Flota samochodowa: jak ją finansować?
2014-11-07 00:30
Przeczytaj także: Leasing samochodu: stresujący koniec kontraktu
A może warto skorzystać z wynajmu długoterminowego?
Flota w wynajmie długoterminowym
Wynajem długoterminowy, zwany również Full Service Leasingiem, to produkt oparty na leasingu z wysoką wartością rezydualną. Obejmuje on jednak nie tylko finansowanie pojazdów, ale i pełny katalog usług zarządzania samochodami, czyli outsourcing firmowej floty.
W zakresie finansowania wynajem długoterminowy oferuje firmom korzyści podobne do zalet leasingu z wysokim wykupem. W równej miesięcznej racie klienci otrzymują także usługi dodatkowe: serwisowanie i naprawy mechaniczne, zakup, przechowywanie i wymianę opon, usługi assistance, samochód zastępczy, ubezpieczenia i likwidację szkód. Co ważne, miesięczna rata jest takiej samej wysokości na początku okresu leasingu, gdy koszty związane z obsługą samochodu są relatywnie niskie, jak i pod koniec okresu leasingu, kiedy takie nakłady są dużo większe. Warto także podkreślić, że firma oferująca wynajem długoterminowy (firma CFM, czyli Car Fleet Management) w przypadku kosztów i warunków realizacji każdej z usług dodatkowych korzysta z efektu skali: negocjuje dla wielu swoich klientów, może więc uzyskać niższe ceny u dostawców usług i przenieść część tych rabatów na klienta.
Kiedy warto skorzystać z wynajmu długoterminowego?
Oszczędności we flocie, w której wprowadzono usługę wynajmu, zapewne nie osiągną kilkudziesięciu procent w porównaniu z samodzielnym zarządzaniem, jednak kilka, kilkanaście procent to całkiem realna wartość. Wynajem warto rozważyć, jeżeli firmie zależy na obniżeniu kosztów na wszystkich etapach – od zakupu pojazdów, przez ich 3-5-letnią eksploatację, do zakończenia umowy i wymiany floty na nową. To rozwiązanie pozwala klientom m.in. na zminimalizowanie nakładu pracy w administracji, delegowanie na firmę CFM odpowiedzialności za ryzyko związane z utrzymaniem, funkcjonowaniem i mobilnością floty oraz obniżenie kosztów (w tym serwisowych) po okresie gwarancji.
Symulacja kosztów serwisowych dla samochodu z segmentu D, z silnikiem Diesla, przy okresie 36 miesięcy i limicie przebiegu 40 000 km rocznie.
Poniższe zestawienie przedstawia różnicę w kosztach, jakie ponosi firma z parkiem pojazdów liczącym 30-60 samochodów, w porównaniu z nakładami ponoszonymi przez firmę CFM. W zakres czynności wchodzą wszystkie przewidziane przez producenta przeglądy, wymiany płynów i oleju, wymiana piór wycieraczek, klocków hamulcowych, tarcz hamulcowych i elementów zawieszenia.
fot. mat. prasowe
Różnica w kosztach
W przypadku zarządzania flotą przez firmę CFM, która serwisuje samochody w autoryzowanych stacjach obsługi, w większości przypadków ponoszone przez klienta koszty będą niższe – głównie ze względu na większe rabaty uzyskane przez firmę CFM od ASO. Dodatkowo firmy wynajmu korzystają z zaawansowanych i stale aktualizowanych systemów kontroli kosztów, które pozwalają na bardziej skrupulatną analizę wydatków flotowych niż przy samodzielnym zarządzaniu samochodami.
W wykonywanych we własnym zakresie kalkulacjach zawsze warto dodać rezerwę na poczet napraw, które mogą być niezbędne po okresie gwarancji. Jeśli firma zdecyduje się na usługę CFM i użytkuje samochody zgodnie z zasadami normatywnego zużycia, to niespodziewane naprawy nie generują dla klienta żadnych kosztów, ponieważ pokrywa je miesięczna rata za serwis i naprawy.
Którą usługę leasingu wybrać przy finansowaniu floty firmowej?
Na rynku istnieje wiele produktów leasingowych, w dużej mierze dowolnie konfigurowalnych i często „szytych na miarę” oczekiwań użytkowników pojazdów służbowych. Przed podjęciem ostatecznej decyzji powinni oni dokonać gruntownej analizy swoich potrzeb flotowych i zdefiniować zadania, które firmowe auta mają wypełniać. Warto wtedy współpracować z partnerem, który dysponuje wieloletnim know-how i wesprze przedsiębiorcę jako profesjonalny doradca w biznesie.
Zgodnie z trendami, które możemy zaobserwować na innych europejskich rynkach flotowych, firmy CFM coraz częściej są nie tylko dostawcami finansowania i usług administrowania pojazdami, ale i zmieniają się w konsultantów. Jako profesjonalni doradcy wspierają klientów w projektowaniu flot od podstaw, w tworzeniu polityki flotowej opartej na długofalowej strategii czy sugerowaniu dotychczas niewykorzystywanych w przedsiębiorstwie rozwiązań w zarządzaniu firmowym parkiem samochodowym.
1 2
oprac. : Bartłomiej Siuchniński / Biznes Car
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)