Seat Leon Cupra nieokiełznany jak kobieta
2014-12-12 13:10
Przeczytaj także: Seat Leon Cupra 280 - hot hatch doskonały?
Na mokrym problemy z trakcją
W kwestii szybkich przyspieszeń warto dodać, że Grupa Volkswagena od wielu lat stosuje w swoich autach funkcję launch control. Nie mogło jej więc zabraknąć w Cuprze. Na czym polega działanie tego urządzenia? Wciskasz gaz, przytrzymujesz hamulec, a gdy obroty zaczną się podnosić puszczasz hamulec i w drogę. Na suchej nawierzchni wciśnięcie w fotel jest fe-no-me-na-lne! Oczywiście system ASR wkracza co jakiś czas do trzeciego biegu, bo koła Cupry potrafią się unieść lub stracić trakcję, ale jak na przednionapędówkę jest naprawdę nieźle. Gorzej, jeżeli spadnie deszcz i zrobi się ślisko. Wtedy zaczyna się ostra walka. Samochód kompletnie traci trakcję, gubi się, przód w szybko pokonywanym zakręcie chce iść taranem w linii prostej, prowadzenie staje się nerwowe, a osiągi… Cóż, na mokrym Cuprę spokojnie „obiedzie” o wiele słabszy zawodnik. Gdyby śladem Golfa R zamontować w niej napęd 4×4, problemy szybko zostałyby rozwiązane. A tak, trzeba po prostu uważać.
Na szczęście na czas mojego późno-listopadowego testu pogoda dopisała. Tylko jeden dzień był deszczowy, a w pozostałe mogłem docenić fenomenalne osiągi, niezłą trakcję i bardzo pewne zachowanie w zakrętach. Leon Cupra ma na pokładzie hydrauliczną blokadę dyferencjału VAQ, a dzięki niej, koło z lepszą przyczepnością ma możliwość bardziej wydajnej pracy – zdecydowanie przydaje się na ostrych szykanach. Olbrzymią przyjemność sprawiła mi też skrzynia DSG, która po raz pierwszy w testowanym przeze mnie samochodzie VAG-a była dokładnie taka, jak sobie wyobrażałem – szybka i intuicyjna. Polecam też zabawę manetkami. Przy tej mocy bardzo łatwo 100 km/h zamienić w 180 km/h – wystarczy jedno kliknięcie. W wytracaniu takich szybkości pomagają ostre jak żyletki hamulce. Tylko uwaga – szybkie przyspieszanie i hamowanie do zera może u współpasażerki wywołać nudności, dlatego nie przesadzajcie!
fot. mat. prasowe
Seat Leon Cupra - tył
Nieokiełznana, jak kobieta
Czekałem na nią długo, ale gdy już zająłem miejsce za jej kierownicą zrozumiałem, że było warto. To diabelski samochód, ale dla wybranych, którzy w pięknie motoryzacji dostrzegają także jej nieprzewidywalność. Z Cuprą jest więc jak z kobietą – niby wszystko ok, ale w każdej chwili obraz może obrócić się o 180 stopni. Taki rollercoaster, a ja to uwielbiam!
I na koniec jeszcze dodam, że „hejty” w stylu – nudna, nie ma stylu, traci trakcję mentalnie odrzucam. Dla mnie ona może w ogóle nie wyglądać. Poważnie! To auto urzeka bowiem świetnym układem kierowniczym, fenomenalnie dobraną skrzynią DSG (wreszcie!!!) i SILNIKIEM. Różnica między Leonem 1.8 TFSI a Cuprą jest nie do ogarnięcia słowami. To dwa różne auta. Życzę każdemu, żeby mógł się o tym przekonać! A, że nie jest idealna? A który samochód jest?
fot. mat. prasowe
Seat Leon Cupra - widok z przodu i boku, zdjęcie nr 2
Dane techniczne:
Układ i doładowanie: R4, turbodoładowanie
Rodzaj paliwa: Benzyna
Ustawienie: Poprzecznie
Rozrząd: 4 zawory na cylinder, DOHC 16V
Objętość skokowa: 1984 cm3
Stopień sprężania: 9,3
Moc maksymalna: 280 KM (przy 5600-6500 rpm)
Moment maksymalny: 350 Nm (przy 1700-5600 rpm)
Skrzynia biegów: DSG, 6-biegowa
Typ napędu: FWD (koła przednie)
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane 340 mm
Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane 310 mm
Zawieszenie przednie: Kolumny typu MacPhersona
Zawieszenie tylne: Multilink
Układ kierowniczy: Zębatkowy, wspomagany elektrycznie
Koła: 235/35 R19
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Pojemność bagażnika: 380 l
Osiągi:
0-100 km/h: 5,8 s
0-200 km/h: 19,6 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zużycie paliwa (miejskie) test: 12-14 l/100 km
Zużycie paliwa (pozamiejskie) test: 7,5-10 l/100 km
Cena od: 112 890,40 zł
Przeczytaj także:
Seat Leon Cupra ST 300 KM - jeden z ostatnich
1 2
oprac. : Adam Gieras / Motoryzacyjnie Pod Prąd
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)