Inspekcja Handlowa skontrolowała wyposażenie samochodów
2014-11-03 11:55
Linka holownicza © Monika Wisniewska
Linki holownicze, uchwyty do przewożenia rowerów, pasy i łańcuchy do mocowania ładunków. To właśnie tym elementom wyposażenia samochodów przyjrzała się w II kwartale bieżącego roku Inspekcja Handlowa. W czasie przeprowadzonej kontroli zastrzeżenia inspektorów wzbudziło niemal 37 procent z 309 skontrolowanych partii produktów. To dość niepokojące statystyki, zważywszy że wadliwość tych elementów może stwarzać poważne zagrożenie dla pieszych i innych uczestników ruchu drogowego. Okazuje się jednak, że wykryte nieprawidłowości w znacznej mierze dotyczyły nieprawidłowego oznakowania.
Przeczytaj także: Części, wyposażenie i płyny samochodowe pod lupą IH
Jak już wspomniano we wstępie, podczas działań kontrolnych inspektorzy przyjrzeli się 309 partiom produktów, z czego 36,6 procenta zostało zakwestionowanych z powodu niewłaściwego oznakowania. W porównaniu z minionym rokiem wyniki okazały się nieznacznie gorsze. Najczęstsze uchybienia dotyczyły niekompletnej i nieprecyzyjnej instrukcji użytkowania, braku informacji w języku polskim oraz braku danych na temat przedsiębiorcy, który wprowadził produkt na polski rynek.Poważne uchybienia, których następstwem mogło być spowodowanie zagrożenia w ruchu drogowym, stwierdzono jedynie w przypadku trzech partii linek holowniczych, które zostały już wycofane z obrotu rynkowego. Jedna z nich okazała się niewystarczająco wytrzymała i groziła zerwaniem podczas holowania. Dwie inne nie spełniały przepisów o ruchu drogowym, zgodnie z którymi odległość między pojazdami holowanymi powinna wynosić od 4 m do 6 (miały długości 3,48 m i 3,66 m).
Cieszy fakt, że we wszystkich pozostałych przypadkach przedsiębiorcy po zapoznaniu się z uwagami inspektorów podjęli dobrowolne działania naprawcze: uzupełniali brakujące informacje, albo też zwracali nieprawidłowo oznakowane towary do dostawców natomiast w przypadku wadliwych linek holowniczych, wycofali je niezwłocznie z obrotu handlowego.
Więcej informacji o przeprowadzonych kontrolach i bezpieczeństwie można uzyskać w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej.
fot. Monika Wisniewska
Linka holownicza
Kupując wyposażenie samochodu, pamiętaj:
- Sprawdź, czy instrukcja obsługi i montażu jest przygotowana w języku polskim, zapoznaj się z nią i upewnij, że jesteś w stanie bezpiecznie zamontować wyposażenie samodzielnie.
- W przypadku linek holowniczych – pamiętaj, że używanie linek o nieodpowiedniej długości jest zabronione. Zgodnie z kodeksem drogowym obowiązującym w Polsce, odległość między pojazdem holowanych i holującym powinna wynosić od 4 do 6 m.
- Zapoznaj się z oznakowaniem produktu, jeśli jest ono niedokładne, niepełne i niestaranne, bądź ostrożny. Sprzeczne informacje bezpośrednio na produkcie i w instrukcji użytkowania powinny wzbudzić podejrzenia.
- W przypadku zakupów internetowych – masz 10 dni na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny. Wystarczy odesłać produkt do sprzedawcy wraz z wypełnionym oświadczeniem, które powinieneś otrzymać od sprzedawcy. Dzięki nowym przepisom od 25 grudnia br czas ten wydłuży się do 14 dni.
- Reklamacja wadliwego towaru? Zgłoś ją do sprzedawcy opisując, na czym polega wada,
- W każdym wypadku, gdy masz podejrzenia, że produkt może stwarzać zagrożenie, możesz sprawdzić, czy nie znajduje się on w rejestrze wyrobów niezgodnych z wymaganiami na stronie internetowej UOKiK lub w w Europejskim Systemie Szybkiej Wymiany Informacji o Produktach Niebezpiecznych RAPEX . Możesz również zgłosić się do Inspekcji Handlowej, której dane znajdują na stronie Urzędu, a także zawiadomić UOKiK, za pośrednictwem poczty lub korzystając ze specjalnego formularza.
Przeczytaj także:
10 największych firm motoryzacyjnych w Europie Wschodniej
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
Inspekcja Handlowe, kontrola jakości, wyposażenie samochodów, producenci samochodów
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)