eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty autSeat Leon Cupra nieokiełznany jak kobieta

Seat Leon Cupra nieokiełznany jak kobieta

2014-12-12 13:10

Przeczytaj także: Seat Leon Cupra 280 - hot hatch doskonały?


Na mokrym problemy z trakcją


W kwestii szybkich przyspieszeń warto dodać, że Grupa Volkswagena od wielu lat stosuje w swoich autach funkcję launch control. Nie mogło jej więc zabraknąć w Cuprze. Na czym polega działanie tego urządzenia? Wciskasz gaz, przytrzymujesz hamulec, a gdy obroty zaczną się podnosić puszczasz hamulec i w drogę. Na suchej nawierzchni wciśnięcie w fotel jest fe-no-me-na-lne! Oczywiście system ASR wkracza co jakiś czas do trzeciego biegu, bo koła Cupry potrafią się unieść lub stracić trakcję, ale jak na przednionapędówkę jest naprawdę nieźle. Gorzej, jeżeli spadnie deszcz i zrobi się ślisko. Wtedy zaczyna się ostra walka. Samochód kompletnie traci trakcję, gubi się, przód w szybko pokonywanym zakręcie chce iść taranem w linii prostej, prowadzenie staje się nerwowe, a osiągi… Cóż, na mokrym Cuprę spokojnie „obiedzie” o wiele słabszy zawodnik. Gdyby śladem Golfa R zamontować w niej napęd 4×4, problemy szybko zostałyby rozwiązane. A tak, trzeba po prostu uważać.

Na szczęście na czas mojego późno-listopadowego testu pogoda dopisała. Tylko jeden dzień był deszczowy, a w pozostałe mogłem docenić fenomenalne osiągi, niezłą trakcję i bardzo pewne zachowanie w zakrętach. Leon Cupra ma na pokładzie hydrauliczną blokadę dyferencjału VAQ, a dzięki niej, koło z lepszą przyczepnością ma możliwość bardziej wydajnej pracy – zdecydowanie przydaje się na ostrych szykanach. Olbrzymią przyjemność sprawiła mi też skrzynia DSG, która po raz pierwszy w testowanym przeze mnie samochodzie VAG-a była dokładnie taka, jak sobie wyobrażałem – szybka i intuicyjna. Polecam też zabawę manetkami. Przy tej mocy bardzo łatwo 100 km/h zamienić w 180 km/h – wystarczy jedno kliknięcie. W wytracaniu takich szybkości pomagają ostre jak żyletki hamulce. Tylko uwaga – szybkie przyspieszanie i hamowanie do zera może u współpasażerki wywołać nudności, dlatego nie przesadzajcie!

fot. mat. prasowe

Seat Leon Cupra - tył

To auto urzeka bowiem świetnym układem kierowniczym, fenomenalnie dobraną skrzynią DSG.


Nieokiełznana, jak kobieta


Czekałem na nią długo, ale gdy już zająłem miejsce za jej kierownicą zrozumiałem, że było warto. To diabelski samochód, ale dla wybranych, którzy w pięknie motoryzacji dostrzegają także jej nieprzewidywalność. Z Cuprą jest więc jak z kobietą – niby wszystko ok, ale w każdej chwili obraz może obrócić się o 180 stopni. Taki rollercoaster, a ja to uwielbiam!

I na koniec jeszcze dodam, że „hejty” w stylu – nudna, nie ma stylu, traci trakcję mentalnie odrzucam. Dla mnie ona może w ogóle nie wyglądać. Poważnie! To auto urzeka bowiem świetnym układem kierowniczym, fenomenalnie dobraną skrzynią DSG (wreszcie!!!) i SILNIKIEM. Różnica między Leonem 1.8 TFSI a Cuprą jest nie do ogarnięcia słowami. To dwa różne auta. Życzę każdemu, żeby mógł się o tym przekonać! A, że nie jest idealna? A który samochód jest?

fot. mat. prasowe

Seat Leon Cupra - widok z przodu i boku, zdjęcie nr 2

Cena auta zaczyna się od 112 890,40 zł.


Dane techniczne:


Układ i doładowanie: R4, turbodoładowanie
Rodzaj paliwa: Benzyna
Ustawienie: Poprzecznie
Rozrząd: 4 zawory na cylinder, DOHC 16V
Objętość skokowa: 1984 cm3
Stopień sprężania: 9,3
Moc maksymalna: 280 KM (przy 5600-6500 rpm)
Moment maksymalny: 350 Nm (przy 1700-5600 rpm)
Skrzynia biegów: DSG, 6-biegowa
Typ napędu: FWD (koła przednie)
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane 340 mm
Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane 310 mm
Zawieszenie przednie: Kolumny typu MacPhersona
Zawieszenie tylne: Multilink
Układ kierowniczy: Zębatkowy, wspomagany elektrycznie
Koła: 235/35 R19
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Pojemność bagażnika: 380 l

Osiągi:


0-100 km/h: 5,8 s
0-200 km/h: 19,6 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zużycie paliwa (miejskie) test: 12-14 l/100 km
Zużycie paliwa (pozamiejskie) test: 7,5-10 l/100 km

Cena od: 112 890,40 zł

poprzednia  

1 2

oprac. : Adam Gieras / Motoryzacyjnie Pod Prąd Motoryzacyjnie Pod Prąd

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: