eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty autFord Focus Kombi vs Honda Civic Tourer - szybciej, czy więcej?

Ford Focus Kombi vs Honda Civic Tourer - szybciej, czy więcej?

2015-01-26 00:50

Przeczytaj także: Wielozadaniowa Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC


Żyjemy w pięknych czasach, w których oprócz praktyczności sporo osób zwraca również uwagę na sam wygląd wnętrza. Prosta, zaprojektowana ze wczesnych duchem coraz popularniejszego minimalizmu deska rozdzielcza Civica została obrócona w stronę kierowcy sprawiając, że każdy przycisk znajduje się na wyciągnięcie palca. Stosunkowo wysoko umieszczony krótki i dobrze leżący w dłoni drążek zmiany biegów zapewnia wygodne i szybkie dobieranie odpowiednich przełożeń. W Focusie deska rozdzielcza umiejscowiona jest klasycznie, centralnie na środku. I chociaż ilość przycisków zbliżona jest do tej z Civica, to jednak ich rozmieszczenie i zagęszczenie sprawiają – przynajmniej optycznie – przytłaczające i skomplikowane wrażenie., któremu daleko do minimalizmu. Sama nauka obsługi poszczególnych funkcji nie sprawia jednak dużych problemów i już po kilkunastu kilometrach można próbować dokonywać zmian ustawień niemal nie odrywając wzroku od jezdni.

fot. mat. prasowe

Honda Civic Tourer - silnik

W Hondzie pod maską umieszczono kolejną klasykę, mianowicie silnik iVTEC o pojemności 1.8 l i mocy wynoszącej 142 KM.


Nie wiem, jak istotne jest dla Was umiejscowienie dźwigni hamulca ręcznego jednak warto nadmienić, że w Focusie znajduje się on po lewej stronie, tuż przed drążkiem zmiany biegów, a w Civicu po prawej w sporej odległości od drążka. Jeszcze tylko szybki rzut okiem na zegary. Civic zdradza swoje sportowe zapędy wielkim, umieszczonym centralnie obrotomierzem, wokół którego umieszczono dwie satelity, wskazujące poziom paliwa oraz temperaturę silnika. Wysoko pod samą szybą na wysokości wzorku znajduje się czytelny prędkościomierz, a nieco w prawo wyświetlacz komputera pokładowego.

fot. mat. prasowe

Ford Focus Kombi - zegary

Zegary Focusa są bardziej klasyczne, a w kwestii korzystania z komputera pokładowego nie wiem nawet, czy nie wygodniejsze.


Zegary Focusa są bardziej klasyczne, a w kwestii korzystania z komputera pokładowego nie wiem nawet, czy nie wygodniejsze. Po lewej stronie prosty i pozbawiony civicowej światełkowatości obrotomierz, po prawej prędkościomierz – oba zamknięte w lekko kanciastych, łezkowatych obudowach – na dole pomiędzy nimi otoczone srebrną ramką wskaźnik poziomu paliwa i temperatury silnika. Centralnie na środku umieszczono zaś czytelny i wyraźny ekran komputera pokładowego.

fot. mat. prasowe

Ford Focus Kombi - widok z przodu i boku

Nadwozie kombi ogranicza możliwości designerskie, jednak zarówno Focus jak i Civic mogą się podobać.


Właściwości jezdne


Zarówno Civic, jak i Focus mają opinie aut dynamicznych, a przede wszystkim pewnych w prowadzeniu. W tym konkretnym porównaniu Focus zaczyna nadrabiać punkty stracone przy okazji omawiania praktyczności wnętrz i podobnie jak wcześniej, choć Hondą uda Ci się przywieźć więcej pamiątek, to Fordem wrócisz szybciej do domu.

fot. mat. prasowe

Honda Civic Tourer - widok z boku

Elementem, który dodaje dynamiki, oraz optycznie wydłuża samochód sprawiając wrażenie rozciągnięcia są niewielkie ostro zakończone szyby w bagażniku, które zachodzą bardzo daleko, praktycznie łącząc się z tylną klapą.


