Nowy Fiat 500X w dwóch wersjach
2014-11-17 14:54
Fiat 500X Cross podczas jazdy © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Fiat 500X już (nie)dostępny
Produkowany we Włoszech, w zmodernizowanym zakładzie SATA w Melfi i sprzedawany na ponad 100 rynkach na całym świecie, w tym w USA, nowy Fiat 500X oferowany jest w dwóch różnych wersjach – pierwsza (w wersjach wyposażenia Pop, Popstar i Lounge) jest bardziej „miejska", druga (w wersjach wyposażenia Cross i Cross Plus) sprawdzi się w terenie. Modele wyposażone są w oszczędne silniki wysokoprężne i benzynowe, trzy rodzaje napędu – manualny, automatyczny 9-stopniowy lub automatyczny 6-stopniowy z podwójnym sprzęgłem oraz w konfiguracji z napędem na przód, 4x4 lub napędem na przód z funkcją „Traction Plus". Nowy crossover Fiat 500X znajdzie się w sprzedaży od 2015 roku.Styl i wymiary
Nowa 500X, dzięki swoim ograniczonym rozmiarom, robi ukłon w stronę tych, którzy codziennie muszą zmagać się z ruchem miejskim: jej długość to 4 metry i 25 centymetrów, szerokość 180 centymetrów i wysokość 160 centymetrów (w przypadku występowania relingów dachowych lub napędu 4x4, wymiary to odpowiednio 161 i 162 cm).
„500X" posiada przestronne i bezpieczne wnętrze, wykorzystujące na szeroką skalę szlachetne materiały, wysokiej jakości wykończenia i przydatne schowki na drobne przedmioty. Kabina pasażerska oferuje siedem kombinacji wnętrz, łączących różne rodzaje tkanin, skóry, wykończenia i kolorów. Całość zyskuje jeszcze bardziej na praktyczności dzięki licznym możliwościom regulacji foteli oraz pojemnemu bagażnikowi (350 litrów).
Wreszcie, klient może wybrać spośród 12 różnych kolorów nadwozia oraz 8 różnych wzorów 16, 17 i 18-calowych aluminiowych felg.
fot. mat. prasowe
Nowy Fiat 500X
Wersje silnikowe
W zależności od rynku EMEA, nowy Fiat 500X oferuje różnorodne połączenia silników, skrzyń biegów i napędów.
Podczas wprowadzenia na rynek dostępny będzie silnik 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 140 KM (z napędem na przód i manualną sześciostopniową skrzynią biegów), 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM (z napędem na przód i z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów) oraz 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM (z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i z napędem 4x4).
fot. mat. prasowe
Fiat 500X Cross
W późniejszym czasie gama zostanie uzupełniona o silniki benzynowe 1.6 „E-torQ" o mocy 110 KM (z pięciostopniową, manualną skrzynią biegów i napędem na przód), 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 170 KM (z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i napędem 4x4) oraz mocny Tigershark MultiAir2 o pojemności 2,4 litra i 187 KM (z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i napędem 4x4).
Jednostka napędowa 1.4 Turbo MultiAir II o mocy 140 KM będzie również dostępna z napędem na przód i z automatyczną, sześciostopniową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem. Dwa równoległe napędy umożliwiają zmianę biegów w niezwykle krótkim czasie, równolegle odłączając jedno sprzęgło i włączając drugie.
Do dyspozycji będą również silniki turbodiesel 1.3 MultiJet II o mocy 95 KM (z manualną, pięciostopniową skrzynią biegów i napędem na przód) oraz silnik 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM (z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów i napędem 4x4).
fot. mat. prasowe
Fiat 500X Lounge
Dziewięciostopniowa, automatyczna skrzynia biegów
Crossover 500X to pierwszy samochód Fiata, który oferuje automatyczny, dziewięciostopniowy napęd. Ta skrzynia biegów w połączeniu z silnikiem benzynowym 1.4 Turbo MultiAir II o mocy 170 KM oraz turbodieselem 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM, oferuje liczne korzyści, takie jak świetne przyspieszenie oraz płynne dostarczanie mocy. Kontrolowany elektronicznie dziewięciostopniowy, automatyczny napęd posiada możliwość przejścia do trybu manualno- sekwencyjnego.
Napęd 4x4 oraz system odłączania osi tylnej
Nowy Fiat 500X jest dostępny zarówno w konfiguracji z napędem na dwa, jak i na cztery koła. Cechą szczególną napędu 4x4 nowego crossovera Fiata jest zastosowanie systemu odłączania osi tylnej umożliwiającego zredukowanie strat energii, gwarantując w ten sposób większą oszczędność spalania. Jest to jedyny samochód z tego segmentu (oprócz Jeepa Renegade), który oferuje odłączanie osi tylnej, pozwalając płynnie przejść z napędu na dwa koła na napęd na cztery koła i zapewnić prawidłowe zarządzanie momentem pomiędzy osiami bez jakiejkolwiek interwencji ze strony kierowcy.
fot. mat. prasowe
Fiat 500X Cross podczas jazdy
"Mood Selector" oraz system "Traction Plus"
Nowa 500X oferuje selektor jazdy „Mood Selector", który reaguje na silnik, hamulce, układ kierowniczy oraz skrzynię biegów (w przypadku automatycznego napędu), udostępniając trzy różne tryby, w zależności od sposobu jazdy: Auto (najlepszy tryb pod względem komfortu, spalania i emisji CO2), Sport (w przypadku jazdy, która stawia na pierwszym miejscu osiągi) i All weather (maksymalne bezpieczeństwo, nawet w warunkach niskiej przyczepności).
W poziomach wyposażenia najbardziej odpowiednich do spędzania wolnego czasu, tryb All weather jest zastąpiony funkcją „Traction", która w przypadku wersji 4x4 przyspiesza przekazywanie momentu obrotowego na oś tylną. Natomiast w wersjach z napędem na przód uruchamia system kontroli „Traction Plus", który z jednej strony poprawia własności jezdne na podłożu o niskiej przyczepności, a z drugiej strony jest bardziej ekonomicznym i ekologicznym rozwiązaniem niż tradycyjne 4x4, zwiększając efektywność podczas codziennej, umiarkowanej eksploatacji terenowej samochodu.
fot. mat. prasowe
Fiat 500X Lounge - bok
Obsługa i bezpieczeństwo
Wyposażony we wszystkich wersjach w niezależne tylne zawieszenie typu MacPherson, Fiat 500X zapewnia doskonałą równowagę pomiędzy obsługą a komfortem samochodu. Poza tym, gwarantując ochronę pasażerów, nowy crossover Fiata łączy nadwozie o doskonałych właściwościach zaprojektowane według najnowocześniejszych kryteriów z uwzględnieniem wymogów z zakresu bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)