PZWLP został założony w listopadzie 2005 r. Po niespełna 10 latach od powołania, łączna flota pojazdów wynajmowanych długoterminowo przez członków organizacji zwiększyła się blisko 4-krotnie. PZWLP jest obecnie najważniejszym głosem branży wynajmu długoterminowego samochodów oraz posiada znaczący wpływ na kondycję całego rynku motoryzacyjnego w Polsce.
![Wynajem długoterminowy i Rent a Car w 2024 roku [© Freepik] Wynajem długoterminowy i Rent a Car w 2024 roku](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/flota-samochodowa/Wynajem-dlugoterminowy-i-Rent-a-Car-w-2024-roku-264636-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)