Pod maską Focusa pracował klasyczny już benzynowy silnik z rodziny EcoBoost o pojemności 1.6 l generujący moc 150 KM.
Zapewnia on naprawdę bardzo dobre osiągi przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Spora ilość koni, duży moment obrotowy (240 Nm lub 270 Nm z wykorzystaniem overboost) oraz znakomicie dobrane przełożenia sześciobiegowej skrzyni rozpędzają Focusa od 0 do 100 km/h w 8,8 sek., pozwalając osiągnąć prędkość maksymalną 210 km/h.

fot. mat. prasowe

Ford Focus Kombi - widok z boku

Podobają mi się liczne przetłoczenia i ostre linie Focusa, ale całe wrażenie dynamiki psują typowe dla kombi wielkie, zakończone pod sporym kątem szyby w bagażniku.


Ważnym atutem jest również duża elastyczność silnika, który zaczyna wyrywać do przodu już przy 1600 obr./min. W Hondzie natomiast pod maską umieszczono kolejną klasykę, mianowicie silnik iVTEC o pojemności 1.8 l i mocy wynoszącej 142 KM. To, co wyróżnia tę jednostkę to niewątpliwie długoletnia trwałość oraz to, że lubi wysokie obroty, co daje sporo frajdy podczas jazdy. Civic żeby rozpędzić się od 0 do 100 km/h potrzebuje 9,4 sekundy, prędkość maksymalną osiąga zaś przy 210 km/h. W porównaniu do Focusa oprócz przyspieszenia, również moment obrotowy wypada słabiej i wynosi on 174 Nm, co w połączeniu z lubiącym wysokie obroty silnikiem zmusza do konieczności częstszej redukcji biegów.

fot. mat. prasowe

Ford Focus Kombi - widok z tyłu i boku

Jeżeli chodzi o Focusa to jego cena jest znacznie wyższa i choć za wersję podstawową zapłacimy około 82 tys. zł to cena modelu Titanum przekracza już 100 tys.


W kwestii zawieszenia i Ford i Honda są do siebie podobne. Jedno i drugie jest raczej sztywne i zachęcające do szybszej jazdy. Zakręty pokonywane zarówno w Focusie, jak i Civicu to czysta przyjemność. Trochę gorzej, gdy przyjdzie nam zmierzyć się z nierównościami nawierzchni. Co prawda oba auta radzą sobie z nimi dość dobrze, jednak dziury czuć na kierownicy i do francuskich poduszkowców sporo im brakuje.

Podsumowanie


Jedno i drugie auto ma swoje wady i zalety i ciężko jednoznacznie określić, które wypada lepiej. Na korzyść Focusa przemawiają lepsze osiągi, z kolei Civic daje więcej przyjemności z jazdy zwłaszcza, gdy lubi się wysokie obroty. Zarówno Ford, jak i Honda pozwalają pewnie i szybko pokonywać zakręty, cały czas informując kierowcę o tym, co w danej chwili dzieje się z samochodem, jednak moim zdaniem zawieszenie Forda zapewnia odrobinę więcej komfortu.

W kwestii przestronności wnętrza Civic w zasadzie wygrywa już na starcie, jednak Focus może za to pochwalić się wygodniejszymi fotelami.

Porównajmy jeszcze ceny i to, co otrzymujemy w zamian. Civic w testowanej konfiguracji kosztuje 86100 zł. Warto podkreślić, że w tym wypadku przy każdym elemencie wyposażenia widnieje cudowne słowo „standard”. Ów standard obejmuje m.in. komplet poduszek powietrznych, kamerę cofania, tempomat, system kontroli stabilności jazdy, automatyczne światła z czujnikiem zmroku, kolorowy wyświetlacz i-MID, złącza USB/AUX kompatybilne z iPod oraz skórzaną kierownicę.

Jeżeli chodzi o Focusa to jego cena jest znacznie wyższa i choć za wersję podstawową zapłacimy około 82 tys. zł to cena modelu Titanum przekracza już 100 tys. i wynosi 101 000 zł. W zamian otrzymamy niemal wszystko, czego moglibyśmy oczekiwać. Wyposażenie obejmuje m.in. komplet poduszek powietrznych, całą masę elektronicznych systemów wspomagających bezpieczną jazdę, światła LED z prawdziwego zdarzenia, aluminiowe wykończenia okien oraz kilka niezbędników, takich jak komputer pokładowy, radio, czy klimatyzacja, o których w zasadzie nie trzeba już wspominać, bo w tej klasie aut to już standard.

poprzednia  

1 2

oprac. : Auto-strefa.pl Auto-strefa.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: