Ciężarówki: co decyduje o ich wartości rezydualnej?
2015-01-27 13:39
Przeczytaj także: W 2014 więcej nowych samochodów użytkowych niż rok wcześniej
Flota z wysoką normą
W ostatnim czasie duże znaczenie zaczyna odgrywać przebieg ciężarówek, będący ekwiwalentem zużycia technicznego. Samochody z przebiegiem poniżej średniej rynkowej mogą liczyć na dużo wyższą RV. Na rynku wtórnym pojawił się nawet trend do grupowania i wyceny pojazdów nie według rocznika, a według stanu licznika kilometrów. Pozostałe czynniki podnoszące RV to np. kolor biały kabiny, który łatwo okleić lub dołączyć do eksploatowanej floty, a także obecność retardera (urządzenia służącego do długotrwałego hamowania pojazdu). Inne elementy wyposażenia kabiny, czy podwozia nie odgrywają większego znaczenia (mają charakter bardziej uznaniowy).
Prognozując RV należy także wziąć pod uwagę moment odkupu samochodów oraz ich liczebność. Sprzedaż ciężarówek odbywa się na znacznie mniejszą skalę, niż pojazdów osobowych, w związku z tym zwrot pod koniec roku dużej floty oznacza ryzyko problemów przy odprzedaży w kolejnym roku. To samo dotyczy odkupu większej liczby samochodów w mało popularnych lub wyspecjalizowanych wersjach. Bardzo istotnym czynnikiem jest stopień emisji spalin silnika, który oznaczany jest kolejnymi normami Euro. Zmieniają się one średnio co 5-6 lat, przy czym nowe zastępują stare. Od nich uzależnione są stawki systemów poboru myta, czyli opłat za przejazd autostradami i drogami szybkiego ruchu. Przewoźnicy dążą do utrzymania floty z najnowszą normą, ponieważ oznacza to oszczędności na kosztach, nawet pomimo wyższej ceny zakupu samochodów z wyższą normą. Tak więc z punktu widzenia wartości rezydualnej, swego rodzaju niebezpieczeństwo stanowi „trafienie” w moment zmiany normy Euro.
fot. mat. prasowe
Przykładowe RV najpopularniejszych ciągników siodłowych
Czwarty rynek w Europie
Menedżerowie transportu drogowego doskonale zdają sobie sprawę, że całkowite koszty użytkowania (TCO) samochodu ciężarowego są wyznaczane inaczej niż w przypadku aut osobowych, czy nawet dostawczych. Dominujące znaczenie mają koszty zużycia paliwa i zatrudnienia kierowcy. Przy przebiegach rzędu 100 000-150 000 kilometrów rocznie, nawet ułamkowe oszczędności w konsumpcji paliwa oznaczają spore zyski i dlatego w ostatnim czasie producenci ciężarówek kładą ogromny nacisk na ekonomikę eksploatacji. Wprowadzane są zaawansowane systemy wspomagające pracę prowadzącego pojazd i układu napędowego, a także intensywne szkolenia samych użytkowników. Spadek wartości stanowi zaledwie 10-15 procent TCO, a pozostałe znaczące, ale zaledwie kilkuprocentowe udziały ma serwis, ogumienie oraz finansowanie.
Na koniec ciekawostka: Polska jest obecnie czwartym rynkiem w Europie pod względem sprzedaży nowych samochodów ciężarowych. Wyprzedzają nas tylko Niemcy, Francja i Wielka Brytania. Relacja sprzedaży nowych pojazdów w Polsce i Niemczech to mniej więcej 1/4-1/5. Dla porównania, w samochodach osobowych ta relacja wynosi ok. 1/10. To świadczy o sile polskiego transportu oraz jego znaczeniu w Europie.
Marcin Kardas, Eurotax
Przeczytaj także:
Rośnie sprzedaż samochodów użytkowych
1 2
oprac. : Truck & Business Polska
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)